29 مارس 2024 - 05:26

گزینه‏‏ های سفر و تفریح در آخر هفته

20 ژانویه 2023 - 08:00 dsfr.ir/wb665

گزینه‏‏ های سفر و تفریح در آخر هفته
میثم رودکی
کوهنوردی و پیاده روی در توچال

دم‏‏ دست‏‏ ترین گزینه‏‏ ها برای آخر هفته: پیاده روی و کوهنوردی، اقامتگاه های روستایی اطراف شهرها را تجربه کنید، سینما گزینه ای برای گذراندن تعطیلات، برنامه ریزی سفر در بهمن ماه.

به گزارش «دنیای سفر» با کاهش بارش های زمستانی آنچه در شهرهای بزرگ و صنعتی ایران بر جای می ماند آلودگی هواست. نمونه اش تهران که تنها با گذشت چند ساعت پس از یک روز برفی، شاخص ها بار دیگر به سمت هشدار پیش رفت و در خبرها از قول مسوولان تاکید شد که شهروندان از تردد غیرضروری در سطح شهر خودداری کنند. در این شرایط که هوا آلوده است، کودکان به واسطه کاهش مصرف گاز یا آلودگی هوا در خانه مانده اند و اغلب خانواده ها نیز به واسطه شرایط مختلف ابراز کم حوصلگی می کنند، چه کنیم تا هم خودمان به لحاظ روحی شرایط بهتری داشته باشیم و هم بچه ها بتوانند یکی دو روز یا حتی ساعت هایی را در شرایط بهتری هم به لحاظ سلامت هوا و هم به لحاظ آرامش روانی بگذرانند.

دم‏‏ دست‏‏ ترین گزینه‏‏ ها برای آخر هفته

برفی که هفته گذشته بارید باعث شد پیست های اسکی در اغلب شهرهای کشور شرایط مناسبی برای این ورزش زمستانه داشته باشند، طبیعی است که همه امکان خرید تجهیزات و لوازم یا حتی علاقه به اسکی نداشته باشند. در این مراکز معمولا بخش های مختلفی گنجانده شده که مخصوص خانواده هاست و می توانند سایر گزینه های تفریحی را مدنظر قرار دهند. ساخت یک آدم برفی، تیوپ سواری و ... جزو کارهایی است که تجربه آن به شکل خانوادگی یا در یک جمع دوستانه بسیار لذت بخش است. چنانچه ساکن تهران هستید و فرصت ندارید، کوهستان توچال یکی از دم دست ترین گزینه ها برای شماست. کافی است خود را به بام تهران برسانید و با تله کابین به ایستگاه ۵ یا ۷ بروید. در آنجا جمع بزرگی را می بینید که در ایستگاه ۵ در حال برف بازی هستند. تجربه برف آن هم برای ما که در سال های اخیر به ندرت شاهد آن بوده ایم، بسیار خوشایند است، به ویژه برای بچه ها که می توانند فعالیتی متفاوت از سایر ایام سال را تجربه کنند.

اقامتگاه های روستایی اطراف شهرها را تجربه کنید

چنانچه علاقه ای به برف و سرما ندارید و می خواهید در یک فضای آرام باشید که هم گرم است و هم برای یک روز شما را از هر گونه استرسی دور می کند، گزینه اقامتگاه های نزدیک به شهر خودتان را پیشنهاد می دهیم. برای مثال این گزینه در تهران می تواند علاوه بر دماوند، مناطقی نظیر سنگان و ... باشد که به نسبت هوای سردی دارند یا برف در آنها همچنان به چشم می خورد.

در کنار این موارد، تهران در نزدیکی شهر گرمسار قرار گرفته و در این شهر شاهد کاروانسراهایی هستیم که به اقامتگاه های بوم گردی تبدیل شده اند. کاروانسراهایی که اتاق های آن به همان سبک و شیوه گذشته مجهز شده اند و می توان یک شب کویری زمستانی را در آن ها گذراند. در شهرهای دیگر نیز این گزینه ها کم نیست، نمونه اش در اصفهان یا شیراز که علاوه بر شهر، اطراف آن روستاها و شهرهایی وجود دارد که هم هوای آنها سالم است و هم اقامتگاه هایی برای پذیرایی از گردشگران وجود دارد.

