29 مارس 2024 - 04:41

گردشگری لرستان روی ریل توسعه یا بلاتکلیفی؟

10 فوریه 2023 - 19:40 dsfr.ir/sz35r

پس از مدت ها صحبت درباره جاذبه های گردشگری و تاریخی فراوان لرستان، بالاخره ایده هایی برای جذب گردشگر در این استان اجرایی شد.

به گزارش «دنیای سفر» سال 97 طرحی با عنوان قطار گردشگری افتتاح شد تا با استفاده از ظرفیت ریلی استان، گردشگران از بهترین مراکز گردشگری و شاهکار مهندسی ریلی ایران بازدید کنند و مناطقی از سوی گردشگران دیده شود که نمونه آن در هیچ کجای دنیا وجود ندارد.

راه آهن لرستان از طرفی در منطقه ای کوهستانی و پرپیچ و خم ساخته شده و به همین دلیل جذابیت های خاص خود را دارد. از سوی دیگر، لرستان سرزمین بکر در غرب ایران است که طبیعت آن همه را مسحور می کند. با توجه به این نکات، راه اندازی قطار گردشگری می تواند در جذب گردشگر و ایجاد درآمد برای استان مفید باشد.

خبر راه اندازی این قطار از سوی رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران اعلام شد و قرار شد 29 اسفند سال 97 راه اندازی شود.

عامل توسعه استان

لرستان در زمینه گردشگری دارای ظرفیت های فراوانی است. باید از این ظرفیت ها بهره های لازم را برد و برنامه های ویژه ای را در نظر گرفت. اگر از ظرفیت های استان لرستان به درستی استفاده شود، قطار گردشگری لرستان می تواند عامل توسعه گردشگری منطقه باشد.

ایجاد زیر ساخت ها عمدتا بر دوش بخش های غیردولتی است اما دولت از محل صندوق توسعه ملی منابع مورد نیاز بخش خصوصی را تامین خواهد کرد.

شنیدن سوت قطار در استان

نماینده دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی در این زمینه گفته است: لرستان به واسطه برخورداری از جاذبه های بکر و ناشناخته یکی از مهم ترین نقاط گردشگری کشور است که تاکنون نتوانسته ایم از این موهبت الهی به درستی استفاده کنیم. به همین دلیل همه ما اعم از مردم و مسئولان باید دست در دست هم تلاش کنیم که این استان به جایگاه واقعی خود یعنی تبدیل شدن به یکی از مقاصد گردشگری داخلی و خارجی تبدیل شود.

«مجید کیان پور» با اشاره به ضرورت معرفی جاذبه های طبیعی و گردشگری لرستان به سایر هموطنان و گردشگران داخلی و خارجی افزوده است: به همین دلیل طرح قطار گردشگری لرستان آماده اجرا شده است. سوت نخستین قطار گردشگری لرستان پیش از نوروز امسال در استان به صدا درمی آید. این قطار مسیری 74 کیلومتری را طی می کند.

اهداف طرح

مجری طرح قطار گردشگری لرستان نیز در این زمینه گفته است: اولین قطار گردشگری لرستان 4 واگن و 368 صندلی دارد. این قطار با هدف جذب گردشگر و از همه مهم تر سرمایه گذار به استان طراحی و اجرا شده است، زیرا معتقدیم لرستان ظرفیت های بی شماری در زمینه گردشگری دارد که باید از آنها به نحو احسن بهره برد. هر مسافر و گردشگری که به استان وارد شود و اقامت کند، اتفاق مهمی تلقی می شود چراکه آورده اقتصادی برای استان به دنبال دارد. افراد در سفر هزینه می کنند و همین موضوع به راحتی درآمد اقتصادی برای استان دارد.

«حامد خلیلی» در مورد دیگر اهداف این پروژه اظهار کرده: در حال حاضر بزرگ ترین پروژه برای جذب گردشگر همین قطار است که با استفاده از آن می توان مسیری ریلی را که نمونه آن در جهان اندک است، به گردشگران نشان داد. این قطار یک طرح درآمدزای بسیار خوب برای استان است و برای بیش از 100 نفر شغل ایجاد می کند.

مسیر پیش بینی شده

خلیلی در مورد مسیرهای قطار گردشگری لرستان توضیح داده بود: مبدا حرکت این قطار دورود است و 14 ایستگاه برای توقف دارد. یکی از مزیت هایش هم این است که در فاصله بین 2 ایستگاه - که به آن «بلاگ» گفته می شود - توقف دارد.

قطار گردشگری لرستان از ایستگاه دورود به سمت ایستگاه چم چیت (بازدید از آبشار آبگرمه) به سمت آبشار عیدانه و سپس بیشه حرکت می کند. بعد از آن به ایستگاه 501 (بازدید از روستای آب شبان) و سپس ایستگاه 503 یا همان قاب عکس سه وجهی می رسد. این ایستگاه به گونه ای است که مسافر در حالت ایستاده 2 تونل، یک پل و یک آبشار را همزمان می بیند.

این قطار در گام بعدی به ایستگاه سپیددشت می رسد که به دلیل شکل هندسی و پیچ هایی که در مسیر وجود دارد، از آن به عنوان شاهکار مهندسی ریلی کشور یاد می شود. در ادامه مسیر ایستگاه چم سنگر، ایستگاه کشور و بازدید از جاذبه های ایستگاه و چشمه آب گوگرد تعریف شده است. بعد از آن قطار به ایستگاه 538 می رسد که این ایستگاه نیز دارای صخره های باستانی محل زندگی پرندگان است.

در مسیر برگشت به پل آب مامون می رسیم که در آنجا موسیقی محلی و بازارچه هایی برای عرضه تولیدات و محصولات روستایی و صنایع دستی ایجاد شده است، سپس به ایستگاه دورود می رسیم.

به گزارش «دنیای سفر» با شیوع کرونا روند گردشگرپذیری و استفاده از قطار برای بازدید از این مناطق دیدنی متوقف شد، اکنون اما با فروکش کردن شرایط حاد کرونایی، گویا عزمی برای راه اندازی مجدد این وسیله وجود ندارد، به گونه ای که استفاده از ظرفیت بی بدیل گردشگری لرستان در این منطقه در هاله ای از ابهام باقی مانده است.

« دنیای سفر » این نوشته را از « همشهری آنلاین » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1