17 آوریل 2024 - 00:03
انتقاد دفاتر خدمات مسافرتی از شرایط این روزهای سفر

دلیل اصلی کمبود بلیت هواپیما چیست؟

22 مارس 2023 - 16:50 dsfr.ir/lg1l5

دلیل اصلی کمبود بلیت هواپیما چیست؟
دنیای سفر
کمبود بلیت هواپیما در نوروز 1402

در ایام نوروز مسافرانی که قصد انتخاب هواپیما برای سفرهای خود را دارند، با کمبود بلیت هواپیما و یا فروش با قیمت هایی فضایی رو به رو شده اند.

به گزارش «دنیای سفر» با توجه به شرایط کرونایی که کشور و جهان ۲ سال درگیر آن بود، صنعت گردشگری و مقوله سفر یکی از مهم ترین مواردی بود که بیشترین آسیب را متحمل شد و در این ایام شاهد کاهش سفر از سوی مردم بودیم. حال با وجود اینکه شرایط کرونایی کشور به حالت عادی بازگشته و به عبارتی می توان گفت که شرایط بهتر شده است اما مردم به دلیل هزینه های بالای سفر بعضا از مسافرت خودداری می کنند.

یکی از دلایل کاهش تقاضای سفر در کشور شرایط اقتصادی، افزایش نرخ ارز و مواردی از این دست است. البته باید گفت شرایط اقتصادی و افزایش نرخ ارز مدت هاست که صنعت هوایی ما را دچار چالش کرده و باعث تصمیماتی شده است که متقاضیان پروازهای داخلی و خارجی در تهیه بلیت هواپیما برای سفرهای خود با مشکل روبه رو شده اند.

این روزها با نزدیک شدن به سفرهای نوروزی مردمی که قصد انتخاب هواپیما برای سفرهای خود را دارند، با کمبود بلیت هواپیما و یا فروش با قیمت هایی فضایی رو به رو شده اند.

حال این سوال ایجاد می شود که دلیل اصلی کمبود بلیت هواپیما چیست؟

ایسنا به منظور بررسی کمبود بلیت هواپیما و عدم توازن در بازار با تعدادی از کارشناسان این حوزه به گفت وگو پرداخته است که در ادامه مواردی از آن ها را می خوانیم.

فروش کمتر در مقایسه با سال گذشته

محمدصادق خانی، مدیر یک آژانس مسافرتی، در گفت وگو با ایسنا می گوید: علت بسته شدن برخی پروازها عدم توازن ایجاد شده در بازار نسبت به تقاضای سفر است. به عبارتی بلیت عرضه شده در بازار کم است. مردم امکان خرید بلیت و دسترسی به پروازها را ندارند. این مشکلات به دلیل افزایش نرخ ارز اتفاق افتاده است.

وی در خصوص تاثیر این اتفاق بر سفرهای نوروزی به مشهد بیان می کند: بیشتر سفرها به مشهد به صورت تور است؛ در نتیجه تغییر خاصی ندارد اما افرادی که به طور روزمره سفر می کنند، نمی توانند پروازی پیدا کنند.

این مدیر آژانس مسافرتی تصریح می کند: بازار امسال بسیار آشفته است و ما فروش کمتری نسبت به سال گذشته داشتیم. بلیت ها نیز همان قیمت مصوب است که بیشترین قیمت مربوط به مسیر مشهد کیش با رفت و برگشت حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است. کمترین قیمت نیز مسیر مشهد تهران با قیمت یک میلیون و ۲۰ هزار تومان است. در مجموع قیمت بلیت ها کمتر از یک میلیون تومان نیست.

افزایش ۳۰ تا ۳۵ درصدی قیمت مسیرهای پرواز

فرهاد دوائی، مدیر عامل یک آژانس مسافرتی دیگر، در خصوص کمبود بلیت هوایی در بازار عنوان می کند: با توجه به اینکه تمام ایرلاین ها گران شدند اما هیچ پاسخی از ارگان های مربوطه دریافت نمی کنیم؛ گفته شده بود که قیمت بلیت افزایش پیدا نمی کند اما اکنون گران شده است.

