28 مارس 2024 - 23:25
رییس سازمان حج جزییات حج را تشریح کرد

نرخ ارز و سهمیه حج ۱۴۰۲ اعلام شد

18 ژانویه 2023 - 19:30 dsfr.ir/eo0jl

نرخ ارز و سهمیه حج ۱۴۰۲ اعلام شد
دریافتی
نرخ ارز و سهمیه حج در سال ۱۴۰۲

رییس سازمان حج و زیارت با تشریح جزییات تفاهم نامه حج ایران و عربستان، اعلام کرد: نرخ تخصیصی برای ارز حج ۱۴۰۲ از سوی دولت، ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان و سهمیه حج ایران ۸۷ هزار و ۵۰۰ نفر تعیین شد.

به گزارش «دنیای سفر»، سیدصادق حسینی به دنبال توافق ایران و عربستان درباره حج ۱۴۰۲ در نشست خبری که دوشنبه ۲۷ دی ماه در سازمان حج و زیارت برگزار شد به تشریح آخرین جزییات حج پرداخت و با یادآوری این که سفر اخیرشان به دعوت وزارت حج و عمره عربستان با هدف بازدید از اکسپوی حج ۲۰۲۳ و امضای تفاهم نامه حج انجام شده است، افزود: نمایشگاه اکسپوی حج ۲۰۲۳ به خوبی برگزار شد و ۷۰۰ شرکت عربستانی تمام خدمتی را که به زائران در حج و عمره می توانستند ارایه دهند، معرفی کردند. فرق حج ۱۴۰۲ با گذشته در این است که در گذشته یک شرکت مشخص را در مقابل ایران قرار می دادند و تمام خدمات را الزاما باید از آن شرکت می گرفتیم، اما اکنون تمام شرکت های سعودی خدمات خود را در اکسپو عرضه کرده بودند و کشورها حق انتخاب داشتند که حداکثر صرفه جویی و کاهش قیمت را می توان داشت.

او با اشاره به سهمیه حج ایران در سال ۱۴۰۲ گفت: ۸۷ هزار و ۵۵۰ نفر سهمیه حج ایران تعیین شده است که البته ما از وزارت حج عربستان درخواست داشتیم سهمیه حج ایران را با توجه به رشد جمعیت افزایش دهند. به طور طبیعی باید این سهمیه دو تا سه هزار نفر اضافه می شد که آن ها اعلام کردند درخواست افزایش سهمیه را به یک سال بعد موکول کرده اند و از هیچ کشوری درخواست افزایش حج را نپذیرفته اند.

حسینی اظهار کرد: قیمت نهایی هنوز استخراج نشده است. کمیته نرخ گذاری تشکیل شده تا آخرین نرخ ها را استخراج کند و در روزهای آینده قیمت نهایی حج اعلام خواهد شد. البته قیمت گروه ها واحد نیست، ما در حج امسال پنج گروه داریم که هزینه های هر یک متفاوت است.

رییس سازمان حج و زیارت در پاسخ به سوال ایسنا درباره نرخ ارز تخصیصی برای تبدیل هزینه های حج گفت: نرخ ارز براساس مصوب هیأت دولت ۲۸۵۰۰ تومان تخصیص داده شده است که هزینه ارزی حج بر این اساس محاسبه می شود. نرخ ارز تخصیصی به حج نزدیک به ۱۵ درصد زیر قیمت بازار است که از دولت به همین خاطر تشکر می کنیم.

حسینی در پاسخ به پرسش دیگر ایسنا درباره هزینه ارزی حج که پیش تر حدود چهارهزار دلار اعلام شده بود، اظهار کرد: ۵۰ تا ۵۵ درصد هزینه حج هر زائر به اسکان مربوط است و چون این هزینه هنوز دقیق و کامل تعیین نشده است. مذاکرات شفاهی با هتل ها انجام شده است و هتل های زیادی برای همکاری با ایران اعلام آمادگی کرده اند و بعد از مذاکره و اجاره هتل ها هزینه دقیق حج را می توان اعلام کرد.

او درباره محدودیت های حج، اظهار کرد: محدودیت های سنی برداشته شده و درباره محدودیت واکسن که روزهای گذشته خبر آن اعلام شد، عربستان هنوز به ایران در این باره اعلامی نداشته است.

حسینی همچنین گفت: از ۸۷ هزار نفر سهمیه حج ایران، ۳۷ هزار نفر در اولویت هستند که شامل افرادی می شود که سال ۹۹ هزینه حج را پرداخت کرده و به خاطر کرونا از این سفر باز مانده اند. درباره الزام سفر این دسته افراد، ما از آن ها خواهش می کنیم امسال مشرف شوند، اما اگر عذری داشتند هزینه و اولویت آن ها محفوظ است.

او اضافه کرد: اولویت دوم، سپرده گذاران سال ۸۵ هستند که اگر آن ها هم برای ثبت نام در کاروان مراجعه نکردند، سپرده گذاران سال ۸۶ فرا می خوانیم که شامل اولویت های فروردین سال ۸۶ می شود و اگر آن ها هم مراجعه نکنند، سراغ اولویت های دیگر می رویم.

