18 آوریل 2024 - 17:39

پیشنهاد سفر برای مسیرهای کمتر شناخته شده

25 مارس 2023 - 19:50 dsfr.ir/ij9hq

پیشنهاد سفر برای مسیرهای کمتر شناخته شده
فائزه کابلی
زنان ترکمن در راز و جرگلان - خراسان شمالی

دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر کشور بیش از ۳۰ مسیر گردشگری در ۹ استان کشور را با قابلیت برنامه ریزی برای سفرهای کوتاه مدت و یک روزه معرفی کرد.

به گزارش «دنیای سفر»، مصطفی فاطمی دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر و مدیرکل توسعه گردشگری داخلی با بیان این که محورها و استان هایی که به عنوان مقاصد سفر معرفی شده اند، امکان اقامت دارند و تا کنون کم تر مسافر پذیرفته اند، تهران را به عنوان اولویت نخست برای سفر توصیه کرد و افزود: تهران یکی از بهترین روزهایش را سپری می کند و با توجه به جاذبه های گردشگری گوناگون از جمله پارک های متنوع، یکی از مهم ترین مقاصد گردشگری شهری محسوب می شود.

مدیرکل توسعه گردشگری داخلی در ادامه، گلخانه ها و مراکز گل و گیاه را از جاذبه های محور پاکدشت ورامین معرفی کرد و افزود: برج بابامحمود، آتشکده تخت رستم و شهرک سینمایی از جاذبه های محور شهریار هستند.

او همچنین به برگزاری تورهای گردشگری موضوعی علمی، ادبی با عنوان هایی ازجمله «تهران و میراث جهانی»، «تهران و شهدا» و «تهران و موزه ها» در تعطیلات نوروز ۱۴۰۲ اشاره کرد و از موزه آبگینه، بهشت زهرا، ابن بابویه، امامزاده عبدالله، محله قدیمی و تاریخی اودلاجان (عودلاجان)، عمارت کاظمی، عمارت دبیرالممالک، عمارت مسعودیه، موزه فرش، موزه هنرهای معاصر، کاخ موزه نیاوران، سعدآباد و گلستان به عنوان جاذبه های این تورهای تهرانگردی نام برد.

دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر کشور ادامه داد: تور «از گذشته تا امروز» و بازدید از برج های طغرل، آزادی، میلاد، همچنین تور نجوم در اراضی عباس آباد، تور اقتدار و بازدید از موزه دفینه، خانه تیمورتاش، مراسم پرچم، «گذر ادیان» بازدید از کلیساها و کنیسه های خیابان سی تیر، تور طبیعت گردی در کن و سولقان و «هنرگردی» در کارگاه های صنایع دستی از دیگر رویدادهای نوروزی استان تهران است.

فاطمی در ادامه معرفی مراکز گردشگری تهران به دریاچه خلیج فارس و جاذبه های اطراف آن، اراضی عباس آباد، برج میلاد، پارک دارآباد، ژوراسیک پارک و هیومن پارک اشاره کرد و گفت: تاکید نخست ما، سفر به تهران است.

بازارچه اودلاجان، بافت تاریخی تهران

مدیرکل توسعه گردشگری داخلی همچنین سفر به استان سمنان را با توجه به جاذبه های کویری و کوهستانی پیشنهاد کرد و افزود: شهر نمونه گردشگری شهمیرزاد، ایل سنگسر و چادرهای عشایری، غار دربند، اوپرت جنگلی، شیرقلعه، بافت و بناهای تاریخی و کاخ ابراهیم خان ملاده از جمله جاذبه های محور سمنان شهمیرزاد است.

او سمنان دامغان را به عنوان دومین محور استان سمنان معرفی کرد و ادامه داد: چشمه علی دامغان، چشمه های باداب سورت، مسجد تاریک خانه دامغان، کویر حاج علی قلی و تپه های مریخی مهم ترین جاذبه های این محور هستند.

دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر، شاهرود را دیگر محور استان سمنان معرفی کرد و جنگل ابر، آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی و بسطام را به عنوان جاذبه های این استان برشمرد و افزود: زیست کره متنوع جانوری منطقه توران که گونه های نادری از جمله زاغ بور و یوزپلنگ را می توان در آن یافت، در این محور سفر قرار دارد. همچنین روستای قلعه بالا، کویر رضاآباد و کوچه باغ های شاهرود برای گردشگران جذابیت بالایی دارد.

