19 آوریل 2024 - 05:52

سومین کنفرانس بین المللی گردشگری لوت فراخوان داد

28 دسامبر 2022 - 18:00 dsfr.ir/m81n4

سومین کنفرانس بین المللی گردشگری لوت فراخوان داد
دنیای سفر
یک گردشگر در حال عکاسی در کویر لوت

فراخوان سومین کنفرانس بین المللی گردشگری بیابان لوت با تعیین محورها، اهداف و برنامه های جنبی و شرایط ارسال آثار اعلام شد.

به گزارش «دنیای سفر» مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان روز چهارشنبه در تشریح چگونگی برگزاری این همایش جهانی با بیان اینکه این کنفرانس در تاریخ های ۱۳ و ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ برگزار می شود، اظهار داشت: مهلت ارسال آثار به سومین کنفرانس بین المللی گردشگری بیابان لوت که از پنجم آذر آغاز شده است تا ۱۵ اسفند ادامه دارد.

فریدون فعالی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ادامه داد: علاقه مندان می توانند آثار خود را برای شرکت در کنفرانس بین المللی بیابان لوت به نشانی دبیرخانه واقع در دانشگاه شهید باهنر کرمان، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، بخش جغرافیا ارسال کنند.

وی تصریح کرد: معرفی میراث جهانی بیابان لوت و چاره جویی برای وحدت رویه در مدیریت گردشگری و حفاظت از اکوسیستم ارزشمند آن، برندسازی میراث جهانی بیابان لوت در حوزه گردشگری، شناسایی ظرفیت های گردشگری بیابان لوت در سطح ملی و بین المللی، استفاده از ظرفیت های بین المللی، ملی و محلی برای توسعه جوامع محلی پیرامون این جاذبه، تشکیل زنجیره ارزش گردشگری بیابان لوت، افزایش و همگرایی و هم افزایی نقش دانشگاه های سه استان سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و کرمان در بخش تحقیقات و توسعه گردشگری و معرفی تخصصی حریم های مختلف لوت از جمله اهداف این کنفرانس است.

فعالی ادامه داد: فناوری ها و ظرفیت های نوین در توسعه گردشگری بیابان لوت، توسعه انرژی های تجدیدپذیر در بیابان لوت، اقتصاد گردشگری و بومگردی در بیابان لوت، طبیعت گردی، اکوتوریسم و اقلیم معماری در بیابان لوت، کاستی ها، موانع و چالش های توسعه گردشگری بیابان لوت از دیگر محورهای اصلی کنفرانس گردشگری بیابان لوت محسوب می شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان با اشاره به برگزاری برنامه های جنبی در این کنفرانس بیان کرد: سخنرانی استادان برجسته داخلی و خارجی در حوزه لوت شناسی، بازدید از کلوت ها در محدوده شهداد کرمان و دیگر جاذبه های طبیعی بیابان لوت، بازدید از صنایع دستی مردم محلی، برگزاری نمایشگاه سنگ های تزیینی، شهاب سنگ ها، بازدید از محوطه پیش از تاریخ شهداد و غیره از جمله این برنامه ها به شمار می رود.

فعالی با اشاره به برگزاری نشست با اعضای تیم اجرایی سومین کنفرانس بین المللی گردشگری بیابان لوت تاکید کرد: برای هرچه بهتر برگزار شدن این کنفرانس باید شواری سیاستگذاری آن با حضور دست اندرکاران همچون دانشگاه باهنر، اتاق بازرگانی، شرکت های صنعتی، پژوهشگاه میراث فرهنگی و... تشکیل و برای هرکدام از اعضای حقیقی و حقوقی آن ابلاغ صادر شود.

به گزارش ایرنا بیابان لوت که شهرتی عالم گیر دارد در ۲۷ تیر سال ۹۵ در فهرست کمیته میراث جهانی به عنوان نخستین اثر ثبت طبیعی کشور و بیست و یکمین اثر ثبت جهانی ایران در فهرست آثار یونسکو قرار گرفت.

بخش هایی از این دشت در شمال شرقی استان کرمان و در میان سه استان خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان گسترده شده و حدود ۱۰ درصد وسعت کشورمان را در بر گرفته است که بخشی از آن به مساحت ۸۰ هزار کیلومتر در محدود ثبت جهانی قرار می گیرد و شناسایی تعداد فراوانی اثر تاریخی در این منطقه، این جاذبه طبیعی را با غنای باستانی و فرهنگی همراه ساخته است.

همچنین ارگ بم (بزرگترین سازه خشتی جهان)، روستای دست کَند میمند با چندهزار سال قدمت، باغ زیبای شازده یا شاهزاده ماهان با ویژگی های منحصر به فرد باغ و معماری عمارت آن، و سه قنات «گوهرریز» جوپار در شهرستان کرمان، «اکبرآباد» و «قاسم آباد» در شهرستان بم و نیز روستای دارستان سیرجان و این شهرستان به عنوان خاستگاه بافت گلیم شیرکی سیرجان از دیگر آثار ثبت جهانی استان کرمان به شمار می روند.

1