27 مارس 2024 - 21:00

بازاریابی گردشگری و ۱۱ ایده خلاقانه برای جذب گردشگران

30 دسامبر 2022 - 09:00 dsfr.ir/uo4mn

بازاریابی گردشگری و ۱۱ ایده خلاقانه برای جذب گردشگران
دنیای سفر
بازاریابی گردشگری و ۱۱ ایده خلاقانه برای جذب گردشگران

در این مطلب برایتان از بازاریابی توریسم و روش هایی فوق العاده برای کسب درآمد از صنعت گردشگری می گوییم.

این روزها علاقه مردم به گردشگری و دیدن جاهای تازه هر روز بیشتر از گذشته می شود. این استقبال و توجه باعث شده گردشگری به صنعتی پررونق و رقابتی در دنیا تبدیل شود. امروزه سایت ها و شرکت های بسیاری در این صنعت شروع به فعالیت کرده اند، بنابراین رقیبان زیادی در این کار خواهید داشت. اگر می خواهید در این صنعت باقی بمانید، باید مخاطبان زیادی را به خود جذب کنید. برای این کار بیش از هر چیز به استراتژی بازاریابی توریسم نیاز دارید تا به شما کمک کند کسب و کار خود را به خوبی به دیگران معرفی کنید.

سایت های زیادی روش ها و توصیه هایی برای بهبود استراتژی های بازاریابی توریسم ارائه می کنند. اما بسیاری از این نکات و توصیه ها، خسته کننده و تکراری است. چرا از روش های دیگری استفاده نمی کنید؟ بسیاری از کسب وکارهای موفق در صنعت توریسم و گردشگری، روش های بازاریابی جالب و خلاقانه خود را به کار می برند که کارآمدتر و مؤثرتر از مواردی است که در سایت های مختلف یافته اید.

در اینجا ۱۱ روش خلاقانه برای بازاریابی توریسم را توضیح می دهیم. به مرور زمان و با تمرین زیاد، در این کار مهارت کافی پیدا می کنید و شاید روش های خلاقانه تری نیز بیابید.

۱. تنظیم طرحی برای بازاریابی توریسم

تنظیم طرح بازاریابی، ایده ای خلاقانه نیست اما از آنجا که پایه و اساس دیگر فعالیت های بازاریابی را تشکیل می دهد، آن را به عنوان مورد اول آوردیم. نداشتن طرح و برنامه بازاریابی مانند این است که در تاریکی با چشمان بسته رانندگی کنید.

طرح بازاریابی به شما در دستیابی به اهداف و مدیریت فعالیت ها کمک می کند. یک استراتژی بازاریابی خوب باید به نحوی برنامه ریزی شود که با هر تغییر به راحتی به روز شود.

۲. با کسانی کار کنید که در بین مردم نفوذ دارند

یکی از روش های محبوب و البته مؤثر در بازاریابی، کار با افرادی است که در بین مردم نفوذ زیادی دارند. این افراد در فضای آنلاین، تعداد زیادی دنبال کننده دارند. وبلاگ نویسان، کسانی که در یوتیوب ویدئو به اشتراک می گذارند و افراد فعال در اینستاگرام در این دسته قرار می گیرند. بسیاری از این افراد بین دنبال کنندگان خود محبوب هستند و با مخاطبان زیادی تعامل برقرار می کنند. مخاطبان آنها محتوایی را که این افراد تولید می کنند دوست دارند. برخی از آنها را که با صنعت شما در ارتباطند بیابید و با آنها قرارداد ببندید. این معامله برد-برد است. شما به آنها کمک می کنید درباره ی موضوع جدیدی به تولید محتوا بپردازند و آنها نیز به شما در معرفی کسب وکارتان به مخاطب کمک می کنند.

برای مثال، می توانید از کسی که در یوتیوب کانال اشتراک ویدئو دارد بخواهید ویدئویی کوتاه از هتل شما به اشتراک بگذارد و در عوض چند شب اقامت در هتل تان و امکان استفاده از تمام وسایل رفاهی را به او پیشنهاد کنید. اگر جزئیات دقیق تری می خواهید، از یک وبلاگ نویس بخواهید از هتل تان بازدید کند و حتی اقامت کوتاهی در آنجا داشته باشد تا بتواند همه چیز را از نزدیک ببیند و درباره ی آن بنویسد.

کسی را پیدا کنید که محتوای مربوط با کسب وکارتان تولید کند و با مخاطبان خود به اشتراک بگذارد. مخاطبان او از این طریق با هتل شما آشنا می شوند. این کار در این سطح برایتان هزینه ی چندانی ندارد. اما اگر بخواهید با افراد تأثیرگذار و پرنفوذتری کار کنید، احتمالا باید بیشتر هزینه کنید. البته این کار ارزشش را دارد، زیرا این افراد به طور معمول با گستره ی وسیع تری از مخاطبان سروکار دارند.

