29 مارس 2024 - 04:31

پروازهای ترکیه انجام می شود؟

8 فوریه 2023 - 12:00 dsfr.ir/jt01g

پروازهای ترکیه انجام می شود؟
دریافتی
پروازهای ترکیه | پرواز آنکارا | پرواز استانبول | پرواز آنتالیا

زلزله ویرانگر ترکیه تا کنون سه فرودگاه این کشور را تعطیل کرده است اما بیشتر خطوط هوایی بین المللی به پروازهای خود به ترکیه ادامه می دهند و زلزله های پی درپی پروازهای ترکیه را تحت تاثیر قرار نداده است.

به گزارش «دنیای سفر»، زلزله ۷.۸ ریشتری ترکیه و سوریه تاکنون بیش از هزاران کشته و دهها هزار مصدوم برجای گذاشته است، با این حال سفرهای هوایی در ترکیه برقرار است. فرودگاه استانبول، قطب اصلی این کشور برای پروازهای بین المللی، به طور عادی کار می کند.

خطوط هواپیمایی بین المللی به نشریه نشنال تایید داده اند که پروازهای ترکیه فعلا تحت تأثیر این وضعیت قرار نگرفته است. هرچند شرکت هواپیمایی ملی ترکیه، تعدادی از پروازها، از جمله برخی پروازها به چند شهر را که نزدیک به کانون اصلی زلزله در جنوب شرقی ترکیه بوده اند، لغو کرده است. این شرکت هواپیمایی برای کمک به تلاش های جست وجو، عملیات نجات را در اولویت قرار داده است.

شرکت هواپیمایی ملی ترکیه گفت: اولویت عملیاتی ما برای تحویل تیم های نجات و تیم های متخصص، مواد کمکی و تجهیزات لازم به منطقه برنامه ریزی شده است. همچنین، هواپیماهای باری ترکیه در سراسر کشور برای نیروهای امدادی و امنیتی به همراه تدارکات، به جاهایی که بیشتر به آن ها نیاز است، پرواز می کنند.

فرودگاه استانبول، که مرکز اصلی بیشتر مسافرانی است که به ترکیه می رسند یا از ترکیه می روند و یکی از بزرگترین قطب های مسافرت هوایی جهان، پس از زلزله همچنان باز است و به طور عادی کار می کند، اما برخی از فرودگاه های داخلی ترکیه پروازهای خود را در پی این حادثه به حالت تعلیق درآورده اند، این اتفاق شامل فرودگاه بین المللی Gaziantep Oguzeli (غازی عینتاب) می شود که به روی همه پروازهای غیرنظامی بسته است، اما به پروازهای امدادی ادامه می دهد. رسانه های ترکیه گزارش داده اند بیش از ۲۶۰۰ نیروی امداد از ۶۵ کشور وارد ترکیه شده اند.

غازی عنتپ در منطقه آناتولی در جنوب شرقی این کشور، محل زلزله ۷.۸ ریشتری بود و یکی از مشهورترین مکان های دیدنی آن، قلعه باستانی غازی عینتاب Gaziantep به شدت آسیب دیده است.

نیویورک تایمز نیز گزارش داد که در مالاتیا، یک مسجد تاریخی و هتل بلندمرتبه فروریخت و در دیاربکر، شهری در ۳۰۰ کیلومتری مرکز زمین لرزه، یک مرکز خرید در پی زلزله فرو ریخت.

 آسیب شدید باند فرودگاه هاتای، مرکز مسافرانی که به آنتاکیا و اسکندرون می روند، نیز منجر به تعلیق ترافیک هوایی تجاری در این مسیر شد. فرودگاه «آدانا ساکیرپاشا» در استان جنوبی آدانا نیز بسته شده، اما فرودگاه بین المللی آدانا همچنان باز است.

از ایران نیز پروازهای ترکیه بی آن که از زلزله تاثیر بپذیرند، برقرار است و تا کنون تغییر در برنامه سفرهای هوایی از ایران اعلام نشده است.

ترکیه در سال ۲۰۲۳ در مسیر تبدیل شدن به چهارمین مقصد اروپایی پرطرفدار است. داده های اخیر شورای جهانی سفر و گردشگری نیز نشان می دهد: رزرو پرواز به ترکیه برای سال گذشته از سطح قبل از همه گیری کرونا فراتر رفته است و مسافران مقصدهایی مانند استانبول و سواحل آنتالیا، بدروم و دالامان را ترجیح می دهند.

داده های مؤسسه آمار ترکیه نشان داده است درآمد گردشگری این کشور در سال ۲۰۲۲ به رکورد ۴۶.۳ میلیارد دلار رسیده است.

1