وی اضافه می کند: زمانی که دلیل گرانی بلیت هواپیما را هم سوال می کنیم، پاسخ می دهند بلیت ها که گران نشده است؛ در حالی که تمام ایرلاین ها گران شده اند. دستگاه های ذی ربط مانند وزارت صنعت، معدن و تجارت و تعزیرات حکومتی باید پیگیر این موضوع باشند. سوال اینجاست که چرا در این زمینه اقدامی انجام نمی شود تا قیمت مناسبی به مردم اعلام کنند؟ 

دوائی در خصوص استقبال مردم از سفر خاطرنشان می کند: کسانی که باید سفرهای ضروری را انجام دهند، بلیت هر قیمتی که باشد، خریداری می کنند و به سفر خود می رسند اما متاسفانه آن هایی که قصد سفرهای تفریحی و توریستی را دارند، به دلیل افزایش قیمت استقبال کمتری دارند و از سفر کردن منصرف می شوند.

وی با بیان اینکه امسال نسبت به سال گذشته افزایش ۳۰ تا ۳۵ درصدی قیمت ها را برای تمام مسیرها شاهد بودیم، بیان می کند: اکنون مسیرهای قشم، کیش و بندر عباس جزو گران ترین سفرهای داخلی ما محسوب می شود. سفرهای خارجی به لحاظ دلاری افزایشی نداشته اما به نرخ ریالی ما افزایش زیادی داشته است.

مدیر عامل این آژانس مسافرتی در خصوص تاثیر گرانی بلیت ها روی سفرهای به مشهد خاطرنشان می کند: شرایط مشهد به دلیل اینکه یک شهر زیارتی است، فرق می کند و افراد با هر وسیله ای که باشد، خود را به مشهد می رسانند و از این حیث افزایش یا کاهش قیمت بلیت تاثیر زیادی روی میزان سفر شهر مشهد ندارد.

ایجاد بازار سیاه به دلیل عدم توازن عرضه و تقاضا بلیت هواپیما

غلامرضا مقدسی، یکی دیگر از مدیران آژانس های مسافرتی در مشهد، با اشاره به اینکه عدم توازن میان عرضه و تقاضا در بازار مشهود است، اظهار می کند: این اتفاق باعث ایجاد بازارهای سیاه می شود و خدمات دهی به مسافران را نیز نامطلوب می کند. در ایام پیک بلیت هواپیما پیدا نمی شود و به مبدا و مقصد هم ربطی ندارد.

وی تصریح می کند: به دلیل تحریم ها و دیگر مشکلات، ناوگان هواپیمایی ما فرسوده است و این موضوع تاثیر منفی روی بازار گذاشته است. کمبود پرواز بر سفرهای نوروزی به مشهد نیز تاثیر می گذارد. کاهش صندلی ها به افزایش قیمت بلیت منجر می شود و در ادامه با کاهش تورهای روبه رو می شویم و این مساله باعث می شود افراد زیادی نتوانند به مشهد سفر کنند.

این مدیر آژانس مسافرتی عنوان می کند: برخی از شرکت های هواپیمایی نیز بخشی از صندلی های خود را به مسافران خارجی اختصاص می دهند و این مورد شرایط تهیه بلیت را برای مردم خودمان دشوار می کند. بنابراین این عوامل منجربه این شده که نسبت به سال گذشته فروش کمتری داشته باشیم.

وی می گوید: از سویی شرکت های هواپیمایی در سایت ها اقدام به فروش بلیت ها با تخفیف می کنند. آژانس های مسافرتی برای تامین خود اصطلاحا کمیسیون روی قیمت بلیت می کشند و مسافر نیز بلیت ارزان تر را تهیه می کند. در حال حاضر ۲ نرخ در بازار وجود دارد؛ یکی نرخ دستوری دولت است که با فشار اعمال شده و دیگری نرخ فروش بلیت به همراه اقامت و هتل است که به مسافران داده نمی شود.

مقدسی ادامه می دهد: نرخ اعلام شده بسیار کم است و شرکت های هواپیمایی برای پروازها دلاری هزینه می کنند. دولت نیز اجازه افزایش قیمت نداده است و نظارت هم در بازار نیست.

وی در خصوص تعداد پروازها بیان می کند: افزایش مجوز پرواز داده شده اما فرسودگی ناوگان هواپیمایی اجازه افزایش پروازها را نمی دهد. برخی از شرکت های هواپیمایی به دلیل هزینه های دلاری پروازهای خارجی را لغو و به پروازهای داخلی اضافه می کنند. بنابراین در پروازهای خارجی هزینه ها دلاری است و برای شرکت های هواپیمایی صرفه اقتصادی ندارد.

