25 آوریل 2024 - 11:00

در جشنواره فیلم فجر چه خبر است؟

20 ژانویه 2023 - 23:20 dsfr.ir/la5mo

در جشنواره فیلم فجر چه خبر است؟
بازیگر نیوز
جشنواره فیلم فجر 1401

در حالی که ساترا انتشار سریال «سقوط» را گردن نمی گیرد و هنوز بودجه سریال «موسی ع» در هاله ای از ابهامات است، این روزها جشنواره های فجر با حاشیه هایی همراه است.

به گزارش «دنیای سفر» به نقل از خبرگزاری ایسنا، با نزدیک شدن به رزوهای برگزاری جشنواره های فجر، این روزها اخبار فرهنگی هنری بیشتر رنگ و بوی مقدمات برگزاری این جشنواره ها را به خود گرفته است. افتتاحیه جشنواره تئاتر فجر که از لحاظ زمان برگزاری مقدم برای جشنواره های دیگر است، روز شنبه اول بهمن ماه در تالار وحدت برگزار می شود و این در حالی است که در سال های گذشته جشنواره تئاتر فجر افتتاحیه خاصی نداشت و عموما پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در فضای باز مجموعه تئاتر شهر ارایه می شد. از دیگر نکات قابل توجه درباره آیین افتتاحیه این جشنواره، این است که ورود عموم به آن آزاد است. همچنین بلیت فروشی نمایش های چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر از روز جمعه سی ام دی ماه آغاز می شود.

در جشنواره های فجر چه خبر است؟

همچنین بخش رادیوتئاتر این جشنواره از ۲۵ دی ماه شروع به کار کرده است که به گفته مدیر آن، در حالی که همیشه مخاطبانی پای این بخش از جشنواره نشسته اند اما لحاظ مادی حمایت نمی شود.

در حال و هوای برگزاری چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر، با داود فتحعلی بیگی که نمایش«در و گبر و قرص نان» را برای شرکت در این جشنواره آماده اجرا می کند، گفت وگو کردیم، که نسبت به تحریم تئاتر در روزهای گذشته معترض است و در این باره گفت: تعدادی از همکاران ما اجرای تئاتر را تعطیل کرده اند. شخصا در نمایشم انسانیت، مهربانی و رافت را تبلیغ می کنم. اگر تبلیغ اینها جرم است، پس من مجرمم! حرف من این است که اگر اعتراضی داریم، اول رفتار خودمان را درست کنیم. بعضی از دوستان اعتراض می کنند، در حالی که همین دوستان وقتی کاری روی صحنه برده اند، دستمزد عوامل نمایش شان را پرداخت نکرده اند. با این حال در نمایش هایم حتی وقتی با دانشجویانم همکاری داشته ام، دستمزدی هرچند ناچیز به آنان پرداخته ام که کفاف کرایه ماشین شان را بدهد.

همچنین گزارشی از حال و هوای هشتمین و نهمین جشنواره تئاتر فجر نوشتیم که سال های ۱۳۶۸ و ۱۳۶۹ برگزار شده بودند. نکته قابل توجه در هشتمین دوره از این جشنواره این بود که در شرایطی که در آن مقطع جنگ ایران و عراق به پایان رسیده، جشنواره هشتم تئاتر فجر، برعکس جشنواره هفتم، بسیار مختصر برپا شد و تنها هشت نمایش در آن اجرا داشتند. نهمین جشنواره تئاتر فجر نیز برخلاف دوره های پیشین در تاریخی خارج از دهه فجر و البته با آثار هنرمندانی همچون علی نصیریان، عباس معروفی، قطب الدین صادقی، حمید جبلی، هادی اسلامی، آتیلا پسیانی، محمد چرم شیر، پروانه مژده و ... برگزار شد.

در حالی که دو هفته بیشتر تا شروع چهل و یکمین دوره از جشنواره فیلم فجر با قی نمانده، هنوز اسامی فیلم ها به دلیل آماده نشدن نسخه کامل برخی آثار برای بازبینی اعلام نشده و بر همین اساس تعداد بیشتری فیلم در فهرست نهایی قرار گرفته است، اسامی اعضای هیات انتخاب جشنواره به طور رسمی از سوی دبیر جشنواره - مجتبی امینی - اعلام شد. در میان کسانی که در این ۴۱ دوره فیلم های جشنواره فجر را انتخاب کردند، حسین کرمی با ۱۰ دوره، مجید رضابالا با هشت دوره، محمدابراهمیم صلواتی فرد با ۶ دوره و محمدحسین نیرومند با پنج دوره رکورددار هستند و هیچ سینماگر نامداری به فهرست رکورددارها نرسیده است.

خودنمایی سینمای ایران در جهان

از دیگر اخبار سینمایی می توان به نمایش شش فیلم سینمایی ایرانی در جشنواره فیلم های ایرانی در موزه هنرهای زیبای هیوستون راشاره کرد. در این رویداد سینمایی که از ۲۱ ژانویه تا ۵ فوریه (۱ تا ۱۶ بهمن) در آمریکا برگزار خواهد شد، فیلم های «شطرنج باد» ساخته محمد رضا اصلانی، «دونده» ساخته امیر نادری، «خرس نیست» ساخته جعفر پناهی، «عنکبوت مقدس» از علی عباسی، «روز سیب» ساخته محمود غفاری و «سرنوشت» ساخته یاسر طالبی به نمایش گذاشته می شوند. همچنین فیلم «دشمن» با بازی پیمان معادی به بخش پانورامای هفتاد و سومین جشنواره بین المللی فیلم برلین راه یافت.

از طرفی فیلم سینمایی «پالتو شتری» با بازی سام درخشانی و شاهرخ فروتنیان از هفته آینده در سینماهای کشور اکران می شود. 

اما اخبار سینمایی دیگری هم روز چهارشنبه در ایسنا منتشر شد؛ بر این اساس «آواتار: راه آب» با عبور از «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست»، به پرفروش ترین فیلم سینما از آغاز همه گیری کرونا تا به امروز تبدیل شد.همچنین پشت پرده اسکار ۲۰۲۳ امسال هم با اتقافات عجیبی روبرو بود که می توانید در این لینک درباره آن ها بخوانید. 

بودجه واقعی سریال موسی چقدر است؟

رسانه هم این روزها با حاشیه هایی از بودجه سریال «موسی (ع)» همراه بوده است، در حقیقت عمده خبرها به تناقضاتی مربوط می شود که از این حیث دامن گیر این پروژه شده است. برخی در فضای مجازی احتمال اختصاص ردیف بودجه جداگانه برای این سریال در بودجه سالانه مصوب مجلس را مطرح کردند و با احتساب رقم ها به نرخ روز، گمانه هایی چون بودجه ۱۰ هزار میلیارد تومانی برای تولید این پروژه را تخمین زدند. هرچند تهیه کننده با نادرست خواندن این ادعا، به کنایه گفت: «یا سریال نساختید یا ۱۰هزار میلیارد نمی دانید چقدر است!»

این «سقوط» را گردن نمی گیرند!

یکی دیگر از حواشی رسانه، مربوط به انتشار سریال «سقوط» با بازی حمید فرخ نژاد است که ساترا در اطلاعیه ای درباره انتشار این سریال توضیح داده است: «ساترا ضابط قضایی نیست و برای انجام ماموریت محوله و جلوگیری از تخلفاتی که منجر به اخلال در حقوق مردم و دیگر فعالان و رقبای کسب و کار مربوطه می شود، گزارش تخلفات را به دستگاه قضایی اعلام می کند.»

« دنیای سفر » این نوشته را از « خبرگزاری ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1