۳. درباره ی منطقه ای که به گردشگران پیشنهاد می کنید، اطلاعات بیشتری ارائه دهید

گردشگران، عنصر حیاتی صنعت توریسم هستند. بنابراین بازاریابی توریسم باید بر خواسته ها و نیازهای آنها متمرکز باشد.

بیشتر آنها منطقه ای را که به آنها معرفی می کنید به خوبی محل زندگی خودشان نمی شناسند و بنابراین به دنبال یک راهنمای سرگرم کننده و در عین حال آموزنده هستند.

راهنما باید طوری باشد که گردشگران به راحتی بتوانند آن را بخوانند و درک کنند، پس بهتر است سطح مطالب را بر این اساس تنظیم کنید زیرا به طور کلی، تعداد کمی از مردم کلمه به کلمه ی آن را می خوانند. راهنما باید دارای مطالبی درباره ی مکان های دیدنی، سرگرمی های جالب و اطلاعات مهم دیگری درباره ی مقصد باشد.

۴. جایگاه مخصوص بحث و بررسی در فیسبوک ایجاد کنید

معمولا گردشگران پرسش های زیادی درباره ی مقصد سفرشان دارند. باید محلی برای طرح پرسش و پاسخگویی ایجاد کنید. گروه های بحث و گفت وگوی فیسبوکی برای این کار بسیار عالی است. برخی از کسب وکارها مشابه همین کار را به منظور بررسی و مدیریت شکایات مشتری انجام می دهند. تنها تفاوت در اینجاست که در مورد کار شما، شکایتی وجود ندارد و فقط باید به سرعت به پرسش های مخاطب پاسخ های دقیق بدهید.

برخی از این پرسش ها به صورت زیر هستند:

  • چه نوع فعالیت هایی را برای زوج ها پیشنهاد می کنید؟
  • در شهر، هتلی هست که به سگ یا حیوانات خانگی دیگر اجازه ی ورود بدهد؟
  • آیا به راحتی می توان از وسایل نقلیه ی عمومی برای رفت وآمد استفاده کرد؟

بیشتر پرسش هایی که مطرح می شوند ساده هستند. پاسخ گویی به این سؤالات، منجر به جلب اعتماد مخاطبان می شود و این اعتماد بسیار ارزشمند است.
مشابه این کار را می توانید در توییتر یا اینستاگرام نیز انجام دهید. (قبل از آن پیشنهاد می کنیم راهنمای استفاده از اینستاگرام برای کسب و کارها را مطالعه کنید.)

۵. ویدئوهایی جذاب درباره منطقه مورد نظر درست کنید

ویدئوها در زمانی بسیار کوتاه حجم زیادی از اطلاعات را منتقل می کنند و روش بسیار مناسبی برای معرفی شما و فعالیت هایتان هستند. البته قرار نیست ویدئویی درست کنید که تمام جزئیات کسب وکارتان را نشان دهد. این ویدئو فقط باید مانند راهنمای اطلاعاتی منطقه ی موردنظر عمل کند و به طور خلاصه اطلاعاتی راجع به مقصد به مخاطبان ارائه دهد. این ویدئوها را در وب سایت تان و رسانه های اجتماعی به اشتراک بگذارید. فیسبوک یکی از بهترین محیط ها برای تبلیغ چنین ویدئوهایی است.

۶. چالشی ترتیب دهید که در افراد انگیزه و علاقه ایجاد کند

چالش ها یکی از قوی ترین ابزارهای ایجاد انگیزه در مخاطب هستند. مردم دوست دارند در این چالش ها شرکت کنند و نتایج آنها را در شبکه های ارتباطی شان با دیگران به اشتراک بگذارند.

وقتی دوستان، دنبال کنندگان و مخاطبان تان را به چالش دعوت می کنید، یعنی از آنها می خواهید کار مشخصی را در مدت زمان تعیین شده انجام دهند.

چالشی سرگرم کننده درست کنید که به کسب وکارتان ارتباط داشته باشد و از مشتریان فعلی تان بخواهید آن را در رسانه های اجتماعی نشر دهند.

برای مثال، می توانید از دنبال کنندگان صفحه ی فیسبوک تان بخواهید تجربیات سفرشان به منطقه ی شما را با دیگران به اشتراک بگذارند. می توانید از آنها بخواهید به مدت یک هفته، هر روز این کار را انجام دهند. برای مهیج تر شدن برنامه، یکی از آنها را به عنوان برنده انتخاب کنید و یک سفر رایگان به عنوان جایزه در نظر بگیرید.

افراد معمولا از اشتراک این چالش ها و تولید محتوا برای آن لذت می برند. این کار برای شما مزایای زیادی خواهد داشت.

