20 آوریل 2024 - 18:07

نحوه برگزاری سی و ششمین نمایشگاه صنایع دستی تشریح شد

6 ژانویه 2023 - 10:20 dsfr.ir/on23w

نحوه برگزاری سی و ششمین نمایشگاه صنایع دستی تشریح شد
آرش جوهری
نمایشگاه صنایع دستی در آستارا

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی با اشاره به برنامه ریزی ها برای برگزاری نمایشگاه ملی صنایع دستی گفت: برپایی این نمایشگاه مانند برپایی جشنواره غذا و فست فود نیست.

به گزارش «دنیای سفر»، مریم جلالی ظهر امروز سه شنبه ۱۳ دی ۱۴۰۱ در نشست با تعدادی از مدیران و کارشناسان حوزه صنایع دستی که معاونان صنایع دستی استان ها نیز به صورت وبیناری حضور داشتند، با بیان این مطلب اظهار کرد: سی و ششمین نمایشگاه صنایع دستی و هفتمین جشنواره فجر صنایع دستی را در حالی برگزار می کنیم که این دو رویداد به بلوغ رسیده است. درباره برگزاری این دو رویداد باید توجه داشته باشیم که چگونگی برگزاری آن ها معطوف به چیستی برگزاری است.

معاون صنایع دستی کشور ادامه داد: با توجه به اینکه ظرفیت های حوزه صنایع دستی بسیار بالا و ارزشمند است، باید نقش خود را در این دو رویداد به خوبی ایفا کنیم و دستاوردها و برون داد یک ساله خود را در سی وششمین نمایشگاه باید به شکل بسیار خوب به نمایش بگذاریم.

جلالی یادآور شد: ایده های خلاقانه در برگزاری نمایشگاه های صنایع دستی بسیار اهمیت دارد و باید از ایده های خلاقانه در برگزاری سی وششمین نمایشگاه نیز استفاده کرد. سه مأموریت مهم این وزارتخانه هر سه مرتبط با حوزه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است و این سه حوزه کاملاً جامع است و با هم هماهنگی و هم پیوستگی دارند.

این مقام مسئول با بررسی و مقایسه نحوه برگزاری نمایشگاه های صنایع دستی در برخی از کشورهای مختلف، اظهار کرد: ایده های خوب و برنامه های جذاب در برگزاری این نمایشگاه ها می تواند در نمایشگاه صنایع دستی تهران نیز به کار گرفته شود که هر کدام از آن ها می تواند باعث جذابیت بیشتر برگزاری نمایشگاه صنایع دستی کشورمان باشد. باید برای هر غرفه داستان ایجاد کنیم و از ظرفیت هنر روایی برای معرفی صنایع دستی و هنرهای سنتی استفاده کنیم.

او با اشاره به وجود اقوام مختلف در تهران یادآور شد: ادارات کل استانی باید بتوانند با ایجاد یک سازوکار صحیح و برنامه ریزی دقیق شرایط و زمینه حضور شهروندان استان های مختلف ساکن تهران را برای حضور و بازدید از این نمایشگاه فراهم کنند.

سی و ششمین نمایشگاه صنایع دستی باید شنیدنی و دیدنی باشد/ برگزاری هم زمان نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی نویدبخش انسجام سازمانی است

جلالی گفت: نمایش مد ایرانی و استفاده از رنگ و هنر و نیز نمایش نماد هر شهر و استان باید در برپایی غرفه ها مدنظر قرار گیرد.

او افزود: فرهنگ سازی و ترغیب برای حضور مشتریان و خرید آن ها، گسترش کانال های توزیع و بازارهای فروش، تقویت ارتباط بین تولیدکنندگان و توزیع کنندگان، تقویت ارتباط بین سیاستگذار و زنجیره ارزش، توجه به طرح های جدید و نوآورانه و ایجاد زیرساخت های فناورانه و رسانه ای شش اقدام مهم و راهبرد اساسی است که در برگزاری سی وششمین نمایشگاه صنایع دستی باید مدنظر قرار گیرد.

جلالی عنوان کرد: برگزاری کارگاه های خود اقتصاد، برنامه ریزی برای حضور هرچه بیشتر و بهتر کودکان، استفاده از هنر روایی برای معرفی صنایع دستی، ایجاد کاربری جدید برای برخی از محصولات صنایع دستی قدیمی، استفاده از خرد جمعی و نظرات همگانی، ارتباط با کانال های توزیع آنلاین و … از دیگر راهبردهایی است که در برگزاری نمایشگاه می تواند مدنظر قرار گیرد.

او در ادامه گفت: جشنواره صنایع دستی فجر امسال به شکل ویژه و پررنگ برگزار خواهد شد و درخواست و دعوت من از همه همکاران استانی این است که در این جشنواره به شکل پررنگ حضور یابند.

جلالی با اشاره به تدوین سه گام اجرایی در حوزه صنایع دستی خاطرنشان کرد: گام سوم ما در حوزه صنایع دستی ثبت ملی و جهانی شهرها و روستاهای صنایع دستی است. در این حوزه نیز همکاران استانی باید آمادگی کامل داشته باشند.

معاون صنایع دستی کشور با اشاره به برگزاری همزمان نمایشگاه گردشگری افزود: برگزاری همزمان دو نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی نویدبخش انسجام و یکپارچگی سازمانی در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.

1