28 مارس 2024 - 15:04

تغییرات حج ۲۰۲۳

11 ژانویه 2023 - 21:40 dsfr.ir/ek1zj

تغییرات حج ۲۰۲۳
دنیای سفر
حج 1401

وزارت حج و عمره عربستان سعودی اعلام کرد که این کشور تمام محدودیت‌های کرونایی را برای حج ۲۰۲۳ حذف می‌کند و میزبان تعداد زائران برابر یا پیش از همه‌گیری کرونا خواهد بود.

به گزارش «دنیای سفر» به نقل از رویترز، در سال ۲۰۱۹، آخرین سال قبل از شیوع همه‌گیری کرونا حدود ۲.۶ میلیون نفر مناسک حج را انجام دادند، اما عربستان در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ تنها به تعداد محدودی از ساکنان خود اجازه انجام حج را داد و در سال ۲۰۲۲ نیز یک میلیون نفر حاجی خارجی به خاک عربستان وارد شدند.

وزارت حج عربستان در توئیتی اعلام کرد که در این کشور و مقدس‌ترین اماکن اسلامی در مکه و مدینه برای فصل حج ۲۰۲۳ هیچ محدودیتی اعمال نخواهد کرد و بدون هیچ قید و شرط و محدودیت سنی به قبل از همه‌گیری بازخواهد گشت.

در سال ۲۰۲۲ دسترسی به حج تنها برای زائران ۱۸ تا ۶۵ ساله که به طور کامل در برابر ویروس کرونا واکسینه شده بودند و از بیماری‌های مزمن رنج نمی‌برند، محدود شده بود.

در چندین سال‌ گذشته، سعودی‌ها میلیاردها دلار برای امن‌تر کردن یکی از بزرگترین اجتماعات مذهبی جهان هزینه کرده‌اند.

برنامه اصلاحات اقتصادی محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور با هدف افزایش ظرفیت عمره و حج به ۳۰ میلیون زائر در سال و ایجاد ۵۰ میلیارد ریال (۱۳.۳۲ میلیارد دلار) درآمد تا سال ۲۰۳۰ است.

همچنین پیش از آغاز همه‌گیری کرونا، سالانه حدود ۱۹ میلیون نفر در عمره شرکت کردند.

پیش‌بینی می‌شود که موسم حج از ۲۶ ژوئن ۲۰۲۳ (۵ تیرماه ۱۴۰۲) آغاز شود.

1