27 مارس 2024 - 12:47

قبر ناصرالدین شاه و جیران کجاست؟

29 مارس 2023 - 15:10 dsfr.ir/ry8mv

قبر ناصرالدین شاه و جیران کجاست؟
میثم رودکی
قبر ناصرالدین شاه در کاخ گلستان

ناصرالدین شاه در حرم عبدالعظیم حسنی در کنار قبر همسرش جیران به خاک سپرده شده و پس از انقلاب اسلامی، سنگ قبر او به کاخ گلستان انتقال یافته است.

به گزارش «دنیای سفر» ناصرالدین شاه که پیش از دوران پادشاهی، ناصرالدین میرزا نام داشت، چهارمین پادشاه سلسله قاجار و یکی از مشهورترین حاکمان این دوره بوده است. او در دوره حکومت خود به «قبله عالم» و «سلطان صاحبقران» شهرت یافت و با ۵۰ سال سلطنت، طولانی ترین پادشاهی دوره قاجار را دارا بود و در سن ۶۵ سالگی در سال ۱۲۷۵ خورشیدی توسط میرزا رضا کرمانی به قتل رسید.

ناصرالدین شاه در حرم شاه عبدالعظیم شهر ری در کنار جیران، همسر خود به خاک سپرده شد. قبر او یکی از جا های دیدنی ری به شمار می رفت تا اینکه پس از انقلاب اسلامی، سنگ قبر او به عنوان یکی از آثار کنده کاری ایران به کاخ گلستان تهران منتقل شد.

قبر ناصرالدین شاه قاجار و جیران کجاست؟

قبر ناصرالدین شاه قاجار و جیران در محوطه حرم امامزاده عبدالعظیم حسنی در جنوب تهران در شهر ری قرار دارد.

آدرس: استان تهران، شهر ری، حرم شاه عبدالعظیم

جیران (خدیجه) تجریشی چه زمانی درگذشت؟

جیران همسر ناصرالدین شاه با نام اصلی «خدیجه تجریشی» و ملقب به «فروغ السلطنه» در دی ماه سال ۱۲۳۸ خورشیدی و هشت سال پس از ازدواج با ناصرالدین شاه از دنیا رفت و به دستور شاه، در محوطه حرم عبدالعظیم به خاک سپرده شد.

ناصرالدین شاه در زمان مرگ جیران ۲۸ سال داشت و حدود ۱۱ سال از آغاز سلطنتش می گذشت. او نیز پس از گذشت ۳۷ سال، در سال ۱۲۷۵ خورشیدی در سن ۶۵ سالگی در نزدیکی قبر جیران کشته شد و در همان محل دفن شد. محل قبر ناصرالدین شاه و جیران بین مسجد بالاسر عبدالعظیم و امامزاده حمزه در اتاقی جداگانه قرار دارد.

درباره حرم عبدالعظیم حسنی

حضرت عبدالعظیم حسنی از نوادگان حضرت امام حسن مجتبی (ع) است که با چهار واسطه، از نوادگان حضرت علی (ع) محسوب می شود. ایشان در سال ۱۷۳ هجری قمری در شهر مدینه متولد شد؛ در هشت دهه زندگی خود، امامت چهار امام معصوم را شاهد بود و با توجه به اوضاع سیاسی حاکم بر جامعه، اقدامات جبرگونه، توهین و بدرفتاری های خلفای عباسی با اهل بیت پیامبر، ناچار به مهاجرت از محل سکونت خود به شهر ری شد.

در زمان حیات حضرت عبدالعظیم، مردم برای یافتن راه حل مشکلات و مسائل دینی، اعتقادی، علمی و عملی از دانش و فضیلت این سادات حسنی بهره مند می شدند. او در سن ۷۹ سالگی به دیار باقی شتافت و بنا بر رویای صادقه یکی از شیعیان، در باغ شخصی به نام عبدالجبار بن عبدالوهاب مشهور به «عبدالجبار رازی» در کنار یک درخت سیب دفن شد و مدتی پس از خاکسپاری، بنایی بسیار ساده روی قبر او ساخته شد. بعد ها بسیاری از نامداران ایران در کنار آرامگاه و رواق های اطراف به خاک سپرده شدند.

حقیقت جیران سوگلی ناصرالدین شاه چه بود؟

کهن ترین اثر کشف شده در حرم عبدالعظیم کتیبه ای مبنی بر ساخت بنای بقعه در قرن دوم هجری قمری است. آثاری، چون سردر آجری درگاه اصلی حرم به جامانده از قرن پنجم هجری قمری و آثار دیگر حاکی از آن است که مراحل تکمیل و توسعه بارگاه در ادوار مختلف انجام شده است. بخشی از معماری و تزیینات باقی مانده در حرم مطهر، نشان از ساخت و بازسازی بقعه مبارکه در دوران تیموریان دارد. حکمرانان صفوی نیز اقداماتی در زمینه ساخت ایوان اصلی، افزودن حرم وسیع امامزاده حمزه و بنا هایی در پیرامون حرم در اواسط قرن دهم هجری قمری انجام داده اند.

