16 آوریل 2024 - 21:26

گردشگری مازندران نیازمند طرح های نو

27 مارس 2023 - 14:20 dsfr.ir/dq753

گردشگری مازندران نیازمند طرح های نو
کاسپین 24
یک بومگردی در مازندران

استاندار مازندران گفت: اگر تکنولوژی پیشرفته حوزه گردشگری در مازندران آورده شود می توان مدعی شد این استان این قابلیت را دارد خدمات تفریحی و گردشگری سطح کشور را ارائه دهد.

به گزارش «دنیای سفر» به نقل از «کاسپین24»، سید محمود حسینی پور عصر یکشنبه در جریان بازدید از مجموعه گردشگری سد الیمالات شهرستان نور در گفت و گو با خبرنگاران افزود: امروز باید مراکز گردشگری این استان با کیفیت و به شکل حرفه ای در اختیار مردم، مسافران و گردشگران داخلی و خارجی قرار گیرد.

وی اظهار کرد: اگر چنین اتفاقی رخ دهد گردشگران نوع نگاهی که به این مراکز دارند همان نگاهی است که به مراکز گردشگری دیگر کشورها از جمله ترکیه و امارت دارند.

استاندار مازندران خاطرنشان کرد: مازندران از موقعیت های ممتازی نظیر جنگل و دریا برخوردار است منتهی در بهره مندی از این مزیت ها باید همه موازین زیست محیطی رعایت شود چرا که این موضوع بسیار حائز اهمیت است و باید طبیعت استان حفظ شود.

باید تمام آب بندان ها به مراکز گردشگری تبدیل شود

حسینی پور افزود: به عبارتی باید این منابع به نحوی مدیریت و برنامه ریزی شود تا همه مسافران ، گردشگران و حتی اهالی بومی بتوانند از آن بهره ببرند.

وی تاکید کرد: توجه به گردشگران و مسافران این استان و منطقه هنوز برای فراهم سازی بسترها و زیرساخت های گردشگری طبیعی جای کار زیادی دارد.

استاندار مازندران گفت: مشکلاتی بین دستگاه ها در حوزه زیرساختی گردشگری وجود دارد منتهی در مازندران این بستر فراهم است بتوان تمامی آب بندان ها را به گردشگری تبدیل کرد.

حسینی پور افزود: با تحقق این مهم افزون بر آنکه بستر اشتغال در روستاها فراهم می شود همچنین مسافران و گردشگران هم می توانند به آسانی از این خدمات بهره ببرند.

لزوم فن آوری پیشرفته در حوزه گردشگری

وی تاکید کرد: آوردن امکانات و تجهیزات نوین موضوع بسیار مهم بوده و فاصله زیادی با تکنولوژی های برخی از کشورها که در حوزه گردشگری پیشرفته هستند داریم و باید از این تکنولوژی ها استفاده کرد.

به گفته وی در صورتی اگر تکنولوژی پیشرفته حوزه گردشگری در مازندران آورده شود می توان مدعی شد این استان این قابلیت را دارد خدمات تفریحی و گردشگری سطح کشور را ارائه دهد.

استاندار مازندران اضافه کرد: امروزه بعید به نظر برسد گردشگری بخواهد این طبیعت چشم نواز و منحصر بفرد مازندران را رها کند و برای تفریح به دیگر کشورها از جمله ترکیه و امارات برود چرا که طبیعت این استان طبیعت خدادادی است در حالی در دیگر کشورها تصنعی است.

حسینی پور تاکید کرد: ما باید طبیعت را به اشکال مختلف آماده کنیم تا مردم، مسافران، گردشگران داخلی و خارجی با حضورشان به این استان بتوانند به بهترین شکل از این خدمات بهره ببرند.

وی خاطرنشان کرد: آنچه در بازدید از این طرح مشاهده شده روند اجرای طرح حدود ۴۰ درصد پیشرفته داشته است و امیدوارم همه امکانات گردشگری مانند بازی های تفریحی، هیجانی در این طرح ایجاد و اختیار مردم و مسافران قرار بگیرد.

استاندار مازندران گفت: امروز در بازدید از شهرستان نور اقدامات خوبی برای جذب گردشگران صورت گرفت هر چند در طرح توسعه مازندران جذب گردشگر بسیار مهم است.

حسینی پور افزود: یکی از طرح های مورد توصیه در حوزه گردشگری در سطح آب بندان ها و سدهای استان همین سد الیمالات است هر چند برای به سرانجام رساندن این طرح باید کارهای زیادی انجام گیرد

نماینده عالی دولت در مازندران ابراز امیدواری کرد با سیاستگذاری دقیق تر در حوزه گردشگری همه دستگاه ها پای کار بیایند.

حسینی پور افزود: اگر این سیاست گذاری اتخاذ شود به طور حتم مردم خوشحال می شوند و با این اقدامات می توان درآمد خوبی برای استان فراهم کرد.

وی بیان کرد: امروز با این اقدامات می توان بستر را برای گردشگران بین المللی فراهم کرد چرا که آن ها به طبیعت خدادادی علاقه بیشتری دارند تا با دست ساخت های بشری و تصنعی.

عملیات اجرایی ساخت مجتمع گردشگری سد الیمالات نور در فروردین ماه سال ۱۴۰۰ با اعتباری بالغ بر ۵۴ میلیارد تومان آغاز شد.

طبق گزارش ها، قرارداد اجرای این طرح آن زمان بین شرکت آب منطقه ای مازندران و سرمایه گذار بخش خصوصی به امضای رسید و بر اساس این قرارداد سرمایه گذار بخشی خصوصی متعهد شده بود تا ظرف مدت پنج سال زیرساخت های لازم برای طرح های گردشگری شامل تفریحی و ورزشی را فراهم کند و در طی مدت ۲۰ سال از آن بهره ببرد.

ساخت پلاژهای تجاری، کافی شاپ، ایجاد کابل راه هیجانی نظیر تله کابین ، فراهم سازی مکان هایی برای نگهداری حیات وحش، بیشه حیوانات و تیمارگاه، مراکز پذیرایی، واحدهای اقامتی و توقفگاه را از جمله زیرساخت ها و مشخصات این طرح پیش بینی و مطرح شده بود.

سد الیمالات به عنوان یکی از بزرگ ترین آثار انسان ساختی و طبیعی به گستره حدود ۱۷ هکتار در هشت کیلومتری مسیر جاده نور - چمستان قرار دارد.

شهرستان نور با جمعیتی دست کم ۱۴۰ هزار نفر در غرب مازندران قرار دارد.

1