در شهری مانند شاهرود کویر خارتوران روستاهای هدف گردشگری مانند رضاآباد و قلعه بالا را دارد. در زنجان، قزوین، کرمان و ... نیز می توان به گزینه های متعددی در این زمینه اشاره کرد. اگر ساکن جنوب هستید که هوا در آنجا بی نهایت برای سفر مناسب است و می توانید یک یا دو روز فوق العاده را در کنار خانواده بگذرانید.

سینما گزینه ای برای گذراندن تعطیلات

اگر نه حوصله برف دارید و نه کویر برای شما خوشایند است و نه رفتن به یک اقامتگاه روستایی در حوالی شهر محل سکونت تان می تواند آخر هفته ای خوشایند را برایتان رقم بزند، می توان به گزینه هایی دیگر برای گذراندن یک آخر هفته اندیشید. اگر در یک شهر صنعتی زندگی می کنید، می توانید روز آخر هفته را در خانه بگذرانید. 
خوشبختانه در سال ۲۰۲۲ مجموعه ای از فیلم ها در سینمای ایران و جهان ساخته شده که بسیاری این روزها درباره آن صحبت می کنند. نمونه این فیلم هایی که در ماه ها و هفته های اخیر درباره آن بسیار صحبت می شود «بانشی های اینشیرین» آخرین ساخته مارتین مک دوناست که داستان آن در یک جزیره دورافتاده در ایرلند می گذرد و رابطه شکننده دو دوست را روایت می کند.

دیگر فیلمی که البته مربوط به سال ۲۰۲۲ نیست ولی مورد استقبال قرار گرفته «آرژانتین ۱۹۸۵» است و داستان آن به تیمی از وکلا بر می گردد که تلاش می کنند جنایات سازمان یافته دوران دیکتاتوری در این کشور را ثابت کنند. علاوه بر این ها اگر به فیلم های با جلوه های ویژه علاقه مند هستید قطعا استیون اسپیلبرگ یکی از کارگردان های مورد علاقه شماست. او در سال ۲۰۲۲ فیلمی با نام «خانواده فیبلمن» را ساخته که در واقع زندگینامه این کارگردان ۷۷ ساله است. زمانی که او در دوران نوجوانی شروع به ساخت نخستین آثارش می کند و حقیقت اطراف خود را با آن در می یابد.

برنامه ریزی سفر در بهمن ماه

اگر به سینما علاقه مند نیستید و در کنار آن زمان سفر هم ندارید، می توانید این آخر هفته را برای تعطیلات هفتگی در بهمن ماه برنامه ریزی کنید. در ماه آتی سه «شنبه» تعطیل است که باعث می شود گروهی بتوانند سه هفته پیاپی سه روز تعطیلی را تجربه کنند. می توان لااقل برای یکی از این تعطیلات برنامه ای به مقصدی که در سال جاری قصد داشتید به آنجا سفر کنید بریزید. این مقصد هم می تواند جنوب کشور و سواحل گرم خلیج فارس باشد ، یا خوزستان یا سایر مناطقی که در این فصل سال به لحاظ دما، هوای مناسبی دارند و در آنها احتمال چالش هایی مانند کاهش فشار گاز یا قطعی آن هم وجود ندارد.

در این آخر هفته همچنین می توانید زمان خود را به دیدن خانواده یا دوستانی بگذرانید که با آن ها همدل هستید و گفت و گو با آن ها می تواند حال شما را بهتر کند. لازم نیست برای یک مهمانی یا دورهمی خود را به زحمت بیندازید، می توانید هر کدام غذای خود را بپزید و تنها آن را کنار هم و به شکل مشترک صرف کنید. فصل پایانی سال است، چندی دیگر بهمن فرا می رسد و اسفند که مثل برق و باد می گذرد. در این آخرین فصل سال که با اتفاقات بسیاری همراه بوده، حفظ سلامت روانی شما به عنوان جزئی از جامعه ای که آمارهای منتشر شده نشان می دهد درصد خوشحالی در آن پایین است، اهمیت دارد؛ برای آن بهتر است برنامه ای بریزید، برنامه ای مطابق با سلیقه و نیازهایی که امروز انجام آن را برای بهتر شدن حال تان احساس می کنید.

1