فاطمی در معرفی محور گرمسار به جاذبه هایی از جمله قصر بهرام، طولانی ترین مسیر جاده ابریشم با طول ۶۵۰ کیلومتر، غارهای نمکی، پوشش گیاهی و جانوری اشاره و گردشگران را به استفاده از لبنیات، غذاها و شیرینی های محلی از جمله ته چین سنگسری، کماج، نان شیرمال و کلوچه تشویق کرد.

برگزاری آیین های سنتی و مسابقات محلی، مانند چوب بازی در نوروزگاه ها از دیگر نکات مورد اشاره مدیرکل توسعه گردشگری داخلی برای مسافران سمنان بود.

کاخ ابراهیم خان، دهستان ملاده، از جاذبه های شهمیرزاد، استان سمنان

دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفرکشور، البرز را به عنوان سومین مقصد سفر پیشنهاد کرد و گفت: روستاهای هدف گردشگری و شهرستانک به همراه آشکده ها و کباب سراهای متنوع از جاذبه های محور کرج و جاده چالوس به شمار می آید.

کرج طالقان دیگر محور پیشنهادی از سوی مدیرکل توسعه گردشگری داخلی بود که آرامگاه مشاهیر، سد طالقان، آبشار کرکبود، نظرآباد، باغ پرندگان و قلعه آذری را از جاذبه های این محور برشمرد و «مرجی خورش» را به عنوان غذای محلی معرفی کرد.

او در ادامه به محور کرج، ساوجبلاغ و نظرآباد اشاره کرد و افزود: برپایی جشنواره های گل و گیاه، دهکده های سلامت، بوم گردی های متنوع و کاروانسرای ینگه امام از دیدنی های این مسیر است.

کردان نیز به عنوان محوری ییلاقی از سوی دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر برای سفر یک روزه در تعطیلات نوروز معرفی شد.

رودخانه کردان، البرز

خراسان شمالی، چهارمین استان پیشنهادی برای سفر است که فاطمی درباره آن گفت: در محور بجنورد اسفراین، روستای تاریخی رویین و شهر تاریخی بلقیس که در افسانه ها شهرت بسیار دارد، قرار گرفته است. محور گردنه امین الله به جنگل گلستان با حیات وحش متنوع و گردنه های زیبا نیز پیشنهاد می شود.

مدیرکل توسعه گردشگری داخلی همچنین یادآور شد: ۴۳ درصد پارک ملی گلستان در خراسان شمالی قرار دارد و بحث ثبت جهانی جنگل های هیرکانی از این نقطه آغاز شد. 

دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر کشور، محور بجنورد به مشهد را سومین مسیر پیشنهادی در استان خراسان شمالی برشمرد و از پارک ملی جنگلی بابا امان، شهرستان شیروان، آبشارهای متعد، روستای تاریخی استخری و زیارت، پارک های طبیعی، کمپ های چادری و باغ های تاریخی متعدد و چهارتاقی تیموری به عنوان مهم ترین جاذبه های این محور نام برد.

او فاروج معروف به شهر آجیل و دارای بوم گردی های متنوع را محور چهارم، همچنین گرمه و جاجم را به عنوان پنجمین محور سفر در این استان معرفی کرد.

مدیر کل توسعه گردشگری داخلی ادامه داد: راز و جرگلان در مرز ایران و ترکمنستان واقع شده که حضور اقوام ترکمن همچنین سوزن دوزی و پرورش اسب از جاذبه های این محور محسوب می شود. روستای دی دخ تنها محل بافت فرش دو روی ترکمن که پیگیر ثبت جهانی آن هستیم نیز به عنوان مقصد سفر قابل پیشنهاد است.

دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر کشور، برگزاری جشنواره سمنو، آتشکده اسپاخو و رباط قلی جزو کاروانسراهای ثبت جهانی را از دیگر جاذبه های این محور عنوان کرد.

