24 آوریل 2024 - 03:44

آیا ابوعلی سینا در اصفهان مدفون است؟

22 ژانویه 2012 - 06:50 dsfr.ir/u55wj

آیا ابوعلی سینا در اصفهان مدفون است؟
میثم رودکی
آرامگاه بوعلی سینا در همدان

مسؤول پژوهشی مرکز اصفهان شناسی گفت: جلال الدین همایی نقل کرده که قبر ابوعلی سینا در اصفهان بوده و بسیاری از مورخان از جمله ابن اثیر، درگذشت ابن سینا را در اصفهان می دانند.

به گزارش «دنیای سفر» محمدحسین ریاحی در گفت و گو با خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بیان کرد: مسلم است که حضور علمی شیخ ابوعلی سینا در اصفهان قابل توجه بوده و بنا به شواهد و قرائن معتبر، از جمله حضور شمس الدوله، حاکم آل بویه و تیرگی روابط شیخ با او، بعید است که شیخ به همدان رفته باشد.

او با بیان این که مردم اصفهان از گذشته مکان گنبد ابن سینا را به عنوان مدفن او می دانستند، تأکید کرد: آنچه بیشتر محققان بیان کرده اند، مقام علمی بالای شیخ الرییس است که تألیف کتاب های بسیار و تربیت شاگردان بزرگی مانند ابوالحسن بهمنیار، محمد جوزجانی و ابوعبدالله احمد معصومی از آن جمله است.

ریاحی گفت: چند سال پیش قرار بود در اصفهان آرامگاهی برای شیخ الرییس ساخته شود، اما عده ای گفتند که اصفهان آثار تاریخی زیادی دارد و در نهایت، از انجام این کار جلوگیری شد؛ این مسأله با اعتراض افرادی مانند سیدمحمد صدرهاشمی و برخی ادبا و علما مواجه شد.

او ادامه داد: در مجموع، صلاح دانسته شد که برای این مسأله جنجال ایجاد نشود. البته ما به مسؤولان شهر اصفهان پیشنهاد کرده ایم که حداقل گنبدی را که به نام شیخ الرییس باقی مانده است، به عنوان جایگاهی برای معرفی آثار ابوعلی سینا قرار دهند.

این گفته ها در حالی است که توکل دارایی مسؤول روابط عمومی بنیاد ابوعلی سینا در همدان مدفون بودن شیخ در اصفهان را به شدت مردود دانست و این امر را مصداق تحریف تاریخ و به باد دادن مفاخر ارزیابی کرد.

او تأکید کرد: از سال 1330 این بحث ها مطرح بوده، ولی با توجه به شواهد تاریخی، این ادعا رد شده است. ما قبلا هم به این ادعا که در رسانه های اصفهان مطرح شده بود، پاسخ داده ایم.

در سال های گذشته حدس و گمان هایی درباره ی این که مدفن ابوعلی سینا، دانشمند بزرگ جهان اسلام نه در همدان، بلکه در اصفهان است، مطرح شده و منابعی تاریخی هم در صدق و هم در کذب این نظریه وجود دارند. برای مثال «ابن اثیر» در کتاب «تاریخ کامل» جزء هشتم، صفحه ی 15، محل فوت شیخ الرییس را اصفهان دانسته است. در حالی که کاظم موسوی بجنوردی در دایرة المعارف اسلامی ذیل واژه ی ابن سینا نوشته: پس از آن که علاءالدوله، حاکم اصفهان، مجددا قصد همدان نمود، ابن سینا نیز او را همراهی کرد، اما در راه، بیماری او شدت یافت و پس از رسیدن به شهر همدان در روز جمعه ماه رمضان سال 428 هجری قمری / 1037 میلادی در 58 سالگی درگذشت.

1