28 مارس 2024 - 18:28
دستاورد ویژه باستان شناسان در هلند

کشف معبدهای رومی در هلند

29 دسامبر 2022 - 08:00 dsfr.ir/ab5yn

باستان شناسان در هلند معبدهای رومی و سنگ های مقدس را از زیر خاک بیرون کشیدند.

به گزارش «دنیای سفر» به نقل از انشنت اوریجینز، کاوشگران درون یکی از معبدهای رومی چندین تکه سنگ کشف کردند که مختص الهه و ایزدان مختلف ساخته شده بودند. 

باستان شناسان هلندی در جریان یک کنفرانس خبری کشف این مکان باستانی را یک دستاورد ویژه توصیف کردند.

با این که یکتاپرستی در این منطقه وجود داشت، اما امپراتوری روم در مجموع یک تمدن چندخداپرست محسوب می شد. در نتیجه مردم این قلمرو برای پرستش الهه و ایزدان مختلف به معبدهای سنگی می رفتند و از طریق سنگ ها و مجسمه هایی که به عنوان محراب در نظر گرفته می شدند، آن ها را می پرستیدند.

«Herwen-Hemeling» نام یک محوطه باستان شناسی واقع در «خلدرلاند»، استانی در شرق مرکزی هلند است. این محوطه در فاصله قرن های یکم و چهارم به عنوان خط مقدم رومیان عمل می کرد و در محل اتصال «راین» به رودخانه «وال» بود که در سال ۲۰۲۱ باستان شناسان یک بنای مقدس رومی «نسبتاً سالم» را کشف کردند.

دو سال پیش گروهی از باستان شناسان چند بنای مقدس را در «Herwen-Hemeling» شناسایی کردند. با این که سنگ های بیشتر ساختمان های رومی پس از سقوط این امپراتوری در قرن پنجم میلادی کنده شده و تغییر کاربری داده شدند، به دلایلی این مکان تا حد زیادی دست نخورده باقی مانده است.

از سال ۲۰۲۱ تاکنون، کاوشگران انبوهی از گچ های آهکی رنگ شده، مجسمه های شکسته و نقش برجسته های حکاکی شده ای را کشف کرده اند که مجموعه ای از خدایان و الهه ها را به تصویر می کشند.

رومی ها، مانند بسیاری از فرهنگ های دیگر، معمولا بناهای مقدس خود را در زمین های مرتفع می ساختند. از دلایل این کار به جلوگیری از سیل و نزدیک شدن به خدایان و الهه ها می توان اشاره کرد. رومی ها مجموعه معبدها را در ارتفاعات «Herwen-Hemeling» بنا کردند و سپس ارتفاع آن را به صورت مصنوعی بالا بردند. کشف بقایای زغال چوب نشان می دهد که آتش های بزرگی برای قربانی کردن در اطراف معابد بالای تپه ایجاد شده است، که در شب منظره بسیار ترسناکی برای قبایل اطراف ایجاد می کرد.

باستان شناسان تاکنون شواهد حداقل دو معبد سنگی را یافته اند. معبد اول یک معبد گالو-رومی با دیوارهای رنگارنگ و یک سقف کاشی. کاری شده است و معبد دوم با دیوارهای زیبا نقاشی شده بسیار دیدنی است. در نزدیکی مرکز معبد دوم، سنگ بسیار بزرگی شناسایی شد که گمان می رود کاربرد ویژه ای داشته باشد و یک راه پله سنگی نیز کشف شد که دسترسی افراد به آب را فراهم می کرد. 

در داخل این مکان، محققان ده ها محراب کوچک به شکل سنگ پیدا کردند که به سه ایزد اختصاص داشتند.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی باستان شناسان، این سنگ های مقدس توسط سربازان ارشد رومی برای وفای به عهد به خدایان برگزیده خود در این مکان قرار داده شده بودند.

« دنیای سفر » این نوشته را از « Rijksmuseum van Oudheden » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1