28 مارس 2024 - 06:34
معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استاندار خراسان رضوی:

مشهد قطب گردشگری نیست

24 ژانویه 2023 - 12:00 dsfr.ir/jp4v2

مشهد قطب گردشگری نیست
میثم رودکی
نمایی از حرم امام رضا در مشهد

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استاندار خراسان رضوی گفت: سند ملی زیارت راهی برای جبران ضعف های گذشته در حوزه های مختلف است. موضوع زیارت امام رضا(ع) برای دولت هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است و با سرمایه گذاری در این زمینه شاهد رشد خواهیم بود.

به گزارش «دنیای سفر» حجت الاسلام حجت گنابادی نژاد آموز، سوم بهمن ماه، در نشست ابعاد راهبرد نگارش سند ملی زیارت اظهار کرد: سند ملی زیارت فرصت مغتنمی است که بتوانیم به سرمایه بزرگی که در مشهد داریم، با نگاهی راهبردی از آن استفاده کنیم. در این سند می توان از چندین بعد به مقوله زیارت نگریست. 

وی افزود: اولین بعد، بعد معرفتی است. به این معنا که باید در جامعه شناخت درستی از امام رضا(ع) ایجاد شود. امام رضا(ع) فرمود «زیارت میثاقی میان امام و امت است». زیارت مغناطیسی بین آحاد مردم است. مردمی که در بسیاری از عرصه ها نیستند، به حرم مطهر رضوی می روند.

گنابادی نژاد بیان کرد: اولین راه از میان بردن موانع این میثاق است. کسی که به حرم می آید، قرار نیست تنها سلامی بدهد و برود. باید شرایطی ایجاد شود که هر زائری که به حرم می آید، زندگی و نهضتی را آغاز کند. برای مثال یکی از معضلات امروز جامعه طلاق است. طلاق در سطح کشور و استان بسیار زیاد و به بحران تبدیل شده است. البته کارهای زیادی در کاهش آمار طلاق انجام شده است. یکی از فعالیت های آستان قدس در این زمینه حمایت از زوج هایی است که در حرم امام رضا(ع) عقد می کنند.

وی ادامه داد: به این ترتیب که به این زوجین دعوتنامه میهمان سرای رضوی داده می شود و به همین بهانه کلاس های آموزشی برای آن ها برگزار می شود. پس از آن نیز به مدت سه سال این زوج ها از خدمات پشتیبانی و مشاوره بهره خواهند برد. کسانی که برای مراسم عقد به حرم می آیند، از تمام طیف های جامعه هستند.

وی با بیان اینکه زندگی کمتر از پنج درصد این افراد به طلاق ختم می شود، بیان کرد: متخصصان که در این مجموعه هستند، همان کسانی هستند که در بسیاری از مجموعه های مشاوره ای حضور دارند و این برکت امام رضا(ع) است که عاملی برای کاهش طلاق شده است.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استاندار خراسان رضوی گفت: امام رضا(ع) یکی از امامانی است از دیگر مذاهب و ادیان نیز محبان زیادی دارد. با استفاده از تمام ظرفیت های معنوی حرم می توان در زمینه اقتصاد، گردشگری و تاریخی فعالیت های زیادی صورت گیرد.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از ابعاد این سند بخش اجرایی و مخاطبان آن است. سالانه حدود ۳۰ میلیون زائر به مشهد می آیند که حدود پنج میلیون نفر از آنان زائرین خارجی هستند. در جهان حدود ۳۰۰ میلیون شیعه ۱۲ امامی داریم. پس از گذشت ۴۴ سال از پیروزی انقلاب باید جریان را به صورتی پیش می بردیم که تعداد بیشتری زائر خارجی جذب کنیم.

گنابادی نژاد عنوان کرد: بسیاری از زائران خارجی با هدف درمان به مشهد می آیند. در حال حاضر برنامه ما این است که خدمات حوزه سلامت به بیش از ۱۰۰ هزار تخت برسد. در کشورهای همسایه نیز روی این ظرفیت تاکید شده است.

مشهد می تواند قطب درمان ناباروری شود

وی افزود: مشهد قابلیت برنامه ریزی در حوزه درمان ناباروری را دارد و می تواند در این زمینه تبدیل به یک قطب شود. در این مورد می شود از ظرفیت های دانشگاه علوم پزشکی مشهد و زیرساخت های درمانی شهر استفاده کرد.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استاندار خراسان رضوی گفت: مشهد قطب گردشگری نیست و دیگر استان ها در بسیاری از جاذبه ها از خراسان رضوی جلوتر است اما علی رغم این موضوع ۵۲ درصد امکانات گردشگری در این استان است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از ظرفیت های مشهد خانواده محور بودن زیارت است. حدود ۸۰ درصد زائران و مسافران به مشهد با خودروی شخصی سفر می کنند که این نشانه افزایش سفرهای خانوادگی به مشهد است. در دهه آخر صفر این آمار به ۹۰ درصد رسید.

گنابادی نژاد با اشاره به ظرفیت های فرهنگی و مذهبی استان بیان کرد: از طرفی در کشور حدود ۴۹ درصد مردم به سفر نمی روند یا فقط به سفرهای ضروری می روند. این بخشی از ظرفیت است که می توان با تبلیغات میان این دسته از افراد آمار سفر به مشهد را افزایش داد.

جاده های استان یکی از ضعف های زیرساختی است

وی افزود: سند ملی زیارت راهی برای جبران ضعف های گذشته در حوزه های مختلف است. یکی از ضعف های زیرساختی خراسان رضوی جاده های آن است. جاده های خراسان رضوی نیاز به بازسازی دارد.

گنابادی نژاد عنوان کرد: مدیریت و برنامه ریزی و ارائه تسهیلات و اعتبارات از دیگر ابعادی است که می توان در توسعه زیارت در مشهد به آن توجه داشت. یکی دیگر از مواردی که باید در این سند مطرح شود، ظرفیت های سرمایه گذاری های خارجی است.

وی در خصوص روند تصویب سند ملی زیارت بیان کرد: روند مطالعه روی این سند با پیشنهاد احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی، به ریاست جمهوری آغاز و تهیه پیش نویس سند ملی زیارت به آستان قدس رضوی محول شده است.

گنابادی نژاد ادامه داد: پس از آماده شدن پیش نویس این سند، مرجع تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی است و سند مزبور باید به تایید مقام معظم رهبری نیز برسد. البته این روزها تشکیل کارگروه زیارت به علت برودت هوا به تعویق افتاد که در اولین فرصت جلسه برگزار خواهد شد.

1