28 مارس 2024 - 17:13
یک کارشناس گردشگری:

پیشرفت تکنولوژی تاب آوری گردشگری را بیشتر خواهد کرد

9 فوریه 2023 - 14:00 dsfr.ir/6e7eo

پیشرفت تکنولوژی تاب آوری گردشگری را بیشتر خواهد کرد
e-spincorp.com
پیشرفت تکنولوژی و تاب آوری گردشگری

یک کارشناس گردشگری گفت: هر چقدر تکنولوژی بیشتر پیشرفت می کند، می توانیم روش های تاب آوری مناطق حساس را بیشتر توسعه دهیم و تاب آوری منطقه گردشگری را افزایش دهیم.

به گزارش «دنیای سفر» مسعود اعلم صمیمی در گفت و گو با ایسنا در خصوص آینده گردشگری پایدار در پساکرونا به کمک فناوری، اظهار کرد: همانطور که گردشگری پایدار به معنای زیرشاخه ای از توسعه پایدار برای حفظ کل ساختار گردشگری فضای محیطی، اجتماعی، قواعد و مشخصه هایی دارد قطعا موضوع کرونا باعث می شود که آیتم ها و قوانین دیگری به قوانین گذشته اضافه شود تا پایداری گردشگری بتواند در زمان های بحرانی حفظ شود. بنابراین تصور بنده این است که افزایش قوانین و مقررات را در حوزه پایداری خواهیم داشت.

وی در خصوص تاثیرات حوزه فناوری بر گردشگری پایدار اضافه کرد: پایداری یک رویکرد در برنامه ریزی است، به این معنی که فعالیت ها، برنامه ریزی ها و مدیریت ساختار گردشگری به گونه ای انجام شود تا بتوانیم آنچه که امروز به عنوان منابع و پتانسیل های گردشگری در اختیار داریم را در طول زمان محافظت و از آن ها در طولانی مدت استفاده کنیم.

این کارشناس گردشگری عنوان کرد: تکنولوژی به طور مجزا در رسانه ها می تواند بسیار کمک کننده به این موضوع باشد. هر چقدر تکنولوژی بیشتر پیشرفت می کند، می توانیم روش های تاب آوری مناطق حساس را بیشتر توسعه دهیم و تاب آوری منطقه و موضوعات مختلف گردشگری را افزایش دهیم. همچنین تکنولوژی می تواند باعث افزایش آگاهی در زمینه توسعه پایدار و گردشگری پایدار نیز شود.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه جایگاه ما در حوزه فناوری و استفاده آن برای گردشگری پایدار در چه رتبه ای قرار دارد، تصریح کرد: ما با توجه به اینکه در حوزه تکنولوژی به نسبت کشورهای توسعه یافته و پیش رو بسیار عقب هستیم قطعا در تکنولوژی هایی که می تواند در تاب آوری مناطق به ما کمک کند نیز به همان اندازه عقب هستیم.

اعلم صمیمی بیان کرد: ممکن است تکنولوژی به ظاهر وارد جغرافیای کشور ما شده باشد و روش های مدرن استفاده از این تکنولوژی را یاد گرفته باشیم، اما هیچ گاه تولیدکننده این تکنولوژی ها نبودیم و نیستیم. درنتیجه این امر باعث می شود که ما در حوزه توسعه پایدار که گردشگری نیز بخشی از آن است، بسیار عقب باشیم.

وی خاطرنشان کرد: آنچه امروز از آن به عنوان شهرهای سبز یا ساختمان های سبز یاد می کنیم در حوزه گردشگری به هتل های سبز تبدیل می شوند، به این معنا هتل هایی که بتوانند به جای استفاده از انرژی سوخت های فسیلی از انرژی های تجدیدپذیر استفاده کنند یا اینکه بتوانند فاضلاب های خود را در چرخه نگه دارند و مجدد استفاده کنند، باعث می شود از فاضلاب ها با تکنولوژی های جدید انرژی برق الکتریسته تولید کنند. ما به طور مشخص وارد هیچ کدام از این موارد حتی در فضای شهری و ساختمانی نشدیم تا منجربه پیشرفت در حوزه هتل ها و گردشگری مان شود؛ بنابراین ما در این زمینه بسیار عقب هستیم.

