29 مارس 2024 - 11:04

سرای همدانی های کرمانشاه احیا می شود

20 ژانویه 2023 - 09:00 dsfr.ir/9j0fz

سرای همدانی های کرمانشاه احیا می شود
memari98.com
سرای حاج محمد همدانی در یکی از قدیمی ترین محله های شهر کرمانشاه و بافت قدیمی با نام محله فیض آباد قرار دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از برنامه ریزی برای احیاء و مرمت سرای تاریخی همدانی ها واقع در بازار سنتی شهر کرمانشاه خبر داد.

به گزارش «دنیای سفر» محمدرضا سهیلی با اعلام این خبر اظهار کرد: برای احیای سرای تاریخی همدانی ها در بافت تاریخی شهر کرمانشاه از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان اختصاص یافته است.

وی احیاء بافت ارزشمند تاریخی شهر کرمانشاه را یکی از اولویت های این اداره کل خواند و افزود: در بافت تاریخی شهر کرمانشاه سراهای قدیمی متعددی وجود دارد که نیازمند مرمت و بازسازی هستند تا با کاربری مناسب رونق گذشته را به دست آورند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان تصریح کرد: یکی دیگر از نکات مثبت احیاء بافت تاریخی توجه به سبک زندگی ایرانی اسلامی است که معماری یکی از جلوه های مهم آن است.

وی گفت: قرار گرفتن سرای همدانی ها در کنار مجموعه تکیه بیگلربیگی و چند اقامتگاه سنتی، می تواند باعث رونق محله فیض آباد و تشویق مردم برای احیای بناهای ارزشمند این محدوده شود.

سهیلی افزود: اقتصادی شدن این محلات و بالا رفتن ارزش افزوده آن ها قطعا به جریان یافتن زندگی در بافت تاریخی شهر کرمانشاه کمک می کند.

وی ادامه داد: عملیات اجرایی پروژه سامان دهی و احیاء سرای همدانی ها شروع شده و امسال در یکی از جبهه های این مجموعه کار مرمت و بازسازی سقف و تعویض درب ها انجام می شود.

سرای همدانی ها در بافت قدیم شهر کرمانشاه در محله فیض آباد قرار دارد که قدمت آن به دوره قاجار باز می گردد. در نزدیکی آن بناهای قدیمی و با ارزش دیگری همچون خانه صارم الدوله، مسجد و حمام نظام، خانه حاج اکبرپور، تکیه بیگلربیگی و ... قرار دارند.

1