در دوره قاجار، پس از انتخاب تهران به عنوان پایتخت حکومت و نزدیکی شهرستان ری به پایتخت، بارگاه عبدالعظیم مورد توجه مسئولان آن زمان قرار گرفت و ساخت وساز های متعددی در حرم انجام شد؛ بیشتر عمارت ها و بنا های متعلق به حرم عبدالعظیم (ع) و امامزاده حمزه مربوط به آن دوره است. باغ جیران و باغ توتی در غرب حرم و بقعه و گنبد امامزاده طاهر در ضلع شرقی حرم در زمان قاجار به حرم افزوده شد.

پس از فوت جیران، همسر ناصرالدین شاه قاجار، شاه دستور داد تا مقبره ای برای او میان حرم عبدالعظیم و امامزاده حمزه بسازند و آن را آینه کاری و تزیین کنند. این اقدام شاه در میان عامه اثر منفی گذاشت و بر سر زبان ها افتاد که شاه همسر خود را بر حضرت عبدالعظیم (ع) و امامزاده حمزه ترجیح داده است؛ از این رو، شاه مجبور شد که آینه کاری کامل حرم و رواق را نیز انجام دهد و راهروى ارتباطى بین دو امامزاده را نیز با گچ ‏بری ‏های بسیار زیبا تزیین کند.

حرم مطهر عبدالعظیم حسنی از جمله مکان های تاریخی، متبرک و باارزش تهران است که با گسترش و توسعه ساخت وساز حرم نسبت به بنای اولیه، در زمره جا های دیدنی ری قرار گرفته و میزبان دوستداران اهل بیت (ع) از سراسر ایران و جهان است.

انتقال قبر ناصرالدین شاه به کاخ گلستان

سنگ قبر مشهور ناصرالدین شاه، سنگ مرمر سبز رنگ بزرگی است که استاد حسین حجارباشی، تمثال کامل ناصرالدین شاه را بر آن حکاکی کرده است. این سنگ قبر هفت تنی مظهری از هنر سنگ تراشی ایران است. پس از انقلاب اسلامی، زمانی که سنگ قبر رضاشاه در حرم شاه عبدالعظیم تخریب شد، استاد حسین احمدیان که از چیره دستان هنر سنگ تراشی ایران بود، از تخریب این اثر هنری هراسان شد.

استاد احمدیان پس از گفتگو و هماهنگی با رئیس وقت دادگاه های انقلاب و با همراهی نیرو های شهربانی و کمیته انقلاب، در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ۱۳۵۹، سنگ قبر ناصرالدین شاه را به عنوان یک اثر هنری و تاریخی از باغ توتی حرم عبدالعظیم به کاخ گلستان منتقل کرد. برای انجام این کار، محل دفن ناصرالدین شاه چند شبانه روز قرق شد تا استاد احمدیان بتواند سنگ قبر هفت تنی ناصرالدین شاه را آماده جابه جایی کند؛ این سنگ قبر هم اکنون در موزه کاخ گلستان تهران نگهداری می شود و به یکی از شاهکار های سنگ تراشی دوره قاجار معروف است.

آیا مقبره مهدعلیا در حرم عبدالعظیم حسنی قرار دارد؟

ملک جهان خانم، همسر محمد شاه قاجار پس از به سلطنت رسیدن پسرش ناصرالدین شاه، لقب «مهد علیا» گرفت. مهدعلیا بسیار باهوش بود و بر ادبیات فارسی و زبان عربی تسلط داشت. وی با موسیقی و آواز آشنا بود، خط ریز و خط درشت می نوشت، شعر می گفت و در سخنان خود از مثل ها و روایات زیادی استفاده می کرد.

مهد علیا در روزگار پادشاهی پسرش نفوذ بسیار بالایی در امور کشور و دیوان داشت. او در فروردین ۱۲۵۲ خورشیدی و در سن ۷۰ سالگی، هنگامی که ناصرالدین شاه به سفر اروپا رفته بود، در تهران درگذشت و در آرامگاه محمدشاه در حرم حضرت معصومه (س) در شهر قم دفن شد.

پرسش های متداول درباره قبر ناصرالدین شاه

  • قبر ناصرالدین شاه قاجار و جیران کجاست؟

محل قبر ناصرالدین شاه و جیران در حرم شاه عبدالعظیم در شهر ری بین مسجد بالاسر عبدالعظیم و امامزاده حمزه در اتاقی جداگانه قرار داشته است.

  • سنگ قبر ناصرالدین شاه در چه سالی به کاخ گلستان انتقال یافت؟

اردیبهشت ۱۳۵۹ خورشیدی

  • سنگ قبر ناصرالدین شاه توسط چه کسی به کاخ گلستان انتقال یافت؟

توسط سنگ تراش مشهور استاد حسین احمدیان و با همراهی نیرو های شهربانی و کمیته انقلاب

  • آیا مقبره مهدعلیا در حرم عبدالعظیم حسنی قرار دارد؟

خیر؛ مقبره مهد علیا در در آرامگاه محمدشاه در حرم حضرت معصومه (س) در شهر قم قرار دارد.

1