18 آوریل 2024 - 20:53
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی:

پیش از سفر به مشهد، اقامت و بلیت را پیش بینی کنید

28 فوریه 2023 - 19:00 dsfr.ir/yq8td

پیش از سفر به مشهد، اقامت و بلیت را پیش بینی کنید
ایرنا
سفر نوروزی به مشهد

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: به کسانی که قصد سفر به مشهد را دارند، توصیه می کنم پیش از سفر از طریق سامانه های رزرواسیون آنلاین محل اقامت خود را رزرو و در خصوص بلیت رفت و برگشت نیز اطمینان حاصل کنند.

به گزارش «دنیای سفر»، یوسف بیدخوری در گفت و گو با ایسنا در خصوص خدمات کمیته اسکان و رفاه ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی اظهار کرد: در ستاد اجرایی خدمات سفر اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، متولی کمیته اسکان و رفاه است. یکی از مهم ترین دغدغه های مسافران اسکان و اقامت است که در سنوات گذشته برنامه های بسیاری برای رفع این دغدغه انجام شده است.

وی افزود: آمادگی در زمینه اقامت زائران در چندین حوزه صورت می گیرد که اولین آن آمادگی واحدهای اقامتی تحت پوشش اداره کل که شامل هتل ها، هتل آپارتمان ها، میهمان پذیرها، خانه مسافرها و اقامتگاه های بومگردی است. همچنین از ظرفیت واحدهای اقامتی دولتی مانند میهمان سراهای دولتی و زائرسراهای ارزان نیز استفاده خواهد شد.

مسئول کمیته اسکان و رفاه ستاد خدمات سفر در خصوص اسکان های اضطراری بیان کرد: مانند موج های گذشته سفر به استان، در نوروز ۱۴۰۲ نیز مجموعه هایی برای اسکان موقت و اضطراری آماده شده اند که شامل حسینیه ها، مدارس، سالن های ورزشی، مکان های اضطراری شهرداری، مساجد، سالن ها و اماکن سپاه پاسداران، ظرفیت های خالی ادارات دولتی و حوزه های علمیه است.

۳ موج حضور زائران در مشهد پیش بینی شده است

وی با اشاره به اینکه امسال سه موج حضور زائران در مشهد پیش بینی شده، تصریح کرد: اولین موج در نیمه شعبان و از ۱۵ تا ۱۷ اسفند، دومین موج سفر در تاریخ ۲۵ تا ۲۸ اسفند و سومین موج سفرهای نوروزی در تاریخ ۲۸ تا چهار فرودین خواهد بود.

پیش بینی ۱۳۱۲ واحد اقامتی اضطراری در مشهد برای نوروز

بیدخوری در خصوص ظرفیت اقامت در بازه زمانی ۲۹ اسفند تا پنج فرودین گفت: این دوره زمانی سومین موج حضور زائران و بیشترین میزان حضور مسافر در مشهد پیش بینی شده است. در این بازه در مشهد مجموع واحدهای اقامتی رسمی و دولتی ۲۴۳۰، واحدهای موقت و اضطراری ۱۳۱۲ و در استان تعداد واحدهای اقامتی رسمی و دولتی ۲۷۲۵ و واحدهای موقت و اضطراری ۱۷۴۰ است.

وی در خصوص بازرسی های صورت گرفته عنوان کرد: از چند ماه گذشته بازرسی ها آغاز شده و در نوروز نیز حداقل یک بار از هر واحد اقامتی بازدید خواهد شد. در این ایام حدود ۱۶۰ بازرس در مشهد و سایر شهرستان های استان مشغول به کار هستند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: قرارگاه مرکزی خدمات رسانی نوروز از ۲۵ اسفند تا آخرین روز تعطیلات نوروز به صورت شبانه روزی پاسخگوی زائران است. همچنین شماره تلفن ۳۷۰۴۵ برای رساندن شکایات و انتقادات زائران به ستاد اجرایی سفر اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: پس از دریافت هر شکایتی از زائران، بازرسان ستاد به محل می روند و سعی می کنند مشکل را در همان محل حل کنند تا مساله به دستگاه های نظارتی و سیستم اداری کشیده نشود. هر خسارتی که به زائری وارد شده باشد، پرداخت خواهد شد و متخلفان نیز مجازات لازم را دریافت می کند. در صورتی که مشکل در همان محل قابل حل نباشد، به دستگاه های مربوطه ارجاع داده خواهد شد.

بیدخوری با اشاره به ازدحام مسافر و برودت هوا در ایام نوروز اظهار کرد: با پیش بینی درست پیش از آغاز سفر مسافران و زائران می توانند از ایجاد مشکل در طول سفر پیشگیری کنند.

بازرسی های تلفیقی از مجتمع های رفاهی بین راهی

وی در خصوص مجتمع های رفاهی بین راهی عنوان کرد: بخش پذیرایی این مجتمع ها از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دارای مجوز است. در ایام نوروز این مجتمع ها آماده باش خواهند بود و بازرسی های تلفیقی از این مجموعه ها به خصوص از نمازخانه ها و سرویس های بهداشتی نیز صورت خواهد گرفت.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی از پیش بینی پایگاه های فرهنگی در مسیر خبر داد و تصریح کرد: از شهرداران، دهیاران و اعضاء شورای شهر سه مسیر اصلی منتهی به مشهد نیز درخواست شده که در استقبال از زائران همکاری کنند. در نتیجه برنامه هایی منسجم در این مسیرها پیش بینی خواهد شد.

1