28 مارس 2024 - 16:28
عضو پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی مطرح کرد

تعامل با جامعه جهانی؛ راه تقویت گردشگری خارجی

27 دسامبر 2022 - 09:00 dsfr.ir/ty7b7

تعامل با جامعه جهانی؛ راه تقویت گردشگری خارجی
میثم رودکی
گردشگران خارجی در موزه ملی ایران

عضو پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی گفت: برای تقویت گردشگری بین المللی باید بتوانیم تصویر ایران را در تمام جهان به تصویری مطلوب تبدیل کنیم؛ لازمه ایجاد تصویر مثبت، تعامل و همکاری با جامعه جهانی است.

به گزارش «دنیای سفر» حامد بخشی در گفت و گو با ایسنا در خصوص سلیقه گردشگری و انتخاب مقصد اظهار کرد: اصلی ترین عامل در انتخاب مقصد گردشگری، تصور از مقصد است. تصور از مقصد شامل پنداشت یا تصویری است که گردشگر پیش از سفر به مقصد دارد. این تصویر را افرادی که در گذشته به آن منطقه سفر کردند برای دیگران ایجاد می کنند.

وی افزود: در واقع تصویر از مقصد است که باعث می شود مقصدی را برای سفر انتخاب کنید، شنیدن از مقصدی خاص افراد را ترغیب به دیدن آن مکان می کند.

بخشی تصریح کرد: در انتخاب مقصد سفر خارجی نیز تصویر مقصد امری کلیدی است. گردشگران خارجی ایران را بر اساس تصویری که از ایران مخابره شده است، می شناسند.

وی بیان کرد: با شروع ناآرامی های اخیر گردشگران اندکی که در کشور بودند از کشور خارج شدند، بسیاری نیز سفر خود را لغو کردند و در حال حاضر تعداد بسیار اندکی گردشگر خارجی در ایران حضور دارند.

عضو پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی با اشاره به اهمیت تصویر مقصد اضافه کرد: برای مثال کشوری مانند کره شمالی ممکن است جاذبه های خاص و خوبی داشته باشد، اما هیچ گردشگری این کشور را به عنوان مقصد سفر انتخاب نمی کند؛ زیرا تصاویر مطلوبی از این کشور وجود ندارد.

وی افزود: برای تقویت گردشگری بین المللی باید بتوانیم تصویر ایران را در تمام جهان به تصویری مطلوب تبدیل کنیم. لازمه ایجاد تصویر مثبت، تعامل و همکاری با جامعه جهانی است. اگر بتوانیم عضوی مبتنی بر هنجارهای اجتماعی جامعه جهانی باشیم، گردشگری ما رونق خواهد گرفت.

بخشی با اشاره به اینکه گردشگران پساکرونا گرایش خاصی در انتخاب مقصد ندارند، عنوان کرد: با توجه به زمانی که از کاهش همه گیری کرونا گذشته، در سراسر جهان گردشگری به شرایط سابق برگشته است. محدودیت ها نیز در بسیاری از کشورها برداشته شده و گردشگران حساسیت کمتری دارند.

وی با تاکید بر اینکه شبکه های اجتماعی تاثیر بالایی در شکل گیری سلیقه گردشگران و تصویر مقصد دارند، تصریح کرد: افرادی که در شبکه های اجتماعی به عنوان بلاگر سفر معرفی شدند تصویر مقصد را در ذهن گردشگر می سازند.

بخشی ادامه داد: امروز بحث تبلیغات و بازاریابی به سمت تبلیغات سینه به سینه رفته است. این نوع تبلیغات نسبت به تبلیغات توده ای موثرتر است. تغییرات رسانه ها در رواج این تبلیغات سینه به سینه بسیار موثر بوده است.

1