28 مارس 2024 - 22:11

معضل سوخت مسافران سیستان و بلوچستان چگونه حل می شود؟

22 مارس 2023 - 16:20 dsfr.ir/je1vm

معضل سوخت مسافران سیستان و بلوچستان چگونه حل می شود؟
قدس آنلاین
معضل سوخت مسافران سیستان و بلوچستان چگونه حل می شود؟

در حالی که مسافران ورودی به استان سیستان و بلوچستان معمولا با چالش سوخت گیری مواجهند، استاندار این استان در ستاد اجرایی خدمات سفر به عنوان راه حل این مشکل به این نکته بسنده کرد که جلو خروج سوخت از تمام گذرگاه های استان گرفته می شود.

به گزارش «دنیای سفر»، سوخت از جمله مهم ترین چالش های مسافران ورودی به استان سیستان و بلوچستان است. افرادی که قصد مسافرت به استان سیستان و بلوچستان را دارند برای سوخت گیری در این استان حتماً باید کارت سوخت به همراه داشته باشند، وگرنه امکان سوختگیری وجود ندارد. چندی پیش نیز رییس اداره سازمان منطقه آزاد چابهار در ستاد خدمات سفر این منطقه از کمبود جایگاه های سوخت گله کرده و گفته بود: شرکت فرآورده های نفتی در حوزه توزیع سوخت چابهار در بحث صدور مجوز برای احداث جایگاه های سوخت جدی عمل نکرده و دو جایگاه توزیع سوخت شهری پاسخگوی نیاز مردم نیست.

چالش سوخت برای مسافران ورودی درحالی سال هاست مساله ساز شده که ستاد خدمات سفر استان سیستان و بلوچستان بدون ارائه راه حل و راه کار برای آن، آنچنان که روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، گزارش کرده، فقط درباره کنترل خروج سوخت از گذرگاه های این استان که با مشکل قاچاق سوخت مواجه است، صحبت کرده است.

حسین مدرس خیابانی استاندار سیستان و بلوچستان در ستاد اجرایی خدمات سفر استان سیستان و بلوچستان همچنین گفت: در بحث نان، ارزاق و کالاهای اساسی در تعطیلات عید سهمیه ها افزایش یابد و حتما گشت ویژه فعال باشد.

او تاکید کرد: سرویس های بهداشتی بین راهی ملاک کارآمدی مدیریت استان است و باید جدی گرفته شود.

رییس ستاد خدمات سفر استان سیستان و بلوچستان افزود: در موضوع امداد جاده ای، امداد خودرو و مجتمع های خدمات رفاهی بین راهی نیز در نوروز تمام اعضای مربوطه باید در کنار هم مستقر شوند.

او همچنین تاکید کرد: استقبال از نوروز به ویژه در شهرهای گردشگرپذیر باید در دستور کار شهرداران قرار گیرد.

مدرس خیابانی اظهار کرد: امنیت موضوع بسیار مهمی است و استقرار نیروی های انتظامی و امنیتی در جاده ها و راه ها به مسافران امنیت خاطر می دهد.

استاندار سیستان و بلوچستان همچنین گفت: از ۲۵ اسفندماه به هیچ وجه خروج سوخت از گذرگاه های استان انجام نشود و جلو ورود و خروج از تمام گذرگاه های استان گرفته شود.

او با تاکید بر این که جلو هیچ دستفروشی گرفته نشود، اظهار کرد: هیچ شغلی در شب عید تعطیل نشود و نان بری انجام نشود؛ چرا که دستفروشان کسب روزی حلال می کنند.

مدرس خیابانی با بیان این که پروازهای شبانه چابهار راه اندازی شده است، افزود: فرصت ۲۵ اسفند امسال تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ غنیمت است و باید قدر بدانیم. گردشگری در تعطیلات عید فرصت بزرگی است تا با ارائه خدمات مطلوب به مسافران، حضور دوباره آن ها را در طول سال داشته باشیم.

او یادآور شد: اقتصاد گردشگری خیلی مهم است و این رفت و آمدها باید برای مردم محلی درآمد داشته باشد.

تصویر منفی از سیستان و بلوچستان اصلاح شده است

علی اصغر شالبافیان، رییس ستاد هماهنگی خدمات سفر کشور و معاون گردشگری این وزارتخانه نیز که به استان سیستان و بلوچستان سفر کرده بود با حضور در ستاد اجرایی خدمات سفر استان، گفت: تصویر منفی که در گذشته از سیستان و بلوچستان نشان داده شده بود، اصلاح شده است. بعضی اقدامات تأثیر ماندگاری در ذهن گردشگران دارد. بنابراین امیدآفرینی و ایجاد انگیزه توسط اعضای ستاد سفر یک خدمت بزرگ و ارزشمند است.

او ادامه داد: کرونا در دو سال گذشته مانع سفر شده بود، اما اهمیت برنامه های امسال آنقدر زیاد بود که معاون اول رییس جمهور، وزیر کشور، معاونان وزیر کشور و غیره جلسات متعددی در این زمینه داشتند؛ چرا که اگر خدمات خوبی ارائه نشود ممکن است موجب ناخرسندی مردم شود.

معاون گردشگری کشور توصیه هایی درباره فعال سازی کمیته اطلاع رسانی به مسؤولان استان سیستان و بلوچستان داشت و افزود: به عموم مردم برای آگاهی از میزبانی استان و افزایش حضور مسافران در سال جدید اطلاع رسانی شود تا آمادگی لازم برای آن ها ایجاد شود.

شالبافیان همچنین گفت: حضور و استقرار قضات کشیک در شورای تامین بررسی شود؛ چرا که وقتی اتفاقی برای مسافری پیش بیاید نباید سرگردان شود.

شالبافیان همچنین گفت: یکی از راه های کاهش اتفاقات جاده ای توقف خودروها است و هرچه توقف بیشتر باشد، حادثه کمتر است. بنابراین برگزاری رویدادهای محلی در روستاها باعث توقف مسافران و خودروها و در نتیجه کاهش حوادث جاده ای می شود.

علیرضا جلالزایی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان نیز گفت: در حال پیگیری برای تخصیص زمین در راستای ایجاد کمپ موقت استراحت در مبادی ورودی شهر هستیم.

به گفته او، قرار است مهمانسراهای تمام دستگاه ها با هماهنگی با دبیرخانه ستاد در اختیار مهمانان نوروزی قرار گیرند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان افزود: قرار است فرمانداران سطح استان با ابلاغ به دهیاران و بخشداران تمهیداتی ایجاد کنند تا در هر روستا و بخش حداقل یک اقامتگاه بومگردی راه اندازی شود.

1