۷. محتوای تولیدی کاربران را جمع آوری کنید

چالش هایی که در بالا به آنها اشاره کردیم، باعث می شود کاربران به تولید محتوا بپردازند. مردم دوست دارند از تجربیات واقعی دیگران درباره ی استفاده از یک برند یا سفر به یک منطقه خبر داشته باشند. معمولا به این شکل به یک برند یا کسب وکار اعتماد می کنند.

ایجاد این نوع چالش ها نوعی نوآوری و خلاقیت است و می تواند در بهبود و رشد کسب و کار شما مؤثر باشد. با این حال، برای اینکه کاربران تان برندتان را تبلیغ کنند، نیازی نیست حتما چالش برگزار کنید. معمولا کاربران خود عاشق این هستند که تجربیات شان را از هر طریقی با دیگران به اشتراک بگذارند.

اگر برخی از مخاطبان تان عکس یا ویدئویی درباره ی شما و کسب وکارتان در یوتیوب یا اینستاگرام به اشتراک گذاشته اند و از تجربیات شان گفته اند، از آنها اجازه بگیرید تا آن مطلب را با ذکر نام و حساب کاربری (از طریق تگ کردن یا ابزارهای مشابه) در شبکه های خودتان نیز به نمایش بگذارید.

۸. خصوصیت منحصر به فرد کسب و کارتان را نشان دهید

هر کسب و کاری یک خصوصیت ویژه دارد که آن را از دیگران متمایز می سازد. این خصوصیت هر چیزی می تواند باشد؛ مثلا اگر کارکنان شما به شیوه ی خاصی سینی نوشیدنی را روی سه انگشت حمل می کنند و روی میز می آورند، یا روش منحصربه فردی برای خوشامدگویی به مهمانان به کار می برند، این خصوصیت را ذکر کنید.

۹. بازاریابی تان را بر آنچه ارائه می دهید، متمرکز کنید

یکی از مهم ترین بخش های هر طرح بازاریابی توریسم این است که بدانید دقیقا در حال ارائه ی چه چیزی هستید. از آنجا که این صنعت به شدت رقابتی است، اگر بر رویکرد خود تمرکز نکنید همه ی تلاش هایتان از بین می رود.

مخاطبان هدف را مشخص کنید. کدام دسته از افراد مخاطب هدف شما هستند؟ خانواده ها، زوج هایی که تازه ازدواج کرده اند، سالمندان یا کوهنوردان؟ آیا می دانید از کجا باید شروع کنید؟

به عنوان مثال، اگر شرکت شما در منطقه ای خاص و معروف که به خاطر موج سواری مشهور است به مسافران اقامتگاه اجاره می دهد و مشتریان معمول آن خانواده ها هستند، ابتدا خانواده هایی را هدف قرار دهید که به موج سواری علاقه مند باشند. هر چه بیشتر درباره ی انواع مشتریان خود اطلاعات داشته باشید، بهتر می توانید مخاطبان هدف را تعیین کنید.

اگر شرکت تان مخصوص اجاره ی محل اقامت به زوج هاست، بهترین کار هدف قرار دادن خانم ها در شبکه های اجتماعی تان است. آنها را مخاطب قرار دهید و بگویید که چرا منطقه ی موردنظر برای برگزاری یک ماه عسل خاص یا شامی رمانتیک در مکانی زیبا عالی است.

۱۰. از قابلیت های تلفن همراه بیشتر بهره بگیرید

بسیاری از مردم پیام ها را به تماس تلفنی ترجیح می دهند. مؤثرترین بازاریابی از طریق تلفن همراه صورت می گیرد. یک حساب کاربری درایجاد کنید و مدام عکس های کسب وکارتان را در آن بگذارید. عکس ها پیام شما را بهتر منتقل می کنند. چشم اندازی منحصربه فرد از شهرتان به اشتراک بگذارید که دیگران آن را منتشر نکرده باشند. مانند یک تور مسافرتی مجازی آنها را از طریق عکس ها هدایت کنید و مقصد را نشان شان بدهید.

۱۱. چیزهای جدید در منطقه را برجسته تر نشان دهید

یکی از بهترین روش های پیشی گرفتن از رقبا، برجسته سازی چیزهای جدید و هیجان انگیز در منطقه ای است که به مخاطبان معرفی می کنید. درباره ی رویدادها و اتفاقات منحصربه فردی که در منطقه تان رخ می دهد اطلاعات به روز در اختیار مخاطب قرار دهید.

خود را به جای مخاطبان بگذارید. اگر برای اولین بار به جایی سفر می کردید، چه چیزهایی توجه تان را جلب می کرد یا برایتان هیجان انگیز بود؟ سعی کنید همان موارد را به مخاطبان تان معرفی کنید.

1