25 آوریل 2024 - 23:44
جانشین رئیس پلیس راه استان خبر داد

کاهش ۱۹ درصدی تعداد جان باخته ها در تصادفات خراسان رضوی در ایام نوروز

29 مارس 2023 - 17:50 dsfr.ir/j33f4

کاهش ۱۹ درصدی تعداد جان باخته ها در تصادفات خراسان رضوی در ایام نوروز
ایرنا
مسافران نوروزی در مشهد

جانشین رئیس پلیس راه خراسان رضوی گفت: از ابتدای طرح نوروزی یعنی ۲۵ اسفند تا هشت فروردین در تعداد فقره فوتی چهار فقره معادل ۱۴ درصد کاهش داشتیم. تعداد جان باخته ها در سال جاری نیز ۲۶ نفر و در سال گذشته ۳۲ نفر بوده که ۶ نفر معادل ۱۹ درصد کاهش داشته است.

به گزارش «دنیای سفر»، سرهنگ محمد قانعی نژاد امروز، ۹ فروردین ماه، در دهمین نشست خبری قرارگاه مرکزی زائران خراسان رضوی که در محل استانداری برگزار شد، اظهار کرد: در سال های گذشته ماموریت طرح نوروزی اینگونه بود که پلیس راه و عوامل انتظامی در امنیت ترافیکی دخیل بودند. از سال گذشته وزارت کشور و استانداری به پشتیبانی پلیس راه و یگان های انتظامی آمدند. امسال نقش بیشتری در این زمینه داشتند و از نظر نیروی انسانی و خودرویی در امنیت ترافیکی کمک کردند که موفقیت قابل قبولی در کاهش تصادفات جاده ای داشتیم.

وی عنوان کرد: تاکنون ۲۵۳ تصادفات منجر به جرح که در مقایسه با سال گذشته ۸۶ فقره معادل ۲۵ درصد کاهش داشته است. تعداد مجروحان نیز ۴۴۸ نفر که نسبت به سال گذشته ۸۴ نفر معادل ۱۶ درصد کاهش داشتیم.

قانعی نژاد بیان کرد: عوامل مختلفی در وقوع تصادفات تاثیر دارد که مهم ترین فاکتور وقوع تصادف، فراوانی تردد است. رفع نقاط حادثه خیز در حوزه راهداری است اما پلیس راه شناسایی نقاط حادثه خیز را بر اساس فراوانی تصادفات انجام می دهد. در سال گذشته ۶۰ نقطه حادثه خیز شناسایی شد که ۲۰ نقطه با اعتبارات ملی و ۴۰ نقطه با اعتبارات راهداری و کشوری نه به صورت کامل بلکه با انجام اصلاحاتی به صورت کوتاه مدت و میان مدت رفع شده است. برای سال جاری در زمینه رفع ایرادات ۳۰ نقطه حادثه خیز برنامه ریزی کردیم که قرار شد تا اردیبهشت ماه آشکارسازی و تا شهریور ماه رفع خطر شوند. علاوه بر این ۱۲۰ نقطه پرریسک شناسایی کردیم که آرام سازی، اصلاح یا تغییر تابلو و علایم انجام خواهد شد تا ریسک خطر کاهش یابد.

جانشین رئیس پلیس راه خراسان رضوی با اشاره به اینکه فراوانی تخلف زیاد است اما براساس آمارها ۵ درصد رانندگان متخلف هستند، تصریح کرد: کل تخلفات اعمال قانون شده در ۲۴ ساعت گذشته ۱۷ هزار و ۹۲۴ مورد بوده است. در روز به طور میانگین ۳۵۰ تا ۴۰۰ خودرو توقیف می شوند.

وی خاطرنشان کرد: بیش ترین آمار تصادفات در محور غرب شامل نیشابور و سبزوار است، در ایام نوروز ۴۸ فقره تصادف فوتی و جرحی در این محور داشتیم که ۳۷ درصد کل تصادفات را شامل می شود. بعد از آن محور جنوب یعنی تربت حیدریه، گناباد و بجستان با ۳۱ فقره تصادف، معادل ۳۴ درصد تصادفات در رتبه بعدی قرار دارد. ۱۶ درصد تصادفات نیز در حوزه اطراف مشهد بوده و باقی در محورهای جنوب و شرق پراکنده هستند. در ایام نوروز کمترین تصادفات فوتی و جرحی در محور شمال استان بوده است.

قانعی نژاد گفت: ۴۴ درصد تصادفات ایام نوروز معادل ۵۶ فقره تصادف منجر به جرح و فوت از نوع واژگونی بوده که عمدتا ناشی از عدم توجه به جلو، خستگی و خواب آلودگی است. رتبه بعدی تصادف با موتورسیکلت و دوچرخه بوده که ۲۱ فقره معادل ۱۷ درصد تصادفات است. ۶ درصد تصادفات نیز مربوط به عابر پیاده بوده است. فراوانی رانندگان خانم نسبت به آقایان کمتر اما تعداد تصادفات منجر به فوت و جرح مقداری بیشتر است.

1