25 آوریل 2024 - 23:44
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی:

وضعیت آثار تاریخی در دمای منفی ۱۸ خراسان شمالی

16 ژانویه 2023 - 09:00 dsfr.ir/lm8xz

وضعیت آثار تاریخی در دمای منفی ۱۸ خراسان شمالی
دریافتی
بارش دو متری برف در استان خراسان شمالی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی به دنبال افت شدید دما، از تعطیلی کارگاه های مرمتی در این استان خبر داد.

به گزارش «دنیای سفر» با توجه به شدت گرفتن سرما و هشدارهای هواشناسی درباره شرایط آب و هوا در شماری از استان های کشور، پایش و حفاظت از آثار تاریخی در این شرایط مطرح است. استان خرسان شمالی نیز در روزهای اخیر با کاهش شدید دمای هوا و برف و مه همراه بوده است، از این رو علی مستوفیان در گفت و گو با ایسنا درباره وضعیت آثار تاریخی این استان در شرایط جوی موجود، تاکید کرد: تاکنون مشکلی در امنیت و سلامت آثار تاریخی به وجود نیامده و گزارشی هم در این باره دریافت نشده است.

او ادامه داد: پیش از این که وارد فصل سرما و توده های بارندگی شویم، برای اقدامات حفاظتی آثار تاریخی برنامه ریزی می کنیم و در جلسات شورای معاونان به صورت مکتوب به معاونان میراث فرهنگی این موضوع ابلاغ می شود. همچنین بازدیدها و پایش های دوره ای از این آثار انجام می شود. نیروهای یگان ویژه نیز از آثار سرکشی می کنند و اگر موردی باشد گزارش می دهند و کارگاه های مرمت فوری در آنجا مستقر می شوند و مرمت اضطراری را برای آن ها انجام می دهند. از دو روز گذشته نیز همکاران ما در حال بازدید و سرکشی بوده اند و هر جایی که احساس کنند به اقدامات حفاظتی نیاز است، خیلی سریع دست به کار می شوند.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی درباره وضعیت کاوش و مرمت آثار تاریخی در این شرایط، اظهار کرد: کاوش ها به گونه ای برنامه ریزی می شود که تا دو ماه قبل از شروع فصل سرما تمام شود و قسمت هایی که به پوشش حفاظتی نیاز دارند، پوشیده می شوند. محوطه هایی هم که تاکنون کاوش شده اند به طور مستمر بازدید و پایش می شوند. کارگاه های مرمت، اما در طول سال دایر هستند که در این چند روز با شدت گرفتن سرما و کاهش دما تا منفی ۱۸ درجه سانتی گراد، کارگاه های مرمت مستقر در سطح استان، موقتا تعطیل شده اند. 

مستوفیان همچنین درباره وضعیت حمل و نقل و خدمات رسانی به مسافران، گفت: در استان خراسان شمالی با حمل و نقل زمینی مشکلی نداریم، اما در فرودگاه بجنورد در روزهایی که برفی و مه آلود باشد، احتمال کنسلی پروازها را وجود دارد. از اقامتگاه های استان نیز بازدید شده و مسافران هم مستقر بودند و مشکلی در خدمت رسانی و تأمین انرژی برای آن ها نداشتیم.

1