23 آوریل 2024 - 20:32

خاموشی چراغ خانه های بوم گردی با محدودیت فضای اینترنت

20 دسامبر 2022 - 08:00 dsfr.ir/8b1ua

خاموشی چراغ خانه های بوم گردی با محدودیت فضای اینترنت
جواد زارعی
اقامتگاه بوم گردی نسیم میشان همدان

صنعت گردشگری با محدود شدن اپلیکیشن های خارجی و اختلال در اینترنت حال ناخوش تر از دوران کرونا را به خود گرفته است.

به گزارش «دنیای سفر» صنعت جدیدی که تا پیش از کرونا می رفت به عنوان یکی از مشاغل مولد و اشتغالزا و البته درآمدزا و فانتزی اشتغال پایداری را با مهاجرت های معکوس برای جوانان روستاها رقم بزند و با توسعه پایدار گردشگری و تقویت بوم گردی ضمن کمک به ایجاد فضایی برای لذت گردشگران از حضور در اقامتگاه های سنتی و از جنس طبیعت، زمینه را برای حفظ و احیای بافت های قدیمی و ارزشمند کشور مهیا سازد، اینک نیز با محدود شدن اپلیکیشن های خارجی و اختلال در اینترنت حال ناخوش تر از دوران کرونا را به خود گرفته است.

اکنون فعالان این عرصه به علت شرایط جدید اینترنت از احوال ناخوش کسب و کار اقامتگاه های بوم گردی و عدم توان بازپرداخت اقساط تسهیلات بانکی خود می گویند.

در این بین اکوتوریسم و صنعت سبز گردشگری استان همدان و به تبع آن شهرستان اسدآباد نیز از آسیب های این موضوع بی نصیب نمانده و نفس خسته خانه های بوم گردی آن به شماره افتاده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اسدآباد در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: اسدآباد در تعداد خانه های بوم گردی در استان همدان پیشتاز بود و این صنعت سبز قبل از شیوع کرونا رونق بسیار خوبی به خانه های بوم گردی این شهرستان در روستای گردشگری ملحمدره و ترخین آباد به لحاظ جذب گردشگر داده بود.

کامران اکبری شایگان با بیان اینکه متأسفانه سایه شوم کرونا تاحدود زیادی به صنعت سبز گردشگری خانه های بوم گردی روستاهای گردشگری اسدآباد لطمه زده است، تصریح کرد: در حال حاضر نیز اختلال اینترنت و فیلترینگ موجب تضرر صددرصدی خانه های بوم گردی و مجتمع گردشگری شهرستان شده است.

وی با اشاره به فعالیت دو خانه بوم گردی و یک مجتمع پذیرایی در روستای گردشگری ملحمدره و یک خانه بوم گردی در روستای گردشگری ترخین آباد شهرستان خاطرنشان کرد: معمولاً تبلیغات این خانه های بوم گردی برای جذب گردشگر در بستر فضای مجازی انجام می شد که اختلال در اینترنت موجب شده طی این مدت هیچ گونه مسافری نداشته و نیمه تعطیل باشند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اسدآباد مطرح کرد: نبود گردشگر و نیمه تعطیل شدن کسب و کار خانه های بوم گردی به علت اختلال اینترنت صنعت سبز گردشگری شهرستان را تهدید می کند.

وی با اشاره به معوق شدن اقساط تسهیلات دریافتی خانه های بوم گردی به علت مشکلات اقتصادی و کسادی و رکود بازار گردشگری یادآور شد: هر ساله خانه های بوم گردی اسدآباد در شب یلدا دارای برنامه های مختلف شب نشینی بودند که امسال تمامی این برنامه ها به علت نبود گردشگر لغو شده است و خانه های بوم گردی شهرستان هیچ گونه برنامه ای برای شب یلدا ندارند.

وی با بیان اینکه جذب مسافر و گردشگر خانه های بوم گردی اسدآباد صفر شده است، گفت: به گفته خانه های بوم گردی شهرستان از زمان اختلال اینترنت تاکنون خانه های بوم گردی ملحمدره و ترخین آباد شهرستان حتی یک نفر مسافر نداشته اند و این وضعیت آنها را بسیار نگران کرده است چراکه تبلیغات محیطی آنها برای جذب گردشگر در شبکه های اجتماعی انجام می گیرد و در حال حاضر با فیلترینگ و اختلال اینترنت این امر دیگر برای آنها میسر نیست.

مسئول خانه بوم گردی ترلان روستای گردشگری ترخین آباد در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: در تابستان روستای گردشگری ترخین آباد با مشکل نبود آب مواجه بود و به علت نبود آب و کرونا مسافر و گردشگر چندانی از خانه بوم گردی استقبال نداشتند و به موضع بی آبی این روستای گردشگری توسط دستگاه های مرتبط در تابستان هیچ توجهی نشد.

مهدی غنی پارسا افزود: اکنون نیز اختلال اینترنت و محدود شدن دسترسی به اینترنت موجب شده تا خانه های بوم گردی بیچاره در بیچاره تر شوند و رکود و کسادی کسب و کار خانه های بوم گردی را ناخوش احوال تر کند.

رئیس انجمن صنفی اقامتگاه های بوم گردی استان همدان تصریح کرد: اختلال در اینترنت موجب شده تا استان ها و شهرستان های دیگر از وجود خانه های بوم گردی در هر شهر و استانی اطلاع نداشته باشند و همین امر در صفر شدن جذب گردشگر و مسافران دخیل بوده است.

