29 مارس 2024 - 10:20
معاون میراث فرهنگی البرز:

مرمت پل خاتون کرج دو سال زمان می برد

10 ژانویه 2023 - 07:00 dsfr.ir/uu566

مرمت پل خاتون کرج دو سال زمان می برد
مهدی الهیار بیگی
پل خاتون کرج | پل دختر کرج

طبق برآوردهای صورت گرفته، حدود پنج میلیارد تومان برای مرمت پل خاتون کرج لازم است و حداقل دو سال زمان می برد که این پل به طور کامل مرمت شود.

به گزارش «دنیای سفر» معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز با اشاره به اینکه طبق برآوردهای صورت گرفته، حدود پنج میلیارد تومان برای مرمت پل خاتون کرج لازم است، گفت: نباید انتظار داشته باشیم که این کار در بازه زمانی کوتاهی به اتمام برسد و حداقل دوسال زمان می برد که این پل را به طور کامل مرمت کنیم.

شهباز محمودی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به آخرین وضعیت مرمت پل تاریخی خاتون اظهار کرد: قبل از سال ۹۹، یک بار دیگر هم شاهد ریزش بخشی از عرشه پل و ایجاد سوراخی در آن بودیم.

وی ادامه داد: هرچند در همان سال ها اقداماتی برای مرمت آن صورت گرفت ولی سال ۹۹، این سازه تاریخی مجددا از همان بخشی که قبلا آسیب دیده بود، ریزش کرد.

وی اضافه کرد: با ریزش مجدد این پل، میراث فرهنگی تصمیم گرفت این دفعه فرایند مرمت را به گونه ای پیش ببرد که ایمن سازی اصولی پل انجام شود تا دیگر چنین حادثه ای تکرار نشود.

این مسئول تاکید کرد: بر اساس سال گذشته پیمانکاری برای مرمت این پل به کارگیری شد که پس از بررسی متوجه شدیم که ترک های عمیقی بر روی عرشه و ستون های پل ایجاد شده و وضعیت این سازه اصلا مناسب نیست.

محمودی تاکید کرد: همین باعث شد سطح بیشتری از پل را بازگشایی و تخریب کنیم تا بتوانیم عملیات مرمت را اصولی پیش ببریم.

وی توضیح داد: متاسفانه طی سال های گذشته بارگذاری های نامناسبی برای مرمت این اثر انجام شده بود که سطح پل با استفاده از مصالح نامرغوب پایین آمده بود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز با بیان اینکه سال گذشته پیمانکار حدود ۸۰ سرویس نخاله از این پل خارج کرد، افزود: برای مرمت این پل با یکی از قدرترین پیمانکاران کشور در این حوزه همکاری می کنیم و با نظرسنجی با کارشناسان متبحر، بنا شد ابتدا سازه نگهبانی برای حفظ مابقی پل احداث شود.

وی ادامه داد: دراین راستا، سال گذشته ۹۰۰ میلیون تومان تخصیص داده شد و در نهایت سازه نگهبان تکمیل شد.

این مسئول با اشاره به اینکه طبق برآوردهای صورت گرفته، حدود پنج میلیارد تومان برای مرمت این پل لازم است، گفت: نباید انتظار داشته باشیم که این کار دربازه زمانی کوتاهی به اتمام برسد و حداقل دوسال زمان می برد که این پل را به طور کامل مرمت کنیم.

محمودی ادامه داد: این امکان وجود داشت که سال ۹۹ سوراخ ایجاد شده در پل را نهایتا با ۳۰۰ میلیون تومان پرکنیم ولی مطمئنا باز هم این سازه ریزش می کرد و آسیب بیشتری به آن وارد می شد.

وی ابراز کرد: آثار تاریخی بخشی از هویت، تاریخ و شناسنامه فرهنگی ماست به همین دلیل باید به بهترین شکل از آنها حفاظت کنیم.

وی گفت: با ارسال نامه ای به استاندار، درخواستی مبنی بر تخصیص اعتبار برای تامین بخشی از هزینه مرمت این پل ارائه شده که امیدواریم موافقت شود.

وی ادامه داد: در بازدید معاون وزارت میراث فرهنگی از این پل قول هایی مبنی بر تخصیص دو میلیارد تومان برای مرمت این سازه داده شده که تا کنون یک میلیارد آن محقق شده است.

وی گفت: ما به دنبال انعقاد قرارداد جامع و کاملی با پیمانکار هستیم به همین دلیل نیاز است اعتبار مورد نیاز هر چه سریعتر تخصیص یابد.

محمودی ابراز کرد: امیدواریم در نهایت در اوایل بهمن قرارداد نهایی مرمت پل منعقد شود و این منوط به تامین اعتبار است.

1