17 آوریل 2024 - 19:33

معرفی فرودگاه بین المللی مشهد

26 مارس 2023 - 14:30 dsfr.ir/qf6gj

معرفی فرودگاه بین المللی مشهد
میثم رودکی
فرودگاه بین المللی مشهد | Mashhad Hashemi Nejad International Airport

فرودگاه مشهد در جنوب شرقی شهر قرار گرفته و قابلیت پذیرش هر نوع هواپیمایی را دارد. این فرودگاه، یکی از پیشرفته ترین و کارآمدترین فرودگاه‌ های ایران است.

فرودگاه مشهد یکی از پر رفت و آمد ترین فرودگاه های کشور به شمار می رود. سفر به شهر مشهد همواره یکی از سفرهای ناب در طول عمرتان خواهد بود. مشهد، شهری در شمال شرق کشور بوده و به عنوان مهم ترین قطب گردشگری مذهبی شناخته می شود و همچنین عنوان پایتخت معنوی ایران را از آن خود کرده است. از همین رو هر ساله مسافران زیادی با خرید بلیط هواپیما مشهد به این شهر سفر می کنند.

علاوه بر حرم مطهر امام رضا می توانید از جاذبه های گردشگری دیگری نیز مانند آرامگاه فردوسی، مسجد گوهر شاد، پارک کوهسنگی، آرامگاه نادر، شاندیز و طرقبه و چندین جای دیگر نیز در این شهر بازدید کنید. به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص در این شهر آب و هوای معتدلی حاکم است؛ طوری که تابستان های گرم و خشک و زمستان های سرد و مرطوبی دارد. همچنین به دلیل شلوغی مناسبت های ملی و مذهبی بهتر است سفرتان را به فصل پاییز موکول کنید.

حال برای رفتن به شهر مشهد چندین گزینه پیش رو دارید که یکی از آسان ترین روش ها استفاده از هواپیماست و فرودگاه شهر به عنوان اولین مکانی است که در هنگام رسیدن به مشهد خواهید دید ما نیز این مقاله را به «معرفی فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد» اختصاص داده ایم:

تاریخچه فرودگاه مشهد

فرودگاه مشهد در جنوب شرقی شهر قرار گرفته و قابلیت پذیرش هر نوع هواپیمایی را دارد. این فرودگاه، یکی از پیشرفته ترین و کارآمدترین فرودگاه‌ های سطح کشور است. فرودگاه مشهد در سال ۱۳۳۰ با نام فرودگاه مشهد احداث گردیده که در ابتدا روزانه یک پرواز به مقصد تهران و همچنین پروازهای آموزشی انجام می گرفته است. در سال ۱۳۴۶ باند جدیدی به این فرودگاه اضافه گردید تا پروازهای نظامی و آموزشی انجام گیرد و پرواز به تهران به صورت روزانه انجام می گرفت. با افزایش تعداد پروازها و ورود هواپیماهای جدید از سال ۱۳۵۷ چندین پارکینگ و ترمینال، برج مراقبت پرواز و ساختمان‌ های جانبی فرودگاه نیز افتتاح شدند ولی تکمیل این پروژه در سال های بعد از انقلاب انجام گرفت که در نهایت بعد از اتمام جنگ ۸ ساله این فرودگاه با نام فرودگاه شهید هاشمی نژاد به فعالیت خود ادامه داد.

پروازهای فرودگاه مشهد

در سال های اخیر، تعداد افرادی که با تهیه بلیط هواپیما ارزان به شهر مقدس مشهد سفر می کنند بسیار رو به افزایش بوده و از همین رو، فرودگاه مشهد به عنوان دومین فرودگاه پررفت و آمد در ایران بعد از مهرآباد و همچنین در سطح بین المللی بعد از فرودگاه امام خمینی شناخته می شود. همینطور از لحاظ تعداد پروازهای ورودی و خروجی روزانه دارای رتبه نخست در ایران است، یعنی بیش از ۱۴ شرکت داخلی و ۱۶ شرکت خارجی به فرودگاه مشهد پرواز می کنند که ظرفیت سالانه فرودگاه حدودا ۸ میلیون مسافر داخلی و خارجی است. این فرودگاه با دو باند موازی خود امکان تردد برای انواع هواپیماها تا رده بوئینگ ۷۴۷ را دارد.

فرودگاه مشهد برای چندین شرکت هواپیمایی دومین قطب به شمار می رود، مانند ایران ایر، ایران ایر تور، معراج، تابان، ماهان و آسمان. شرکت‌ های هواپیمایی فعال خارجی در این فرودگاه نیز شامل ترکیه، جرمنیا، جزیره، کام ایر، قطر، سان اکسپرس، عراق، العربیه، کویت و فلای دبی است. فرودگاه مشهد همه روزه در هر ساعتی از شبانه روز پذیرای مسافر از جای جای جهان است و از لحاظ رتبه کیفی در رده بالایی قرار دارد. شهرهایی که روزانه به مشهد پرواز دارند، عبارتند از اصفهان، اهواز، تبریز، تهران، زاهدان، شیراز، کرمانشاه، قشم، همدان، یزد، استانبول، بغداد، بیروت، جده، دبی، دوحه، دوشنبه، شارجه، قندهار، کابل، نجف، هرات و … همچنین از قوانین Mashhad Hashemi nejad International Airport برای حمل حیوانات خانگی چنین است که باید از سازمان دامپزشکی مجوز دریافت شود و با رعایت تشریفات گمرکی مجاز به بردن حیوانات همراه خود خواهید بود.

