19 مارس 2024 - 14:01

بودجه واقعی سریال موسی چقدر است؟

20 ژانویه 2023 - 23:40 dsfr.ir/fm3uk

بودجه واقعی سریال موسی چقدر است؟
روادید نیوز
100 میلیون دلار برای سریال موسی (ع) حاتمی کیا؟!

بودجه ساخت سریال موسی (ع) به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا 100 میلیون دلار اعلام شده است. البته حداقل صد میلیون دلار!

به گزارش «دنیای سفر» این روزها بحث درباره تولید سریال موسی (ع) به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا و تهیه کنندگی سید بهروز رضوی در مجلس و صداوسیما به میان آمده است و مجلسی ها با اشاره به این که مشکل هزینه تولید وجود دارد سعی در کمک به آن دارند.

چندی پیش، حجت الاسلام محمد رضا میرتاج الدینی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، گفته بود: «ما هم همه جانبه حمایت کنیم سریال موسی(ع) را با شیوه های تکنولوژی جدید شروع کنند و بیش از این تعلل نکنند. تولید این سریال خیلی طول کشیده و از آن زمانی که حرف آن و سناریوی مرحوم فرج الله سلحشور به میان آمد خیلی طول کشیده است. ما این موضوع را از رؤسای صداوسیما می خواهیم تا پایان سال، سریال موسی (ع) را کلید بزنند و در بودجه ۱۴۰۲ برای آن بودجه و بحث های حمایتی را خواهیم داشت.»

بعد از اینکه میرتاج الدینی، از میزان بودجه لازم برای ساخت سریال های فاخر صحبت به میان آورد، جواد نیک بین، عضو کمیسیون فرهنگی در گفت و گو با تسنیم در تایید صحبت های میرتاج الدینی اعلام کرده ساخت این دو سریال برای آن ها اهمیت ویژه ای دارد و باید به جریان بیفتند.

نیک بین توضیح داده: «مطمئناً به سرانجام رسیدنِ این سریال برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است. باید این نوع کارها هرچه زودتر سر و سامان بگیرند».

در ادامه این بحث، در یادداشتی که خبرآنلاین منتشر کرد، نویسنده توضیح داده که پنج سال پیش میزان بودجه اولیه «حضرت موسی (ع)» 250 میلیارد تومان برآورد شده و همان زمان هم با این حجم بودجه مخالفت هایی صورت گرفت. حالا بعد از پنج سال، برآورد این سریال از 200 میلیارد به 2 هزار میلیارد تومان رسیده و 10 برابر شده است. نکته قابل توجه اینکه هنوز تولید سریال شروع نشده و تجربه نشان داده هزینه نهایی معمولا 3 برابر برآورد اولیه خواهد شد. حال اگر 3 برابر هم نکنیم و میانگین در نظر بگیریم سریال موسی در کم ترین حالت ممکن احتمالا 4 هزار میلیارد تومان خرج خواهد داشت با دلار 40 هزار تومانی اگر حساب کنیم می شود 100 میلیون دلار.

یعنی هزینه ای معادل پر خرج ترین سریال هایی که در جهان ساخته می شود و حتی بسیاری از معروف ترین سریال های هالیوود بسیار کمتر از 100 میلیون دلار هزینه ساخت آن هاست.

حال بد نیست فقط از منظر هزینه ساخت یک مقایسه ساده با سریال های خارجی بکنیم، یکی از موفق ترین سریال های ساخته شده در تاریخ تلویزیون و نمایش ویدئویی سریال «بازی تاج و تخت» یا Game of Thrones بوده است که برای هر فصل آن حدود 60 میلیون دلار هزینه شده و فصل آخر که پر خرج ترین فصل سریال شد 100 میلیون دلار خرجش شد.

در نظر داشته باشید سریال «بازی تاج و تخت» با این هزینه چه موفقیت هایی را به دست آورده و چه رکوردهایی شکسته است. مثلا 170 کشور در جهان این مجموعه را به صورت رسمی پخش کرده اند، البته اگر قرار باشد کشورهایی که سریال را به صورت غیرقانونی دانلود می کنند و می بینند را هم در نظر بگیرید عدد از این بالاتر می رود.

یا فیلمبرداری آن در 8 کشور انجام شده است، ایرلند شمالی، کرواسی، ایسلند، مراکش، اسپانیا، جزیره مالت، کانادا و آمریکا کشورهایی هستند که لوکیشن های سریال در آن ها قرار داشته است.

مجله «تایم» در تیرماه سال 1397 در شماره ای ویژه 21 صفحه مجله را به «بازی تاج و تخت» اختصاص داد. شماره ای که عکس جلدش هم مربوط به این سریال بود و سر و صدای زیادی به پا کرد به خصوص که روی جلدهای تایم اهمیت تاریخی و حتی سیاسی دارند.

موسسه اسکرین در ایرلند شمالی که لوکیشن را برای فیلمبرداری «بازی تاج و تخت» در اختیارشان قرار داد تا آخر فصل ششم ۱۸.۲۸ میلیون دلار برای این سریال هزینه کرده بود اما سریال «بازی تاج و تخت» بیش از ۲۲۴ میلیون دلار از طریق آمدن توریست و مسائل جانبی دیگر مربوط به سریال به آن ها سود رسانده است.

حال برگردیم به سریال موسی (ع)، آیا واقعا با صرف هزینه 100 میلیون دلار برای ساخت آن می توان به چنین اتفاقاتی حتی نزدیک شد؟

یک نمونه دیگر هم سراغ داریم که فیلم پر خرج محمد رسول الله مجید مجیدی است که خود مجیدی سال 1393 در برنامه سینمایی هفت تلویزیون اعلام کرد برای ساخت آن 100 میلیارد تومان هزینه شده است.

با احتساب دلار 900 تومانی زمان شروع پروژه مجیدی تا دلار 3100 تومانی موقع پایان پروژه و میانگین مثلا دلار 2000 تومان برای آن فیلم در آن زمان بیش از 50 میلیون دلار خرج آن فیلم شده است. 50 میلیون دلار، چه همان زمان چه امروز، در مناسبات جهانی هم رقم کمی برای تولید فیلم سینمایی نیست.

موفقیت های فیلم مجیدی چه بود؟ کدام کشورها فیلم را نشان دادند؟ کدام اتفاق قابل توجه را این فیلم رقم زد؟ حتی مخاطب داخل کشور چه اندازه فیلم را دید و نظرشان در مورد فیلم چه بود؟

برای سریال موسی (ع) 100 میلیون دلار برآورد هزینه در کم ترین حالت ممکن است و اگر فرض کنیم همین قضیه با توجه به اتفاقات اقتصادی و ادامه بحران و ... فقط دو برابر شود یعنی 200 میلیون دلار. که «متمم خوردن» به بودجه سریال ها در تلویزیون بسیار امر عادی است.

یادمان باشد که حاتمی کیا برخلاف داوود میرباقری تجربه تولید سریال تاریخی را ندارد و زمانی که حاتمی کیا دومین سریال خود یعنی «حلقه سبز» را ساخت اعلام کرد: «به این نتیجه رسیدم که سریال ساز نیستم، من مثل خلبانی ام که ۹۰ دقیقه می تواند بپرد و توانایی پرواز بلند مدت را ندارم.»

« دنیای سفر » این نوشته را از « عصر ایران » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1