فائزه کابلی

اقوام ترکمن در راز و جرگلان، در نزدیکی مرز ایران و ترکمنستان، استان خراسان شمالی

او با اشاره به محورهای پیشنهادی برای سفر در استان خراسان جنوبی، اظهار کرد: بیرجند به نهبندان، نخستین مسیر پیشنهادی در این استان است که بیابان لوت، آسبادها، گردشگری طبیعی، چشمه های آب ترش، آثار و ابنیه تاریخی، محوطه ها و تپه های باستانی، غار و قلعه های تاریخی واقع در سربیشه، ماخونیک (معروف به روستای کوتوله ها)، تالاب کجی نمکزار نهبندان، کوه های مریخی و معادن سنگ از جمله جاذبه های این مسیر است.

دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر اضافه کرد: در محور بیرجند به قاین به جاذبه هایی همچون دژ زیرزمینی نگ، کویر سه قلعه از تاریک ترین کویرهای ایران مناسب برای نجوم و رصد ستارگان، منطقه نمونه گردشگری بوذرجمهر و بافت تاریخی آن، آب انبارها و کاروانسراهای سرایان می توان اشاره کرد که گردشگران هنگام سفر در این مسیر می توانند آش لخشک را هم تجربه کنند.

بیرجند به خوس و فردوس، از دیگر محورهای معرفی شده از سوی فاطمی در استان خراسان جنوبی است.

مدیرکل توسعه گردشگری داخلی افزود: در این محور چهار اثر ثبت جهانی قرار گرفته است و دق در بیابان خور، آب گرم معدنی لوت، روستای هدف گردشگری گارجگان، شهر ماجان و قنات بلده فردوس از جاذبه های این مسیر است. همچنین تنوع اقامتگاه ها در محور فردوس نیز جذابیت بالایی دارد.

روستای هدف گردشگری باغستان، روستای بیدسکان با هفت اثر تاریخی ثبت ملی، بافت تاریخی شهر تون، کویر پلوند فردوس با جاذبه هایی مانند حیات وحش، پوشش گیاهی کم نظیر، آسمان شب کویر، شترسواری و امکانات تفریحی از دیگر جاذبه های مورد اشاره در این محور است.

دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر کشور طبس به بشرویه را به عنوان چهارمین محور برای سفر به استان خراسان جنوبی توصیه کرد و افزود: این محور، یکی از زیباترین محورهای زمین شناختی محسوب می شود. آثار و بافت های تاریخی بشرویه، کویر بشرویه، روستای گردشگری ازمیغان، روستای خرو، چشمه آب گرم مرتضی علی، کال جنی یا دره جنیان، باغ گلشن طبس، سد تاریخی کریت بزرگ ترین سدسازی بشر در قرون وسطی، امام زاده موسی کاظم و روستای تاریخی نایبند از جاذبه های این مسیر است.

مدیرکل توسعه گردشگری داخلی در پنجمین پیشنهاد خود برای استان خراسان جنوبی به بیرجند اشاره کرد و گفت: از آنجا که باغ در کویر معنا و مفهوم پیدا می کند، بازدید از باغ تاریخی اکبریه جزو باغ های ثبت جهانی، ۱۱ باغ ثبت ملی بیرجند از جمله باغ رحیم آباد و امیرآباد، بهلگرد، بافت تاریخی بیرجند، منطقه نمونه گردشگری بند دره، بندامیرشاه، منطقه گردشگری کوه باقران و دهکده گردشگری بادامشک پیشنهاد می شود.

محمد قجر

کال جنی، ژئوپارک طبس، استان خراسان جنوبی

فاطمی قزوین را ششمین استان دارای اولویت مطرح کرد و با اشاره به محور الموت که دارای جاذبه هایی چون قلعه الموت، دریاچه اوان، روستای زرآباد، باغات میوه و حوضچه های پرورش ماهی است، افزود: به جز الموت که مسیری پرمسافر است، دیگر شهرهای قزوین شلوغی چندانی ندارند و به عنوان مقصد گردشگری معرفی می شوند.

به گفته او، محور تاکستان آوج یکی از مسیرهای پیشنهادی برای سفر در استان قزوین است که برای طبیعت گردی مناسب بوده، ضمن آن که برج های خرقان، کاروانسرای شاه عباسی و برگزاری رویدادهای صنایع دستی از جمله جذابیت های این محور به شمار می آید.

 دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر ادامه داد: شهر قزوین از دیگر محورهای این استان برای گردشگری تاریخی و طبیعی است. شکوفه های بادام و برگزاری جشنواره در سه هکتار باغستان از جاذبه های طبیعی و بازار سعدالسلطنه، برگزاری رویدادهای فرهنگی در دولتخانه صفوی، موزه های فرهنگ، سفال، مردم شناسی، خوش نویسی، شهر، سنگ و حمام قجر از جاذبه های تاریخی قزوین هستند.

فاطمی برای معرفی هفتمین اولویت سفر به استان مرکزی اشاره کرد و گفت: محور خمین به محلات و دلیجان، از جاذبه های متنوعی برخوردار است. قلعه سالار محتشم (از عمارت های نادر ایران که ۱۷۰ سال قبل دارای سیستم برق کشی بوده و تاکنون منبع تامین نیروی برقی این سیستم مشخص نشده است)، بیت حضرت امام خمینی (ره) در خمین، آبگرم محلات، آتشکده، منطقه گردشگری سرچشمه، دهکده گل و گیاه، کوچه باغ ها، غار نخجیر دلیجان، مسجد مس سرنمادی از خلاقیت معماری دوره سلجوقیان، بافت تاریخی نراق و ستون های خورهه محلات از جمله این جاذبه ها هستند. همچنین آبگوشت محلی این منطقه معروف به «دوگوله» شهرت بسیاری دارد.

 او در ادامه به محور آشتیان فراهان تفرش اشاره کرد و افزود: این محور که به تهران نزدیک است پیشنهاد مناسبی برای سفر یک روزه تهرانی ها محسوب می شود.

دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر ادامه داد: امام زاده محمد، حمام و مسجد شش ناو از مهم ترین آثار معماری دوران سلجوقیان، شهر زیرزمینی تفرش، موزه میرشکرایی، کمپ گردشگری زلف آباد فراهان، تکیه فرمیهن، کمپو پارک گردشگری آشتیان، بازار تاریخی، موزه مردم شناسی و منزل میرزا حسن آشتیانی، از جاذبه های این محور محسوب می شود.

مدیرکل توسعه گردشگری داخلی همچنین اراک، شازند تا کمیجان را سومین مسیر پیشنهادی برای سفر در استان مرکزی معرفی کرد و بازار تاریخی اراک، کوچه باغ ها، حمام چهارفصل، موزه حسن پور، موزه مفاخر و مشاهیر، کویر و تالاب میقان با ویژگی های بوم شناسی خاص و محل مهاجرت پرندگان مهاجر، منطقه گردشگری گردو، مجموعه سراب های گردشگری شازند، چشمه ها و بازارچه های صنایع دستی شازند، مجموعه امام زادگان آستانه، بازارچه های صنایع دستی خوندآب، کمپ گردشگری و کوچه باغ های کمیجان، روستای وفس با قدمت سه هزارساله، چشم اندازهای بکر، معماری بکر و نگین طبیعت گردی استان را از جادبه های این مسیر برشمرد.

او به مسافران این مسیر، تاس کباب، آش ترخینه، آش جودوغ و دلمه های برگ مو را برای تجربه خوراک محلی پیشنهاد کرد.

شازند، استان مرکزی

فاطمی استان کرمان را به عنوان هشتمین اولویت پیشنهادی برای سفر عنوان کرد و افزود: کرمان به خصوص خارج شهر آن از جاذبه های بی نظیری برخوردار است. محور جیرفت، دلفارد، بندرعباس با دره های جذاب و شگفت انگیز، بوم گردی های متنوع، تپه های باستانی، موزه باستان شناسی با آثار به نمایش درآمده در موزه های معروف دنیا، گلخانه های متنوع، سد جیرفت، بندر دوساری و نخلستان ها در مسیر بندرعباس، هتل کپری قلعه گنج، حصیربافی و گلیم بافی، پیشنهاد نخست برای سفر در استان کرمان است.

بزقورمه، کشک و بادمجان، سمنو، کلمپه و کماج به عنوان خوراکی های محلی هنگام سفر در این مسیر توصیه شده است.

دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر همچنین ارگ بم و راین تا کویر لوت و شهداد را به عنوان دو محور برای سفر در کرمان پیشنهاد کرد و از بازار و حمام وکیل، مجموعه گنجعلی خان، مقبره سردار سلیمانی، گنبد تاریخی جبلیه، آتشکده و بافت تاریخی، ماهان، هفت باغ، باغ شازده و شاه نعمت الله به عنوان مسیر قابل برنامه ریزی دیگری نام برد.

دلفارد در محور جیرفت، استان کرمان

او همچنین سفر به استان زنجان را به عنوان یکی دیگر از اولویت های پیشنهادی برای سفر در تعطیلات نوروز مطرح کرد و افزود: زنجان، سلطانیه، کتله خور با جاذبه های متنوعی همچون سبزه میدان، طولانی ترین بازار سرپوشیده ایران، موزه باستان شناسی و مردان نمکی با قدمت ۲۴۰۰ ساله، رخت شویخانه زنجان به عنوان بنایی منحصربفرد در دنیا، موزه گیاهان دارویی، موزه تاریخی و طبیعی، گنبد سلطانیه (پایتخت ایلخانی ایران و بلندترین گنبد آجری جهان)، مقبره چلبی اوغلی از شاگردان مولوی و ملاحسن کاشی، معبد داش کسن یا معبد اژدها، بقعه قیدار نبی، مسجد جامع سجاس با معماری خاص، سهرود زادگاه شیخ اشراق و کوچه باغ های زیبا، حسینیه اعظم و دهمین میراث معنوی ثبت شده در کشور، زینبیه اعظم، غار کتله خور با قندیل های چندین میلیون ساله و تجربه سفر به درون زمین اولین محور گردشگری این استان است.

زنجان، طارم و ماسوله دیگر محور معرفی شده است که دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر درباره آن گفت: طارم معروف به هندوستان ایران بزرگ ترین تولیدکننده زیتون کشور، روستای هدف گردشگری شفت و سیاه رود، برگزاری جشنواره های انار و گیلاس، کلکسیونی از میراث طبیعی و تاریخی، آتشکده، امامزاده و روستای پله ای و هدف گردشگری ماسوله به عنوان جاذبه های این محور است.

فاطمی در ادامه به محور زنجان به ماهنشان نیز اشاره کرد و افزود: تجربه تفریحات آبی در سد گلابر، شهر زیرزمینی دژمند خویین از بزرگ ترین و شگفت انگیزترین ساخته های دستی بشر که ساکنان آن دارای گویش و زبان خاص هستند، میل خویین، روستای پلکانی گزلو، کوه های رنگی و بی نظیر ماهنشان، دودکش جن، بش باجیلار، منطقه گردشگری قره پشتلو، آبشارهای زیبا و آبگرم ونق از جاذبه های این مسیر به شمار می آید.

مسیر ابهر، زنجان و تبریز، چهارمین محوری است که مدیر کل توسعه گردشگری داخلی در استان زنجان پیشنهاد کرد و ابهر با مجموعه ای از باغات میوه، مسجد تاریخی قروه متعلق به دوره سلجوقی، کوه های بوتالی، آبشار کوله خانا، کوچه باغ های داسداران، تپه خالصه کهن ترین روستای ایران با قدمت هشت هزارسال، وجود ۲۰۰ کیلومتر از خط راه آهن تهران شمال از میراث جهانی ایران را از جمله جاذبه های این مسیر برشمرد.

دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر کشور با بیان این که زنجان شهر جهانی ملیله همچنین معروف به پایتخت فلزی صنایع دستی است، از چاقو، ملیله و مس به عنوان مهم ترین صنایع دستی این استان نام برد و گفت: اَت پلو، جغوربغور، انواع آش و باسترماپلو از مهم ترین غذاهای استان زنجان است که هنگام سفر به این خطه می توان آن ها را تجربه کرد. بازارچه جغوربغور، کاروانسرای سنگی زنجان و حمام حاج داداش نیز برای صرف این غذاها پیشنهاد می شود. همچنین جشنواره ملی آش و جشنواره بین المللی غذای کشورهای عضو اکو در این استان برگزار خواهد شد.

1