28 مارس 2024 - 14:51

افزایش مرگ چهره های مشهور در چین

7 ژانویه 2023 - 07:00 dsfr.ir/4886s

افزایش مرگ چهره های مشهور در چین
brinknews.com
موجی از مرگ و میرها در میان افراد مشهور در سراسر چین به راه افتاده است

موجی از مرگ و میرها در میان افراد مشهور در سراسر چین، نگرانی هایی ایجاد کرده است که ممکن است تعداد واقعی مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ بسیار بیشتر از آن چیزی باشد که مقامات گزارش می کنند.

به گزارش «دنیای سفر» به نقل از گاردین، بسیاری در رسانه های اجتماعی چینی در سوگ درگذشت «گونگ جین تانگ» در نخستین روز سال نو میلادی در سن ۸۳ سالگی هستند که برای بازی در نقش پدر کانگ در کمدی «خانواده کانگ» شناخته شده که نخستین بار در سال ۲۰۰۰ به روی آنتن رفت.

مرگ این بازیگر که چهره ای آشنا در میان چینی ها بود، در حالی از سوی رسانه های این کشور اعلام شد که علت مرگ هنوز نامشخص است.

ماه گذشته، هواداران اپرای پکن از درگذشت ناگهانی «چو لانلان»، سوپرانوی ۴۰ ساله ای که در بازی های المپیک ۲۰۰۸ پکن اجرا کرد، شوکه شدند. در اعلامیه ای که توسط کالج هنر اپرای پکن منتشر شد، آمده است که «چو لانلان» که در این موسسه تدریس می کرد، بر اثر بیماری درگذشت. رسانه های محلی گزارش دادند که خانواده او گفتند که از مرگ او متأسف هستند، اما در مورد علت آن توضیحی ندادند.

چین ماه گذشته محدودیت های مربوط به کووید سفر خود را کاهش داد که این تصمیم به افزایش چشمگیر شمار مبتلایان منجر شده است و گزاش های حاکی از شلوغی بیش از حد بیمارستان ها و محل سوزاندن اجساد شده است.

در اواخر دسامبر، کمیسیون بهداشت ملی چین انتشار روزانه داده های کووید را متوقف کرد. سازمان بهداشت جهانی در اوایل این هفته از تعریف "بسیار محدود" چین از مرگ و میر ناشی از کووید انتقاد کرد و هشدار داد که آمار رسمی تأثیر واقعی شیوع این بیماری را نشان نمی دهد.

چین از دسامبر تاکنون تنها ۲۲ مورد مرگ ناشی از کووید را ثبت کرده است و معیارهای طبقه بندی ثبت تلفات با عنوان کووید-۱۹ را به طور چشمگیری کاهش داده است، به این معنی که آمار اعلام شده پکن در مورد موج بی سابقه شیوع کرونا در این کشور در شرایط کنونی تا ح زیای واقعیت را منعکس نمی کند.

مرگ اخیر چهره های عمومی شاخته شده چون «گونگ» و «چو» باعث شده است که بسیاری در چین آمارهای رسمی کووید را زیر سوال ببرند.

در یک هشتگ در شبکه اجتماعی «Weibo» با این عنوان که «اولین موج کووید باعث مرگ و میر انبوه نشد» و به نقل قول یکی از مقامات بهداشتی چین اشاره می کند، موجب عصبانیت بسیاری از کاربران اینترنت در این کشور شه که معتقدند دولت چین شمار واقعی قربانیان را مخفی نگه داشته است.

«وانگ جینگ گوانگ» کارگردانی که بیشتر با فیلم موفق «هرگز برنگرد» در سال ۲۰۱۳ شناخته شد نیز در میان کشته شدگان اخیر بود که ماه گذشته در سن ۵۴ سالگی درگذشت.

«نی ژن»، فیلمنامه نویس سرشناس چینی هم ماه گذشته در ۸۴ ساگی درگذشت. نی برای نگا رش فیلمنامه فیلم کلاسیک «فانوس قرمز را بلند کنید» در سال ۱۹۹۱ شناخته شده بود.

وانگ روجی، ستاره بازنشسته فوتبال نیز در میان کشته شدگان ماه گذشته بود. رسانه های دولتی چین گزارش کردند که وانگ در سن ۳۷ سالگی بر اثر کووید درگذشت.

یکی از کاربران چینی که دنبال کنندگان زیادی دارد در این باره نوشته است: «بسیاری از شخصیت های مشهور مرده اند و بسیاری از آنها در سنین جوانی از دنیا رفته اند. این مرگ ها علنی شد، اما هنوز بسیاری از مردم عادی دیگر رنج می بردند و جان خود را از دست می دهند که آماری از آن منتشر نشده است».

افزایش شمار مبتلایان و مرگ و میر چینی ها بر اثر کرونا در حالی اهمیت بیشتری پیدا می کند که اعلام شده پس از تقریباً سه سال تعطیلی، سرانجام چین با لغو محدودیت های مرزیِ سختگیرانۀ کووید برای مسافران ورودی و خروجی، دوباره به روی گردشگری بین المللی باز خواهد شد.

سازمان بهداشت جهانی اخیرا از مقامات بهداشتی چین خواسته تا به طور منظم اطلاعات خاص و بی درنگ درباره افزایش کووید در این کشور را به اشتراک بگذارد.

هم اکنون بسیاری از کشورها چون ژاپن، هند، فرانسه، اسپانیا، تایوان، ایالات متحده، بریتانیا و استرالیا الزامات آزمایش را مسافران ورودی از چین اعمال کره اند و برخی کشورها چون مراکش نیز تا اطلاع ثانوی ورود مسافران چینی را ممنوع اعلام کرده اند.

1