کاهش قدرت خرید مردم برای تهیه بیلت هواپیما

مائده امیدوار، مدیر عامل یک آژانس مسافرتی، در گفت وگو با ایسنا تصریح می کند: با توجه به افزایش قیمت بلیت هوایی بازار بسیار افت و تعداد مشتریان نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده است. در حال حاضر کسانی که برای سفر از هواپیما استفاده می کردند، به قطار و آن هایی که از قطار استفاده می کردند، اکنون به اتوبوس روی آورده اند. به عبارتی قدرت خرید مردم برای تهیه بلیت هواپیما کاهش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه ما با کمبود بلیت مواجه هستیم، می گوید: در حال حاضر برای روزهایی که می خواهیم بلیت تهیه کنیم، بلیت موجود نیست یا اگر هم باشد، با قیمت های بسیار بالا یافت می شود که این مورد معمولا برای پروازهای داخلی صدق پیدا می کند.

امیدوار در خصوص تاثیر گرانی ها روی تعدد سفرهای به مشهد اضافه می کند: قطعا این موضوع تأثیر منفی دارد و این امر باعث می شود که بازدیدکنندگان و مسافران به شهر مشهد کاهش پیدا کند یا اینکه به خودروهای شخصی روی می آورند که باعث ترافیک و آلودگی می شود.

مدیر عامل این آژانس مسافرتی می گوید: در ۲ هفته اخیر حدود ۷۰ درصد کاهش سفرهای هوایی را شاهد بودیم و به عبارتی اکنون از هر ۱۰۰ مسافر به ۳۰ مسافر رسیده ایم.

شرایط فعلی سفر برای مردم چندان خوب نیست

علی ایجادی، یکی دیگر از مدیران آژانس مسافرتی، با تاکید بر اینکه بلیت در بازار کم است، ادعا می کند: به عقیده من با توجه به افزایش قیمت دلار و عدم توجیه افزایش نرخ پروازها برای مردم پروازهای داخلی برای شرکت های هواپیمایی توجیه اقتصادی ندارد اما پروازهای خارجی که نرخ مصوب ندارند، سود بیشتری نیز به همراه دارند.

وی ادامه می دهد: به دلیل آشفتگی بازار در پیک سفرها برخی از سایت ها بلیت ها را با قیمت های چند برابری با عنوان همراه با اقامت می فروشند. دولت باید به شرکت های هواپیمایی تسهیلاتی ارائه دهد که راه اندازی پروازها برای این شرکت ها توجیه اقتصادی داشته باشد.

این مدیر آژانس مسافرتی با بیان اینکه هزینه هتل ها افزایش پیدا کرده و به دنبال آن رزروها نیز کاهش یافته است، عنوان می کند: شرایط حال حاضر برای مسافران ایرانی خوب نیست اما شرایط کشور برای مسافران خارجی خوب است و می توانند با کمترین قیمت بهترین امکانات را دریافت کنند.

کمبود بلیت هوایی برای مسیرهای داخلی

وحید توحیدی، مدیر عامل یک آژانس مسافرتی دیگر نیز به ایسنا می گوید: قطعا کسانی که مجبور باشند، می توانند سفر کنند اما به طور کلی با توجه به افزایش نرخ ارز قدرت خرید مردم برای تمام مسیرها کاهش پیدا کرده است.

وی اظهار می کند: در مسیرهای داخلی با کمبود بلیت هوایی مواجه هستیم و اینکه آیا این کمبود بلیت از کمبود پروازهاست یا خیر، هنوز دلیل قطعی ندارد که دقیقا به چه دلیل با این شرایط روبه رو شدیم.

توحیدی با بیان اینکه تقاضا بالاست و قاعدتا منجربه افزایش سفرهای ضروری می شود، بیان می کند: ما در سال جاری نسبت به سال های گذشته با استقبال کم مردم روبه رو بودیم که به دلیل افزایش قیمت مسیرهای داخلی و خارجی قدرت خرید مردم نیز کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه می دهد: حتی سفرهای خارجی هم نسبت به سال های گذشته با استقبال کمتری روبه رو بوده و کسانی که سفرهای خارجی را انجام می دادند، اکنون سفرهای داخلی را در نظر دارند و آن هایی که سفرهای داخلی را داشتند، اکنون سفر کردن را به طور کلی از برنامه خود حذف کرده اند.

گزارش از مینا خلیل زاده و فاطمه عاطفی

1