19 آوریل 2024 - 03:19

تاثیر خروج هتل های ایرانی از بوکینگ بر گردشگری ایران

26 فوریه 2023 - 10:00 dsfr.ir/io2o3

تاثیر خروج هتل های ایرانی از بوکینگ بر گردشگری ایران
بوکینگ
رزرو هتل از طریق سایت بوکینگ

به گفته رئیس جامعه هتلداران ایران، تحریم کشورمان در سایت بوکینگ، صادرات گردشگری کشورمان را به مخاطره نمی اندازد و تاثیری بر آن ندارد.

به گزارش «دنیای سفر» به نقل از «دنیای اقتصاد»، این اظهار نظر جمشید حمزه زاده در پی حذف حدود ۹۰ هتل و مرکز اقامتی ایرانی از بزرگ ترین سایت رزرواسیون آنلاین هتل در دنیا با نام بوکینگ که پس از خروج آمریکا از برجام صورت گرفت، ابراز می شود.

وی در این خصوص به «ایسنا» گفته است: «هرچند اضافه کردن نام ایران به این وب سایت مزیت هایی برای هتل ها داشت، ولی مساله این است که هتل های ایران هیچ وقت نتوانستند با این شرکت مستقیم کار کنند؛ چون اصلی ترین مشکل نقل و انتقال پول بود که هرگز حل نشد.»

به گفته این فعال هتلداری، در واقع رزرواسیون هتل های ایران در بوکینگ نیمه آنلاین و از طریق واسطه انجام می شد و مسافر خارجی نمی توانست پرداخت یا رزرو خود را کامل انجام دهد. حمزه زاده تاکید کرده است: «سیستم رزرواسیون آنلاین زمانی در گردشگری ما معنا پیدا می کند که تمام فرآیند آن کامل انجام شود. درحال حاضر هیچ سامانه رزرواسیونی نیست که مسافران خارجی از طریق آن مستقیم پول واریز کنند و رزرو مورد نیاز خود را در ایران کامل انجام دهند.»

رئیس جامعه هتلداران همچنین خاطرنشان کرده است: «حجم رزروهایی که از طریق بوکینگ انجام می شد آن چنان قابل توجه نبود؛ چون بیشتر مسافران خارجی یا با تور به ایران سفر می کنند یا سفرهای تجاری دارند که کمتر از طریق این وب سایت برای رزرواسیون اقدام می کنند. جمعیت آن دسته از گردشگران خارجی که انفرادی به ایران سفر می کنند و از بوکینگ رزرو می کردند نیز زیاد نبود که حالا با تحریم، روی گردشگری اثر منفی بگذارد.»

به گزارش «دنیای اقتصاد» درست یک روز پس از آنکه ترامپ به طور رسمی از بازگشت تحریم های ایالات متحده علیه ایران سخن گفت، از طرف شرکت Booking ایمیلی به تمام همکاران ایرانی این شرکت ارسال شد که از آنجا که شرکت مادر این بنگاه (شرکت Priceline)، شرکتی آمریکایی است، امکان ادامه همکاری بر اساس قوانین داخلی این کشور وجود ندارد و Booking برخلاف میل خود ناچار است که فعالیت های خود را با هتل ها و مراکز اقامتی ایرانی متوقف کند.

به باور فعالان هتلداری، عضویت در این سایت علاوه بر اینکه در سهولت دسترسی به هتل های ایرانی موثر است، می تواند به ایجاد اعتماد و تبلیغات برای هتل ها نیز کمک شایانی کند.

1