18 آوریل 2024 - 07:31
وزیر گردشگری مالزی:

هوای گردشگری چین را داشته باشید

6 ژانویه 2023 - 11:50 dsfr.ir/o52qz

هوای گردشگری چین را داشته باشید
ویکی مدیا
شهر ممنوعه پکن جاذبه گردشگری تاریخی چین

باز شدن مرزهای چین برای ورود و خروج گردشگران پس از چند سال، بیم و امیدهای فراوانی را در صنعت گردشگری برای دیگر کشورها ایجاد کرده است. با این حال، در روزهای گذشته اظهارنظرهای تندی نسبت به سفر بدون محدودیت گردشگران چینی صورت گرفته که اکنون وزیر گردشگری مالزی خواسته با احتیاط و ملاحظات بیشتری درباره گردشگران چینی سخن گفته شود.

به گزارش «دنیای سفر» به نقل سایت خبری مالزی اکنون، «تیونگ کینگ سینگ» وزیر گردشگری، هنر و فرهنگ مالزی خواستار احتیاط درباره اظهارنظرهای مربوط به ورود قریب الوقوع گردشگران از چین به این کشور شده است؛ زیرا منبع اصلی درآمد این کشور از محل گردشگری تامین می شود. 

این اظهارنظر در حالی مطرح شده است که نگرانی هایی درباره رونق گردشگری چین و متعاقب آن تجدید اوج گیری همه گیری کووید-۱۹ وجود دارد؛ چرا که مردم چین در حال حاضر با افزایش چشمگیر موارد ابتلا به ویروس کرونا دست و پنجه نرم می کنند، هر چند دولت چین تصمیم گرفته آمارهای رسمی و روشنی از میزان ابتلا و فوتی های کرونا منتشر نکند. 

وزیر گردشگری مالزی در پست فیسبوکی به زبان چینی نوشته که گردشگران چینی نباید در مالزی احساس نارضایتی کنند و اضافه کرده است: من از این فرصت استفاده می کنم و از همه می خواهم که در گفتار و اعمال خود محتاط باشند، قبل از این که تصویر کامل را بدانید، اظهارنظرهای غیر دوستانه نکنید. دوستی بین مالزی و چین را خدشه دار نکنید یا این تصور را ایجاد نکنید که ما از گردشگران چینی استقبال نمی کنیم.

او افزود: هر گونه پرسش یا تردید در این باره باید از طریق کانال های مناسب و برای پیگیری یک راه حل بُرد-بُرد مطرح شود.

در اوایل ماه گذشته، چین به سیاست "کووید صفر" پایان داد که مستلزم قرنطینه برای مهار شیوع بیماری می شد. با این حال، پایان این سیاست با توقف تقریباً ناگهانی ارائه داده های مربوط به موارد ابتلا و مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ در چین بود؛ چینی که با شیوع بیماری ناشی از سویه های مرگبارتر و مسری تر زیرمجموعه از این ویروس، دست وپنجه نرم می کند. 

فقدان ارائه اطلاعات شفاف و دقیق از سوی مقامات چینی در این باره موجب بروز نگرانی هایی در میان سایر کشورها شده است؛ چرا که بنابر باور برخی از کارشناسان شمار موارد ابتلای روزانه در چین به میلیون ها نفر می رسد. 

وزارت بهداشت مالزی اعلام کرده است تمام مسافران ورودی از چین و همچنین فاضلاب هواپیماهایی که در این مسیر پرواز دارند، را آزمایش خواهد کرد.

با این حال، برخی خواستار محدودیت های موقتی برای مسافران چینی شده اند تا مالزی بتواند بررسی کند کشورهای دیگری که پذیرای گردشگران چینی هستند، چگونه عمل می کنند. در همین حال، وزارت بهداشت این کشور نیز مردم را تشویق می کند تا با پیش بینی هجوم گردشگران چینی، دُز تقویت کننده واکسن کووید را دریافت کنند؛ اما هیچ جدول زمانی مشخصی درباره تجویز واکسن های دو ظرفیتی جدید، که به طور قابل توجهی مؤثرتر از واکسن های قبلی علیه سویه های امیکرون از جمله BA.۵ هستند، وجود ندارد.

پس از تقریباً سه سال تعطیلی، سرانجام مرزهای چین از تاریخ ۸ ژانویه با لغو محدودیت های مرزیِ سختگیرانۀ کووید برای مسافران ورودی و خروجی، دوباره به روی گردشگری بین المللی باز خواهد شد. 

با این حال، برای مسافران خروجی از چین، بسیاری از کشورها مانند ژاپن، هند، فرانسه، اسپانیا، تایوان، ایالات متحده، بریتانیا و استرالیا، الزامات آزمایشی را در نظر گرفته اند؛ زیرا موارد کووید در حال حاضر در این کشور به طور چشمگیری افزایش یافته است و قرنطینه های منطقه ای در سراسر چین، قرنطینه برای افراد محلی که آلوده هستند و آزمایش های اجباری در این کشور دیگر اجرا نمی شود.

در سال ۲۰۱۹، پیش از همه گیری، تعداد گردشگران خروجی از چین به ۱۵۵ میلیون نفر رسید. در سال ۲۰۲۰ این رقم به ۲۰ میلیون نفر کاهش یافت. هزینه کرد گردشگران چینی در سفرهای خارجی در سال ۲۰۱۹ بالغ بر ۲۵۵ میلیارد دلار آمریکا بوده است.

نقش چشمگیر گردشگران چینی در رونق گردشگری بین المللی موجب شده بویژه کشورهایی که منبع اصلی آن ها از محل گردشگری است در موضع دشواری قرار بگیرند؛ یا باید خطر اوج گیری مجدد همه گیری کرونا را به جان بخرند و یا قید پول توریست های ولخرج چینی ها را بزنند.

1