وی یادآور شد: پیش از این حتی از کشورهای خارجی نیز بسیاری از خانه های بوم گردی استان همدان و شهرستان اسدآباد از جمله خانه بوم گردی بنده دارای مسافر و گردشگر بودند که این امر خود گویای تأثیر اینترنت و شبکه های اجتماعی در رونق این صنعت سبز بود اما حالا به صورت صددرصد تمامی اقامتگاه های بوم گردی دچار تضرر شده اند و هیچ پذیرش گردشگر و مسافری ندارند و حضور مسافران از طریق اینترنت به صفر رسیده است.

غنی پارسا با بیان اینکه بستر شبکه های اجتماعی به اندازه صدها کانال صداوسیما در بحث تبلیغات مؤثر است، اظهار کرد: اگر شبکه های اجتماعی چون اینستاگرام فیلترینگ هستند چرا برخی از مسئولان برای ارائه گزارش عملکرد خود با وجود فیلترینگ هنوز از این شبکه های اجتماعی استفاده می کنند؟ اگر استفاده می کنند پس چرا قطع است؟

وی با اشاره به اینکه از ابتدای مهرماه تاکنون به صورت مطلق حتی یک نفر گردشگر هم از طریق شبکه اجتماعی نداشتیم، گفت: در رابطه با استفاده از شبکه های اجتماعی فیلترینگ شده از طریق فیلترشکن ممکن است بنده از فیلترشکن استفاده داشته باشم اما هر شخصی از فیلترشکن استفاده ندارد.

غنی پارسا خاطرنشان کرد: در یلدای سال گذشته با وجود کرونا خانه بوم گردی بنده به نام اقامتگاه بوم گردی ترلان دارای برنامه های متنوعی بود اما امسال هیچ برنامه ای برای یلدا به علت نداشتن مسافر و گردشگر نداریم.

وی یادآور شد: در حال حاضر سایر اقامتگاه های بوم گردی سطح استان همدان نیز هیچ برنامه خاصی برای شب یلدا ندارند و اظهار می کنند با توجه به اختلال اینترنت و فیلترینگ و نداشتن گردشگر و مسافر هر گونه هزینه و تدارک برای برنامه های شب یلدا فایده ای نخواهد داشت و تنها خانه های بوم گردی را بیش از پیش دچار تضرر خواهد کرد.

مسئول خانه بوم گردی ساره گل در روستای گردشگری ملحمدره هم با بیان اینکه قبل از کرونا هر ساله روستای ملحمدره معروف به ماسوله غرب کشور پذیرای میهمانان بسیاری بود، گفت: سایه کرونا خانه های بوم گردی روستای ملحمدره را دچار مشکل و رکود کرد و در حال حاضر نیز اختلال اینترنت و فیلترینگ موجب دوچندان شدن دغدغه و نگرانی صاحبان اقامتگاه های بوم گردی شده است.

لیلا حسینی افزود: اختلال اینترنت وضعیت کسب و کار خانه های بوم گردی را بسیار بدتر از دوران کرونا کرده، اگر قبلاً امیدی بود که مسافر و گردشگری بیاید، الان به علت فیلترینگ و عدم تبلیغات در شبکه های اجتماعی هیچ امیدی به آمدن مسافر و گردشگر نیست.

وی با بیان اینکه خانه های بوم گردی را از طریق تبلیغات در شبکه های اجتماعی می شناسند، یادآور شد: طی مدت قطعی و فیلترینگ شبکه های اجتماعی حتی یک استوری و پست در اینستاگرام نگذاشته ام ضمن اینکه قانون اینستا این است که اگر برای مدتی از اینستاگرام استفاده نکنید و فعال نباشید، حذف خواهید شد.

حسینی با اشاره به نیمه تعطیل بودن اقامتگاه بوم گردی خود اظهار کرد: در حال حاضر بنده عضو انجمن صنفی اقامتگاه های بوم گردی استان همدان هم هستم و سایر همکاران بنده در این صنف نیز وضعیت بهتری از ما ندارند و رو به تعطیلی هستند.

وی ادامه داد: متأسفانه در روستای گردشگری ملحمدره مشکل یکی و دو تا نیست و مشکل آنتن دهی موبایل نیز مضاف بر سایر مشکلات است و همین امر هم موجب شده مشتریانی که از قبل با خانه بوم گردی ما آشنا بودند و این خانه بوم گردی را تجربه کرده بودند، از طریق تلفن همراه هم نتوانند با ما ارتباط بگیرند، از طرفی هم مشتریان جدید شماره همراه ما را ندارند و تنها به واسطه جستجو در شبکه های فضای مجازی می توانستند ما را پیدا کرده و جا رزرو کنند.

حسینی ادامه داد: با توجه به مشکلات و شرایط دو، سه ساله کرونا و تضرر و اکنون به واسطه اختلال اینترنت و نیمه تعطیل بودن دیگر به صرافت و فروش خانه بوم گردی خود افتاده ام.

وی گفت: قبل از شیوع کرونا کل سرمایه خود را از شهر برای برپایی این خانه بوم گردی به روستای ملحمدره آوردم که درآمد داشته باشم اما اکنون نه تنها درآمدی از این اقدام نصیبم نشده بلکه کلی قرض و وام نیز برای خود تراشیده ام، آیا این واقعاً معقولانه است؟

حسینی با بیان اینکه برخی از خانه های بوم گردی اقدام به تعطیلی کرده اند و لااقل با تعطیل کردن اقامتگاه بوم گردی خود از هزینه و بدهی بیشتر برای خود جلوگیری می کنند، تصریح کرد: در حال حاضر یکی از خانه های بوم گردی روستای ملحمدره به علت فعال نبودن مجوز آن باطل شده است و دیگر هیچ گونه فعالیتی ندارد و مابقی هم نیمه تعطیل بوده و هیچ مشتری ندارند.

1