18 آوریل 2024 - 05:03

انتشار ویدئویی نادر از کشتی تایتانیک

18 فوریه 2023 - 13:30 dsfr.ir/ne6uq

انتشار ویدئویی نادر از کشتی تایتانیک
آسوشیتدپرس
تصاویر موسسه مطالعات اقیانوس‌شناسی وودز هول از کشتی تایتانیک

فیلم های ویدیویی کمیاب که کشتی تایتانیک را در کف اقیانوس اطلس نشان می دهد، دهه ها پس از کشف لاشه اقیانوس پیما و بیش از یک قرن پس از برخورد کشتی با کوه یخ و غرق شدن آن، منتشر شد.

به گزارش «دنیای سفر» به نقل از رویترز، این ویدئو از موسسه اقیانوس شناسی (WHOI) در حدود ۲ مایلی (۳ کیلومتری) زیر سطح اقیانوس و تنها چند ماه پس از کشف این کشتی غرق شده در سال ۱۹۸۵ گرفته شده است و بیشتر آن قبلا برای عموم منتشر نشده بود.

از زمان کشف، چندین فیلم مستند درباره لاشه غرق شده کشتی به نمایش گذاشته شده و چند کلیپ کوتاه از غواصی های اصلی پخش شده است اما این ویدئوی جدید و ۸۰ دقیقه ای، طولانی تر از فیلم های تدوین شده در یوتیوب خواهیم بود.

موسسه اقیانوس شناسی «WHOI» در این باره گفت: «انتشار این فیلم نشان دهنده اولین باری است که انسان ها از سال ۱۹۱۲ به این کشتی بدفرجام نگاه می کنند و شامل بسیاری از صحنه های نمادین دیگر است». 

کشتی تایتانیک که در زمان ساخته شدن تصور می شد تقریبا غیرقابل غرق شده است، بزرگ ترین کشتی اقیانوس پیما در آن زمان بود که در تاریخ ۱۴ آوریل ۱۹۱۲ در اقیانوس اطلس هنگام اولین سفر خود از ساوتهمپتون انگلستان به نیویورک با یک کوه یخ برخورد کرد. بیش از ۱۵۰۰ نفر در این غرق شدن جان خود را از دست دادند که جهان را شوکه کرد و خشم ناشی از کمبود قایق های نجات را برانگیخت.

تیمی از «WHOI» و مؤسسه ملی اقیانوس شناسی فرانسه، این کشتی غرق شده را در اول سپتامبر ۱۹۸۵ در جنوب شرقی نیوفاندلند کانادا یافتند.

در طول ۱۱ غواصی در ژوئیه ۱۹۸۶، فیلمی توسط دوربین ها روی یک شناور زیردریایی با سرنشین انسان و یک کشتی کوچک که از راه دور هدایت می شد، ثبت شد.

رونمایی از این فیلم جدید همزمان با اکران مجدد فیلم «تایتانیک» ساخته جیمز کامرون در بیست و پنجمین سالگرد اکران آن در سال ۱۹۹۷ است. این فیلم برنده ۱۱ جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم شد.

برای دیدن این فیلم بر روی آدرس روبرو کلیک کنید: فیلم کمیاب از لاشه کشتی تایتانیک در کف اقیانوس

1