29 مارس 2024 - 03:58

حذف پارکینگ از هگمتانه کی عملی می شود؟

24 ژانویه 2023 - 11:00 dsfr.ir/ja3xk

حذف پارکینگ از هگمتانه کی عملی می شود؟
همدان پیام
پارکینگ در نزدیکی محوطه تاریخی هگمتانه

مدیر پایگاه محوطه تاریخی هگمتانه گفت: نخستین مطالبه میراث فرهنگی در راستای ثبت جهانی، حذف سواره از محوطه هگمتانه است که طراحی شده و به همت نهایی احتیاج است که اجرایی شود.

به گزارش «دنیای سفر» دکتر صاحب محمدیان منصور در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه محلی در هگمتانه که پایه ستون هخامنشیان در آن کشف شده، در حال حاضر به پارکینگ تبدیل شده است، اظهار کرد: جداره های خیابان اکباتان اوضاع اسفناکی دارد و باید مانند پیاده راه بوعلی مدیریت شود.

وی با اشاره به اینکه در حق خیابان اکباتان اجحاف شده و باید روی این موضوع بیشتر کار کنیم و ساماندهی جداره ها در اولویت است، افزود: ۹۰ درصد کار ما در راسته بازارها حذف زواید است و تا زمان آمدن ارزیابان باید این کارها انجام شود.

محمدیان منصور با بیان اینکه کاروانسراهایی در بازار همدان وجود دارد که ۲۰ سال است رها شده اند، تصریح کرد: امسال به بهانه ثبت جهانی بودجه ای برای این بناها درنظر گرفته می شود که در احیاء آنها تأثیرگذار خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه ترافیک باید از عرصه هگمتانه حذف شود، مطرح کرد: توسعه اقتصادی استان یکی از مهمترین برنامه ها در ثبت جهانی هگمتانه است چراکه توسعه اقتصادی همدان در گرو ثبت جهانی است.

مدیر پایگاه محوطه تاریخی هگمتانه با اشاره به اینکه ثبت جهانی هگمتانه باعث می شود توریست های خارجی بیشتری جذب همدان شود، مطرح کرد: این مسأله آورده اقتصادی بالایی نیز با خود به همراه دارد.

محمدیان منصور با بیان اینکه ورود توریست خارجی فواید زیادی برای همدان دارد، افزود: به نتیجه رسیدن ثبت جهانی هگمتانه علاوه بر همکاری بین دستگاهی، نیازمند اطلاع رسانی از طریق رسانه ها و آگاه سازی مردم نیز است. 

وی با اشاره به اینکه عمده فعالیت اقتصادی مردم همدان سرمایه گذاری در ساخت وساز و مسکن است، گفت: تا چند سال آینده ساخت آپارتمان می تواند در همدان ادامه پیدا کند؟ بالاخره در یک جایی از مسیر افول می کند، چنانچه امروز نسبت به ۱۰ سال گذشته سوددهی این بخش کمتر شده بنابراین برای توسعه اقتصاد همدان نیازمند راهکارهای دیگری هستیم که یکی از مهمترین آنها توسعه گردشگری و افزایش آثار ثبت جهانی در همدان است.

محمدیان منصور با بیان اینکه مردم نباید این تصور را داشته باشند که ثبت جهانی تنها به نفع میراث فرهنگی و یا دیگر دستگاه های دولتی است، گفت: شهروندان باید آگاه شوند با این اقدام آورده مالی بیشتری وارد همدان می شود که باعث رونق اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خواهد شد. 

وی به تأثیر ثبت جهانی در پویایی و نشاط شهر نیز اشاره کرد و گفت: ورود توریست خارجی یعنی ارزآوری و درآمدزایی بیشتر برای شهر و در نتیجه شهر به یک شهر فعال تبدیل خواهد شد و بسترهای مختلف آن از جمله حمل ونقل، هتل ها، راه آهن و ... پویاتر می شود.

1