این کارشناس گردشگری مدعی شد: مهم ترین راهکاری که می توان برای این عقب ماندگی پیشنهاد کرد این است که باید تفکر سیستماتیک و مدیریتی ساختار کشور تغییر پیدا کند و تا زمانی که به طور کلی پایداری و توسعه پایدار سرلوحه برنامه ریزی های کلان قرار نگیرد، حوزه گردشگری نیز به عنوان یک زیر بخش در این زمینه همیشه مغفول خواهد ماند.

وی اضافه کرد: اولین توصیه ای که می توان در این زمینه انجام داد این است که ما از نگاه مدیریتی و برنامه ریزی کلان کشوری به حوزه پایداری توجه ویژه ای داشته باشیم تا بتوانیم به حوزه گردشگری ورود کنیم. واقعیت این است که راجع به پایداری کشور آن هم در حوزه گردشگری صحبت کردن بسیار موضوع فانتزی محسوب می شود در حالی که با ابر چالش های بسیار مهم در این حوزه مواجه هستیم؛ به عنوان مثال زمانی که در تولید برق و گاز و در پیک های مصرف با چالش جدی مواجه هستیم قطعا زمانی که بخواهیم در مورد پایداری صحبت کنیم در واقع یک موضوع دور از ذهن و دور از دسترسی را مطرح کرده ایم.

مهم ترین فاکتور در گردشگری پایدار، آموزش مصرف پایدار است

اعلم صمیمی در خصوص اهمیت آموزش در ایجاد گردشگری پایدار، اظهار کرد: مهمترین فاکتور در مسئله پایدار، آموزش مصرف پایدار است اما تا زمانی که ما در برنامه ریزی ها این موضوع را نهادینه نکنیم صرف آموزش تنها راه به جایی نخواهد برد و تا زمانی که ساختارهای کشور براساس مصرف پایدار نباشد قطعا این امر معنا ندارد.

وی در خصوص اینکه کرونا تا چه اندازه به گردشگری آسیب وارد کرده است، گفت: به نظر من آسیب کرونا بر گردشگری تا به امروز با رفع خود کرونا تا اندازه بسیار زیاد مرتفع شده است، چراکه امروز مقاصد مختلف دنیا روی دور افتاده و در حال جذب گردشگران و مسافران خود هستند. اگر امروز هنوز به عنوان یک مقصد گردشگری به جایگاه قبل از کرونا نرسیده ایم، قطعا مشکل از کرونا نیست و باید ریشه مشکلات خود رادر زمینه های دیگر بررسی کنیم.

مدیر مرکز خدمات تخصصی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی بیان کرد: اقتصاد گردشگری نه تنها در کشور بلکه در دنیا پس از کرونا با چالش های جدی مواجه شده است. سال ۲۰۲۳ یکی از سال های سخت اقتصادی به شمار می رود و گردشگری هم از این فضا مستثنی نیست. فضای گردشگری یکی از اولین موضوعاتی است که از این اقتصاد سنگین و مشکل دار ضربه خواهد دید. قطعا بخشی از این اتفاق اقتصادی که ما از آن صحبت می کنیم ریشه در رکود چند ساله ای دارد که در بخش تولید و در زمان کرونا ایجاد شده است.

وی عنوان کرد: زمانی که ما بتوانیم اقتصاد دنیا را به مرحله ای برگردانیم که شاخصه های اقتصادی به مرحله قبل بازگردد، می توانیم تصور کنیم که گردشگری نیز به حالت قبل بازخواهد گشت. در واقع کرونا عاملی نبود که صرفا یک نقطه از دنیا و گردشگری آن را تحت تاثیر قرار دهد. این بیماری کل دنیا را فرا گرفت و حال با بهبود شرایط و با برقراری قوانین و ضوابط کرونایی تا اندازه ای موضوع مرتفع شد و می توان گفت که گردشگری از چالش کرونا عبور کرده است.

اعلم صمیمی تصریح کرد: اگر امروز شاهد مشکلاتی در حوزه گردشگری هستیم، دیگر نباید کرونا را مقصر بدانیم بلکه مشکلات امروزی بیشتر به موضوعات اقتصادی، ساختار کشور و جایگاه بین المللی در دنیا مربوط می شود و توصیه می کنیم برای بهتر شدن شرایط گردشگری در کشور برنامه ریزی های کلان نیز در نظر گرفته شود.

1