پایانه های فرودگاه مشهد

ترمینال ۱: (پروازهای داخلی): ترمینال ۱ در ضلع شرقی فرودگاه قرار گرفته و قسمت پذیرش بار، دریافت کارت پرواز و سوار شدن به هواپیما از ضلع غربی این ترمینال انجام می گیرد و مخصوص پروازهای داخلی است.
ترمینال ۲: (خروجی پروازهای خارجی): این ترمینال مخصوص پروازهای خارجی است و سالانه بیش از ۲ میلیون مسافر از این ترمینال رفت و آمد می کنند.
ترمینال ۳: (ورودی پروازهای خارجی): این ترمینال نیز میزبان مسافران و زائران خارجی است که به مشهد الرضا سفر می کنند.

امکانات فرودگاه مشهد

در ترمینال های فرودگاه مشهد برای مسافران امکاناتی فراهم شده است، مانند آسانسور و پله برقی، اجاره خودور بدون راننده، خدمات تاکسی بین شهری و خدمات تاکسی شهری، خدمات تلفن شهری و بین شهری و ارائه سیمکارت به مسافران خارجی، دسترسی به اینترنت، خدمات بانکی، دفاتر شرکت های هوایی، دفاتر فروش بلیط و رزرو هتل، راهنمای مسافر، رستوران، فروش سوغاتی نظیر غرفه های بدلیجات، زعفران، صنایع دستی، عطر، عینک و ساعت، نمازخانه، خدمات CIP، بسته بندی بار و اشیای گمشده و خدمات اورژانس به صورت ۲۴ ساعته است که همگی دست در دست هم داده اند تا زمانی را که در این مکان سپری می کنید سرشار از خاطرات خوش و به یادماندنی باشد.

پارکینگ های فرودگاه مشهد

فرودگاه مشهد چندین سالن پارکینگ با ظرفیت های بالا در اخیتار مسافران قرار داده است که در ادامه با آن آشنا می شویم:

  • پارکینگ ترمینال پروازهای داخلی با طرفیت ۲۰۰۰ خودرو
  • پارکینگ ترمینال پروازهای خارجی با ظرفیت ۵۰۰ خودرو
  • پارکینگ طبقاتی ورودی ترمینال با طرفیت ۴۰۰ خودرو

 

دسترسی به فرودگاه مشهد

برای دسترسی به فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد باید به میدان پانزده خرداد در انتهای بلوار جمهوری اسلامی بروید که برای این کار از مترو، اتوبوس های تندرو و تاکسی های شهری می توانید استفاده کنید. فاصله فرودگاه تا مرکز شهر نیز حدودا ۸ کیلومتر است. اگر می خواهید از مترو استفاده کنید که باید به وسیله خط یک مترو از ایستگاه وکیل آباد تا ایستگاه غدیر (فرودگاه) بروید. در صورت استفاده از اتوبوس باید سوار خط ۷۷ شوید و در عرض ۲۰ دقیقه به فرودگاه برسید و یا اینکه به وسیله تاکسی از هر نقطه شهر می توانید به راحتی به فرودگاه دسترسی داشته باشید.

فاصله فرودگاه مشهد تا حرم مطهر امام رضا (ع)

یکی از اصلی ترین دغدغه های مسافران پروازهای هوایی، فاصله فرودگاه تا حرم مطهر رضوی است. در خصوص این مورد باید خیالتان را راحت کنم چرا که فرودگاه مشهد تنها ۱۰ کیلومتر با حرم مطهر فاصله دارد که این مسیر با خودرو تنها در ۲۵ دقیقه طی می شود.

اطلاعات ارتباط با فرودگاه مشهد

 

شماره های تلفن تماس فرودگاه مشهد

در ادامه مهم ترین و کاربردی ترین شماره تماس های فرودگاه هاشمی نژاد مشهد را برایتان جمع آوردی کرده ایم.

  • تلفن اطلاعات پرواز فرودگاه: ۳۳۴۰۰۰۲۰ – ۱۹۹
  • اداره کل فرودگاه های استان: ۳۳۴۰۰۰۰۱
  • امانات: ۳۳۴۰۰۵۴۳
  • پلیس فرودگاه: ۳۳۴۰۰۰۷۰
  • تاکسیرانی: ۳۳۴۰۰۲۵۳
  • گذرنامه: ۳۳۴۰۰۰۹۰ – ۳۳۴۰۰۰۱۸
  • گمرک: ۳۳۴۰۰۲۲۱
  • وزارت خارجه: ۳۳۴۰۰۱۶۷

 

سایت فرودگاه مشهد

وب سایت فرودگاه مشهد با آدرس https://mashhad.airport.ir در دسترس است.

1