حسینی درباره پرداخت هزینه مابه تفاوت افرادی که سال ۹۹ هزینه ثبت نام کرده اند، گفت: امسال هنوز نمی دانیم عربستان بابت خدمات چقدر هزینه دریافت می کند، اگر آن هزینه افزایش نیابد، این افراد با همان هزینه قبلی اعزام می شوند، اما اگر هزینه خدمات در عربستان افزایش پیدا کند، مابه تفاوت آن را از زائران می گیریم.

او درباره کاهش مدت سفر حج بیان کرد: کاهش این مدت تابع مولفه پرواز است که به دلیل تحریم ها ناچاریم از ظرفیت داخلی و هواپیمای خودمان استفاده کنیم که زمان سفر حج را طولانی می کند، اما اگر هواپیمای بزرگ در اختیار داشته باشیم مدت سفر حج به کمتر از ۳۰ روز کاهش می یابد. اگر سازمان هواپیمایی بتواند هواپیماهای کشورهای دیگر را اجاره کند و غربی ها هم اذیت نکنند، مدت زمان سفر حج را کاهش می دهیم.

رییس سازمان حج و زیارت در ادامه به مذاکره درباره دیه شهدای منا اشاره کرد و گفت: آن ها معتقدند منا حادثه طبیعی بوده و آن ها به هیچ کشوری دیه نداده اند، ولی ما درخواستمان را کتبی و شفاهی مطرح کردیم.

او ادامه داد: استفاده از فرودگاه سوم نیز در مذاکرات با عربستان مطرح شده است. ایران قبلاً فقط از دو فرودگاه استفاده می کرد و فرودگاه طایف پیشنهاد شد که نظر مثبتشان (عربستان) را اعلام کردند.

حسینی همچنین از تفاهم با عربستان درباره رفع مشکلات راه اندازی کلینیک های ایرانی و انتقال داروی ایرانی در زمان حج خبر داد.

رییس سازمان حج و زیارت گفت: بخش زیادی از زائران امسال با قطار سریع السیر از مکه به مدینه انتقال داده می شوند که قیمت پایین تری دارد. این اقدام برای نخستین بار صورت می گیرد.

او ادامه داد: یک اقدام تحولی دیگر که پیگیر هستیم بخشی از پخت غذا برای زائران در هتل ها انجام شود، در این صورت کیفیت غذا افزایش می یابد. این اقدام در کاهش سرانه کارگزاران اعزامی و هزینه سفر تاثیر دارد.

رییس سازمان حج و زیارت بیان کرد: کیفیت غذا را در حج ۱۴۰۲ ایده آل درنظر گرفته ایم.

حسینی همچنین گفت: بسیاری از زوجین تمایل دارند هنگام حج کنار هم باشند، درحالی که سال های گذشته اتاق مشترک برای زوجین نداشتیم، اما امسال به بخشی از کاروان ها اتاق زوجین تخصیص می دهیم. اگر امسال تقاضا زیاد باشد سال های بعد این سهمیه افزایش می یابد. البته این اقدام سبب افزایش هزینه می شود. برای همین امسال سهمیه کمتری درنظر گرفته شده است.

رییس سازمان حج و زیارت سپس به تدابیری که برای منا پیش بینی شده است، اشاره کرد و افزود: اینترنت اختصاصی برای زائران ایرانی در منا قرار است امسال تامین شود.

او ادامه داد: یکی از نگرانی ها در سال های قبل برای افراد مسن، گم شدن در منا بود که به همین منظور اپلیکیشنی طراحی شده و امیدوارم قبل از اعزام آماده استفاده شود.

حسینی گفت: صرفه جویی در هزینه هتل ها یکی از تدابیر حج آینده است که هتل های جدیدی شناسایی شده که قیمت مناسبی دارد و بخشی از زائران را با هدف کاهش هزینه ها در آنجا استقرار می دهیم.

معاون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به دغدغه هایی که درباره سهمیه کارگزاران مطرح شده است، گفت: کاهش سرانه این سهمیه پیگیری می شود که در این صورت هزار نفر به سهمیه زائران اضافه می شود.

به گفته او، سرانه کارگزاران ۶.۴ درصد کل سهمیه حج بوده است که بنا داریم این سهمیه را به ۵ درصد برسانیم.

حسینی گفت: در روزهای آینده براساس نامه ای که برای رییس جمهور فرستاده شده است شورای عالی حج برگزار می شود و تمام نهادهای درگیر حضور می یابند و وظایف آن ها تاکید می شود. در همین رابطه کتابی با عنوان فرایندهای حج و عمره که نقشه راه است، منتشر شده است که وظایف هر یک از دستگاه ها را نیز مشخص می کند.

رییس سازمان حج و زیارت درباره زمان ثبت نام، گفت: ثبت نام در کاروان های حج که قرار بود ۳۰ دی ماه انجام شود به خاطر شرایط کنکور ملغی شد و مناسبت معنوی دیگری را پیدا می کنیم که در روزه های آینده اعلام خواهد شد.

حسینی همچنین درباره برقراری عمره گفت: مهمترین مسأله عمره بازگشایی سفارتخانه ها و حمایت کنسولی است که تا اتفاق نیفتد نمی توان عمره را برگزار کرد.

1