29 مارس 2024 - 20:08
فعال میراث فرهنگی:

بافت تاریخی شیراز به ثبت ملی برسد

10 فوریه 2023 - 11:30 dsfr.ir/r59to

بافت تاریخی شیراز به ثبت ملی برسد
پانته آ نیکزاد
واکنش یک فعال میراث فرهنگی در نمایشگاه گردشگری به تخریب بافت تاریخی شیراز

سیامک بصیری کارشناس و فعال حوزه میراث و بافت تاریخی با تأکید بر اینکه هیچ تخریب جدیدی در بافت تاریخی شیراز صورت نگرفته است، پیشنهاد داد که پرونده این منطقه فرهنگی تاریخی به عنوان یک عنصر واحد در سطح ملی به ثبت برسد.

به گزارش «دنیای سفر» سیامک بصیری پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: مباحثی که اخیرا مبنی بر تخریب بافت تاریخی منتشر شده است صحیح نیست، هرچند بنده اطلاعاتی از تصمیمات اتخاذ شده توسط مسئولان در این زمینه ندارم اما تخریب جدیدی در این منطقه از شهر صورت نگرفته است.

بافت تاریخی، قلب معنوی، گردشگری و اقتصادی شیراز است

این کارشناس حوزه میراث فرهنگی گفت: باید بپذیریم که بافت تاریخی شیراز به دلیل وجود حرمین مطهر و برخورداری از آثار متعدد و ارزشمند از دوره های مختلف تاریخی، قلب معنوی و گردشگری این شهر محسوب می شود؛ همچنین این بافت به دلیل بهره مندی از مجموعه باارزش بازار وکیل قلب اقتصادی این کلانشهر به شمار می رود.

وی با اشاره به اهمیت میراث فرهنگی شیراز و استان فارس برای ملت ایران گفت: به همین خاطر، افکار عمومی رخدادهای بافت تاریخی شیراز را با حساسیت دنبال می کند به ویژه آنکه بیش از صد اثر تاریخی ارزشمند در محدوده این بافت تاریخی قرار دارد.

بافت تاریخی شیراز نیازمند ساماندهی و طرح جامع تفصیلی است

این فعال میراث فرهنگی ضمن اشاره به اثرات عوامل طبیعی در فرسودگی خانه های تاریخی گفت: بافت تاریخی شیراز در شرایط کنونی نیازمند ساماندهی، طرح جامع تفصیلی و اعتباراتی برای ساماندهی است.

شایعه تخریب میراث فرهنگی و خانه های تاریخی شیراز طی روزهای گذشته حساسیت های زیادی در جامعه برانگیخت و از طرفی نیز تکذیبیه های متعدد ارگان های متولی در واکنش به اظهارنظری در یک رسانه منتشر شد که وجود این حساسیت بالا، اهمیت حفظ بناهای تاریخی را در بین جامعه گوشزد کرد.

1