28 مارس 2024 - 15:50

زخم نوروزی زباله بر پیکر سبز مازندران

27 مارس 2023 - 14:00 dsfr.ir/9m9dl

زخم نوروزی زباله بر پیکر سبز مازندران
پایگاه خبری تحلیلی کاسپین
زباله؛ عیدی مسافران برای مازندران

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای لاریجان از توابع شهرستان آمل گفت: رها کردن زباله های تولیدی مسافران نوروزی درحاشیه جاده هراز در چند روز سپری شده از تعطیلات نوروز ۱۴۰۲ باعث نازیبا شدن حاشیه این جاده و بی احترامی به راهداران شده است.

به گزارش «دنیای سفر» علی نوری پور، در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: کمتر از ۱۰ روز از شروع تعطیلات نوروزی و حجم بالای تردد خودرویی در جاده هراز می گذرد، متاسفانه وضعیتی که مسافران در چند روز گذشته با رها کردن زباله در حاشیه جاده اصلی ایجاد کردند چهره نازیبایی برای مازندران رقم زدند.

وی، این اقدام نامناسب برخی مسافران را نوعی شانه خالی کردن از مسئولیت اجتماعی و بی توجهی به خدمات راهداران جاده ها دانست و افزود: راهداران پیش از نوروز در طرح پاکسازی حریم جاده هراز و دیگر راه های ارتباطی مازندران با هدف زیباسازی و ایمن سازی، شبانه روزی تلاش کردند اما مسافران به بدترین شکل ممکن از خجالت و زحمت راهداران درآمدند.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای هراز در عین حال از مسافران عبوری از این محور زیبا درخواست کرد؛ در هیچ شرایطی زباله ها را از خودروی خود به بیرون پرت یا در حاشیه جاده رها نکنند.

نوری پور، با تاکید بر این که وظیفه پاکسازی در حریم راه های مازندران بر عهده بخشداری ها است، اظهار کرد: با توجه به اینکه حاشیه جاده ها در حوزه راهداری محسوب می شود ما نیز با بخشداری ها همکاری کردیم تا با کمک هم قبل از فرا رسیدن نوروز و شروع شدن سفرهای نوروزی مسیر جاده پرتردد هراز از زباله ها و نخاله ها پاکسازی شود.

رهاسازی زباله های جا مانده از مسافران نوروزی در حاشیه جاده هراز نازیبایی را برای این محور پرتردد ایجاد کرد این در حالیست که مازندران به عنوان استانی گردشگر پذیر در تمام فصول سال میزبان میلوین ها ایرانی است و صنعت توریسم در این استان شمالی تعطیلی ندارد.

همچنین پاکسازی مستمر زباله از حاشیه راه های استان یک ضرورت انکار ناپذیر است که باید همه دستگاه های متولی حل این معضل را تکلیف خود بدانند و به آن اهتمام ویژه داشته باشند.

زخم زباله بر پیکر سبز شمال

این روزها در حالی مازندران سرسبز و گردشگرپذیر به استقبال نوروز می رود که زخم زباله در جاده های بین شهری بر تن رنجور این استان سنگینی می کند؛ زباله هایی که با وجود دستور مسئولان و مدیران ارشد استان همچنان در حاشیه جاده های سبز مازندران جاخوش کرده است.

بازهم زباله مسافران نوروزی برای مازنی ها ماند

استان مازندران با ۲۳ هزار و ۷۵۶ کیلومتر مربع مساحت و داشتن ۲۲ شهرستان و بیش از سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت یکی از پرجمعیت ترین مناطق ایران از لحاظ تراکم جمعیتی است و رتبه یک گردشگر پذیری را در کشور دارد.

استان مازندران در کنار جاذبه های گردشگری متنوع و متعدد حتی جاده های این استان که بیش از سه هزار کیلومتر طول دارد به تنهایی از اصلی ترین جاذبه های گردشگری کشور محسوب می شود.

جاده های مازندران از دیرباز به طراوت و سرسبزی شناخته می شد، همواره نوعی سیاحت را برای گردشگران فراهم می کرد اما طی چند سال اخیر انبوهی از زباله برگ سبز شمال را مکدر کرده و چهره دلنشین مازندران را به تصویری زشت و آزار دهنده تبدیل کرده است.

معضل زباله، شعار انتخاباتی

پاکسازی معابر و حاشیه راه های مازندران طی دهه های اخیر به یک چالش برای مدیریت این استان تبدیل شده است حتی در برهه های زمانی به شعار اصلی انتخاباتی نمایندگان مجلس تا وعده مسئولان در دستور کار قرار گرفت؛ معضلی که چندین سال گریبان گیر استان سرسبز مازندران شده و با وجود راهکارها و پویش های متعدد در همه دوران راه به جایی نبرد.

در کنار چرخه ناتمام و باطل مقصر یابی مسئولان نیز مردم را به وعده جمع آوری مستمر دلخوش می کنند، البته در عمل فقط چند روز طرح های مختلف اجرا می شود و در چشم بر هم زدن به ورطه فراموشی می رود.

ضمن اینکه باید این مساله یکبار برای همیشه به صورت ریشه ای حل شود و همراه با پاکسازی با فرهنگ سازی مناسب و یا جریمه افراد متخلف به طور کامل برطرف شود.

« دنیای سفر » این نوشته را از « پایگاه خبری کاسپین24 » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1