25 آوریل 2024 - 00:37

چگونه در روستای ابیانه اقامت کنیم؟

7 ژانویه 2023 - 12:00 dsfr.ir/9o7d7

چگونه در روستای ابیانه اقامت کنیم؟
میثم رودکی
اقامت در روستای ابیانه

ماندن در هر مقصد گردشگری پر از ماجرا است و اگر دوست دارید بدانید چگونه در روستای ابیانه اقامت کنیم، با ما همراه باشید.

ابیانه نام روستایی در ۴۰ کیلومتری شمال غربی نطنز است که خود از بخش های استان اصفهان به حساب می آید. روستای ابیانه یکی از دیدنی ترین روستای های کشور است که همیشه در فصل های مختلف سال گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می کند. ابیانه در دامنۀ کوه های کرکس قرار دارد از بخش های تاریخی و بسیار زیبای کشور است. علت جذابیت ابیانه فقط به واسطۀ بناهای تاریخی و یا قدمتش نیست، که آب و هوای بسیار دل نشین و مفرحی هم دارد. این روستای زیبا در گذشته از مکان های مورد علاقۀ شاهان صفوی بوده که برای ییلاق به آن سفر کرده و از طبیعت مطبوعش لذت می برده اند.

جذابیت های ابیانه برای مسافران

در سفر به سمت روستای ابیانه اولین چیزی که به عنوان بهترین نوع از جاذبه های گردشگری ابیانه هم به حساب می آید، ساختار و معماری بناهای آن است. معماری روستای ابیانه به صورت پلکانی است، بدین معنا که سقف خانه همسایه، حیاط خانه همسایه بالایی است. جاذبه های تاریخی ابیانه بسیار زیادند و تعداد کثیری از گردشگرانی که برای دیدار از آن به سمت استان اصفهان راهی می شوند تأیید کنندۀ همین موضوع است. خانه های این روستای چند طبقه ای همه چوبی و ارسی مانندند که فضایی بسیار دلنشین و زیبا پدید آورده است. البته باید به نمای سرخ رنگ دیواره های این روستا نیز اشاره کنیم.

در نزدیکی های ابیانه یک معدن وجود دارد که به خاک سرخ رنگش مشهور است. مردم روستا برای تزئین خانه های خود از این خاک سرخ رنگ استفاده می کنند و در نمای بیرونی خانه تلفیقی از زیبایی های پاییزی را به تصویر کشیده اند. یکی دیگر از جاذبه های تاریخی ابیانه که زیبایی دلنشینی هم دارد خانه های غار شکلی است که در دامنه های کوه نزدیک به روستا حفر شده است. از آنجا که دامنه های کوه در نزدیکی این روستا به علت شیب زیاد امکان ساخت خانه را به راحتی فراهم نکرده است، از گذشته رسم بر این بوده که هر فرد یا خانواده به حفر یک بنای غار مانند در دل کوه بپردازد تا از آن به عنوان محل نگهداری دام و یا ذخیره مواد غذایی استفاده کند.

محبوب ترین اقامتگاه ها در روستای ابیانه

ابیانه هر چهار فصلش زیبا است. علاوه بر فصل بهار که شکوفه زیبای درختان رنگ وبوی زندگی را به چهره روستا هدیه می دهند و تابستان های نسبتا معتدل که چنین هوایی در سایر روستاهای کویری کمتر دیده می شود، پاییز هزار رنگ را از دست ندهید که مسیر رسیدن به روستا را تماشایی می کند و تجربه ای دل انگیز برایتان رقم خواهد زد. با فرا رسیدن زمستان و پوشیده شدن سطح معابر و خانه های سرخ رنگ با دانه های چشم نواز برف، چنان منظره جالبی خلق می شود که هر گردشگری را به حیرت وا می دارد. علاوه بر هتل هایی که در روستای ابیانه فعالیت می کنند، خانه های محلی و اقامتگاه های بوم گردی متعددی در روستا و اطراف آن وجود دارد که امکان اقامتی به یادماندنی را برایتان فراهم می کنند.

خرید در ابیانه

در صورتی که وسایل و تجهیزات کمپینگ همراه تان باشد، می توانید محل های مناسبی برای کمپینگ نیز در اطراف روستا پیدا کنید. صدای دلنشین آب جویبارها، درختان سرسبز، مناظر دیدنی کشتزارها، ساختمان های سرخ رنگ چشم نواز با بازشوهای چوبی و گره چینی های بسیار ظریف، محیطی ایدئال برای بسیاری از گردشگران شهرنشین به حساب می آید؛ با این حال اکثر اهالی روستا مهاجرت کرده اند و کسانی که هنوز در ابیانه زندگی می کنند، پیر و سال خورده هستند. ابیانه زیبا، تنها است و مرگ تدریجی خود را نظاره می کند.

گشت و گذار در ابیانه

گشت وگذار: قدم زدن در کوچه پس کوچه های روستا و تماشای خانه های سرخ رنگ در دامنه کوه و مردم محلی با لباس های سنتی، علت اصلی گردش در این منطقه محسوب می شود؛ ضمن اینکه می توانید این سوژه های ناب عکاسی را برای همیشه ثبت و ضبط کنید. در صورتی که به بلندی های اطراف روستا بروید، با چشم اندازی خارق العاده روبه رو خواهید شد. در سفر به ابیانه و برای عکاسی از مردم بومی حتما از آن ها اجازه بگیرید! این امکان برای گردشگران فراهم شده است که با اجاره و پوشیدن لباس های محلی بتوانند عکسی یادگاری در محیط دیدنی روستا از خود بگیرند.

طبیعت گردی در ابیانه

طبیعت زیبای اطراف ابیانه برای طبیعت گردی، کوهنوردی سبک، پیک نیک در طبیعت، گردش در حاشیه رودخانه مناسب است و می تواند در برنامه گردشگران قرار بگیرد.

تورهای گردشگری ابیانه

این تورها معمولا توسط مردم محلی در ایام پرمسافر، برای گردشگران برگزار می شود که شامل طبیعت گردی و گشت وگذار در روستاهای اطراف می شود.

چشمه های متعددی در روستای ابیانه وجود دارد که به سرسبزی و مزارع گسترده این منطقه منجر شده اند. چشمه رئیسون بالاتر از آسیاب روستا قرار دارد و آب آشامیدنی اهالی را تامین می کند. مردم معتقدند از آنجا که این چشمه از پای درخت زرشک جریان می یابد، عمر انسان را طولانی تر می کند. چشمه دو آبی که در غرب روستا قرار دارد و در تمام طول سال آب دارد، اصلی ترین منبع آب ابیانه به شمار می رود. از دیگر چشمه های روستای تاریخی ابیانه می توان به چشمه یا قنات تاردر، چشمه کرشک، پال همون هره و هینزا اشاره کرد؛ همچنین چشمه هایی مثل پی قستان، په کی جا، پاش یووینگا، وشاسیدرا، پاشت لیل و پال هَمُون بالا در جنوب ابیانه وجود دارد که بازدید از آن ها خالی از لطف نیست.

1