29 مارس 2024 - 02:49

راه اندازی دو سامانه جدید گردشگری

25 فوریه 2023 - 22:00 dsfr.ir/lo08i

راه اندازی دو سامانه جدید گردشگری
دنیای سفر
راه اندازی دو سامانه جامع «گردشگری سلامت»

معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری کشور از راه اندازی دو سامانه جامع «گردشگری سلامت» و «ثبت رویدادهای گردشگری» خبر داد.

به گزارش «دنیای سفر» اسماعیل برات درباره این سامانه ها که در نمایشگاه گردشگری رونمایی شدند، به ایسنا گفت: سامانه جامع مدیریت گردشگری سلامت با توجه به ضرورت فرآیندهای مرتبط با ورود گردشگران سلامت، به منظور یکپارچه کردن و شفافیت خدمات ذی نفعان این کسب وکار در بستر نرم افزارهای هوشمند طراحی شده و بر اساس تصمیم شورای راهبری گردشگری سلامت، ابتدا به صورت پایلوت و به شکل آزمایشی در استان خراسان رضوی اجرا شده و قرار است در سطح کشور راه اندازی شود.

او افزود: راه اندازی این سامانه یکی از ضرورت های مهم حوزه گردشگری سلامت بود تا ضمن ایجاد بستری شفاف، برای کلیه ذی نفعان، متناسب با میزان تاثیرگذاری در فرآیندهای مربوطه، دسترسی و کنترل های لازم ارائه شود؛ لذا در نظر است بستر سامانه به گونه ای طراحی و اجرا شود که وزارت گردشگری، وزارت امور خارجه، وزارت بهداشت، مراکز درمانی مجاز دارای واحد IPD، آژانس های خدمات مسافرتی، گردشگران سلامت، پزشکان، راهنمایان گردشگری و حتی مترجمین همگی فعالیت های خود را در چارچوب مقررات، در بستر سامانه مزبور انجام دهند.

برات درباره اهداف و برنامه های این سامانه، اظهار کرد: ارائه آمار و اطلاعات متنوع مدیریتی به ذی نفعان برای کنترل هزینه و بهره وری، ارائه دسترسی آسان و سریع به عناصر کلیدی سامانه برای ایفای نقش، نظارت و پایش دقیق عناصر سامانه و عکس العمل هوشمند نسبت به مشکلات و تخلفات احتمالی، ارائه آموزش های عمومی و تخصصی، اطلاع رسانی یکپارچه به کلیه ذی نفعان، رعایت حقوق قانونی و حفظ امنیت، مدیریت اطلاعات درمانی گردشگران سلامت، از جمله موارد مهمی است که با راه اندازی این سامانه فراهم می شود.

معاون نظارت و ارزیابی گردشگری بیان کرد: امیدواریم با همکاری دستگاه های مرتبط در امر اجرایی شدن سامانه جامع گردشگران سلامت، شاهد توسعه بیش از پیش گردشگری سلامت باشیم.

برات درباره راه اندازی سامانه ثبت رویدادهای گردشگری نیز گفت: این سامانه از سوی دفتر گردشگری داخلی راه اندازی شده است. اما اصولاً نقش رویدادها از طریق تقویت اقتصاد محلی، اشتغالزایی، ارتقای فرهنگ و آداب و رسوم محلی، فراهم آوردن فرصت های تفریحی و فرهنگی و آموزشی، توقیت هویت ملی و توسعه مقاصد گردشگری، نقشی بسیار مهم و اثرگذار است.

او بیان کرد: رویدادها یک محرک مهم گردشگری هستند و در برنامه های توسعه و بازاریابی بسیاری از مقاصد نقش موثر و برجسته ای ایفا می کنند. امروزه نقش و تأثیر رویدادهای برنامه ریزی شده در گردشگری به خوبی ثابت شده است و برای رقابت پذیری مقصد اهمیت فزاینده ای دارد؛ لذا با توجه به ابلاغ دستورالعمل ثبت رویدادها در تقویم رویدادهای گردشگری از سوی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سامانه آن در بستر سامانه جامع نظارت سامانه جامع نظارت، آمار و اطلاعات تأسیسات گردشگری (جانا) راه اندازی شد.

1