29 مارس 2024 - 02:59

ایران یکی از مقاصد اصلی گردشگران روسی

4 ژانویه 2023 - 21:30 dsfr.ir/6j22y

ایران یکی از مقاصد اصلی گردشگران روسی
میثم رودکی
گردشگران روسی در کاخ - موزه گلستان تهران

یک کارشناس مسائل روسیه گفت: روس ها در شرایط فعلی یکی از مقاصد گردشگری خود را کشور ایران معرفی کردند، اما در کشورمان زیرساخت های مناسب و مقتضی برای استفاده از این فرصت مهیا و فراهم نشده است.

به گزارش «دنیای سفر»، بر هم خوردن موازنه قدرت در روابط بین قدرت های بزرگ به دنبال تهاجم نظامی روسیه به اوکراین با هدف بی طرف سازی این جمهوری سابق اتحاد شوروی و ایجاد یک منطقه حائل بین روسیه و ناتو می تواند در بردارنده فرصت هایی برای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران باشد.

 یکی از نتایج حداقلی این رویداد، تحریم پروازهای بین الملل روسیه و تغییر مقاصد گردشگران این کشور به سمت کشورهای آسیایی و خاورمیانه بود که این وضعیت فرصتی مغتنم جهت رونق بخشیدن به گردشگری خارجی ایران را نیز پدید آورد.

روس ها در ردیف ولخرج ترین گردشگران جهان قرار دارند و عزم ایران برای جذب گردشگران روس به کشور نیز زمانی جدی شد که تنش های سیاسی روسیه و آمریکا به بالاترین سطح خود رسید و آمریکا ورود گردشگران روس به کشورش را ممنوع کرد.

از آن پس بود که ایران فرصت مناسب برای جذب گردشگران روس را دریافت و بلافاصله مذاکرات جدی برای جذب گردشگران روس به کشور را با پیشنهاد لغو روادید گروهی بین دو کشور آغاز و در نوروز سال 96 وزرای خارجه ایران و روسیه موافقتنامه لغو روادید سفرهای گروهی شهروندان دو کشور را از سال 2018 یعنی یک سال پس از امضای توافقنامه به امضا رساندند.

هرچند موافقتنامه در آن سال اجرایی نشد اما تابستان سال گذشته همزمان با شدت گرفتن بحران روسیه با اتحادیه اروپا بر سر اوکراین و سختگیری های این اتحادیه برای ورود گردشگران روس به کشورهای عضو ، وزارت گردشگری ایران و روسیه موافقتنامه لغو روادید گروهی را امضا کردند تصمیم نهایی خود را برای لغو روادید تصویب و لغو روادید گروهی سفر به ایران و روسیه را از ابتدای ژانویه 2023 و زمستان 1401 تا پایان سال 2023 با ضمانت تمدید لغو روادید نهایی کردند.

بدین ترتیب از ابتدای سال آینده میلادی ایرانی ها و روس ها می توانند به شرط سفر با تور در قالب گروه های 5 تا 50 نفری بدون نیاز به دریافت روادید به مدت 15 روز به 2 کشور سفر کنند و آنها که قصد سفر انفرادی دارند باید پروسه دریافت ویزا را طی کنند. 

به دنبال آن نیز مطابق اعلام سرویس آژانس توریستی OneTwoTrip، کاربران روسی این سرویس آنلاین، ایران را به عنوان محبوب ترین مقصد خود جهت انجام سفر در بازه زمانی 30 دسامبر 2022 تا 8 ژانویه 2023 انتخاب کرده اند.

حسب آمار موجود 20 درصد از کاربران روسی برای رزرو هتل و اقامتگاه های ایران در تعطیلات سال نو در این سرویس جست وجو کرده اند، به عبارتی ایران با کسب 20 درصد آراء صدرنشین کشورهایی است که مردم روسیه برای تعطیلات سال نو در مورد آن جست وجو کرده اند.

پاین موضوع به نوعی تصدیق اقبال گردشگران روسی به ایران و ایجاد فرصت طلایی جهت توسعه صنعت گردشگری ایران است؛ اما با این حال باید اذعان کنیم که متأسفانه به دلیل برخی موانع که عمدتاً ناشی از ضعف در زیرساخت ها و سازوکارهای داخلی است، تاکنون نتوانسته ایم چندان از فرصت پیش رو و جذب گردشگران روسی به ایران بهره ببریم.

پدر همین راستا روح الله مدبر؛ کارشناس مسائل روسیه در یک گفت و گوی رادیویی با تأکید بر ضرورت استفاده از فرصت دیپلماسی مهیا شده با روسیه در سایه جنگ اوکراین در تمامی ابعاد، ضعف در زیرساخت ها و سازوکارها را یکی از موانع اصلی در این راستا برشمرد و با توجه به معرفی ایران به عنوان مقصد اصلی گردشگری توسط روسیه و آمادگی کامل برای همکاری رسانه ای توسط این کشور، خواستار استفاده حداکثری از این فرصت برای تحقق هدف توسعه گردشگری شد.

وی گفت: دولت روسیه در طول سالیان اخیر نگاه و روابط خوبی با ایران داشته است، به گونه ای که شخص رئیس جمهور روسیه، از سال 2014 میلادی تا کنون همواره جمهوری اسلامی ایران را به عنوان شریک اصلی و راهبردی روسیه در زمینه تجارت معرفی کرده است.

کارشناس مسائل روسیه در ادامه با بیان اینکه در کمال تأسف دولت قبل در این زمینه کم کاری کرده است، تصریح کرد: با توجه به این کم کاری ما در طول 8 سال گذشته یک وقفه نسبتاً طولانی و جدی که ناشی از تمایل و غرب گرایی بود را تجربه کردیم.

مدبر با اشاره به جنگ ترکیبی و پیچیده رسانه های غربی و فضاسازی آنها علیه ایران، اظهار کرد: غربی ها به هیچ عنوان به ما فرصت نمی دهند تا بتوانیم تعاملات و مناسبات خود را در ابعاد و زمینه های مختلف با روسیه توسعه داده و راهبردی کنیم.

پوی همچنین در ادامه تأکید کرد: اقدامات نمایشی همچون برگزاری نشست های خبری و جلسه به همراه گرفتن چند عکس یادگاری به هیچ عنوان راهگشا نبوده و به تعبیر دقیق تر دردی را دوا نمی کند؛ چراکه هیچگونه خروجی سازنده ای ندارد.

کارشناس مسائل روسیه با اشاره به همکاری 7 ساله کشور روسیه با ایران در زمینه مقوله ارتباطات شبکه بانکی، افزود: روسیه برای توسعه و تقویت همکاری اقتصادی با ایران عزم راسخ و اراده جدی دارد.

مدبر با تأکید بر اینکه هم اکنون در تداوم همکاری های مشترک دو کشور، روسیه مقصد گردشگری اصلی خود را ایران معرفی کرده است، عنوان کرد: با این وجود متأسفانه شاهد هستیم که هنوز در کشورمان زیرساخت های مناسب و مقتضی برای استفاده از این فرصت مهیا و فراهم نشده است.

وی در انتها با اشاره به آمادگی کامل رسانه ملی و تلویزیون روسیه برای همکاری با ایران در این زمینه خاطرنشان کرد: بدون تردید این یک فرصت بسیار طلایی و فوق العاده است که باید آن را مغتنم شمرد و ضمن برنامه ریزی لازم از آن نهایت استفاده را با هدف توسعه و رشد صنعت گردشگری برد.

1