28 مارس 2024 - 10:22
استاندار گیلان:

رشت به عنوان شهر جهانی صنایع دستی ثبت می شود

27 ژانویه 2023 - 08:00 dsfr.ir/rq5ul

رشت به عنوان شهر جهانی صنایع دستی ثبت می شود
دنیای سفر
حصیربافی از قدیمی ترین صنایع دستی بومی استان گیلان است

استاندار گیلان با تاکید بر اینکه برای ثبت رشت به عنوان شهر جهانی صنایع دستی هیچ بن بستی وجود ندارد، گفت: همه مسئولان بایستی هر چه سریع تر موانع احتمالی سد راه این اقدام را مرتفع کنند.

به گزارش «دنیای سفر» اسدالله عباسی امروز، ۵ بهمن ماه در نشست بررسی راهکارهای ثبت رشت به عنوان شهر جهانی صنایع دستی، افزود: صنایع دستی از مزیت ها و ظرفیت های گیلان است و مدیران دستگاه ها می بایست فرصت پیش آمده را قدر بدانند و تا حضور ارزیابان یونسکو در اوایل اسفند امسال به منظور ارزیابی وضعیت رشت برای ثبت به عنوان شهر جهانی صنایع دستی، مشکلات را رفع کنند و اگر در این راه به مانعی برخورد کردند من شخصا پای کار هستم.

وی با اشاره به نامزد شدن شهر رشت برای ثبت با عنوان «شهر جهانی صنایع دستی» گفت: صنایع دستی و هنرهای سنتی نشانگر این تست گیلانیان همیشه تاریخ دارای نبوغ، نوآوری و اندیشه بوده اند؛ رشت مرکز گیلان است و همه اندوخته ها و سرمایه های ما در رشت متمرکز است و اینکه این شهر جهانی شود؛ نه یک موضوع ذهنی بلکه کاملا عینی است.

استاندار گیلان با تاکید بر اینکه میراث زندگی زیبای پیشینیان مان باید حفظ شود، بیان کرد: این میراث می بایستی به نسل نو انتقال یابد و فرزندان این سرزمین در جای جای کشور باید با مفاخر کشور خویش در قالب کتاب های درسی آشنا شوند.

عباسی، احیا و مرمت ابنیه تاریخی، شناسنامه دار کردن همه شهرهای تاریخی استان گیلان و توجه به تولیدات، محصولات و برندسازی ظرفیت ها را ضروری دانست و اظهار کرد: با این اقدام مشاغل خانگی و روستایی افزایش، مهاجرت ها معکوس و از حاشیه نشینی جلوگیری شده و با ایجاد اشتغال سطح درآمد نیز افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه ایجاد بازارچه های دائمی صنایع دستی بایستی شاخص عملکرد ارزیابی شهرداران استان باشد، تاکید کرد: زمان برای فراهم سازی شرایط ثبت رشت به عنوان شهر جهانی صنایع دستی محدود است؛ مسئولان پای کار باشند و فرصت پیش آمده را قدر بدانند تا با همکاری و هماهنگی و تلاش شبانه روزی افتخار جهانی دیگری برای استان ثبت شود.

محصولات حصیری گیلان به علت دارا بودن مزایای بسیار زیاد با وجود گسترش استفاده از ظروف و وسایل پلاستیکی و … همچنان جایگاه خود را حفظ کرده اند. وفور جنگل در استان گیلان و رویش گیاهان خودرو به علت آب و هوای خاص منطقه موجب شده تا صنایع دستی چوبی و حصیری از دیرباز تاکنون در این استان از رونق خاصی برخوردار بوده و آثار بی نظیر صنعتگران این دیار همواره زبانزد عام و خاص باشد.

حصیربافی گیلان قدیمی ترین صنایع دستی بومی و کهن ترین دست بافته استان گیلان است.

1