18 آوریل 2024 - 12:25
رئیس جامعه حرفه ای اقامتگاه های بوم گردی خراسان رضوی مطرح کرد

جلوگیری از اتلاف ثروت ملی در گردشگری با تصدی گری بخش خصوصی

19 دسامبر 2022 - 11:00 dsfr.ir/726ie

جلوگیری از اتلاف ثروت ملی در گردشگری با تصدی گری بخش خصوصی
میثم رودکی
اقامتگاه بومگردی «پیله بابا» در رشت

رئیس جامعه حرفه ای اقامتگاه های بوم گردی خراسان رضوی گفت: مهم ترین حُسن تصدی گری بخش خصوصی در گردشگری این است که بتواند نیروی متخصص و با تجربه تربیت کند تا ثروت ملی و سرمایه گذار دچار اختلال نشود.

به گزارش «دنیای سفر» صادق کاظمیان در گفت و گو با ایسنا در خصوص نقش بخش خصوصی در توسعه صنعت گردشگری اظهار کرد: اگر بپذیریم تاسیسات گردشگری و تشکل هایی که زیر نظر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تحت عنوان «جوامع حرفه ای» تشکیل شده در قالب جوامع حرفه ای کشوری و انجمن های حرفه ای استانی نیز هست، این موضوع از تمام بخش های متولی جوامع، انجمن ها و تشکل های بخش خصوصی برای در اختیار قرار گرفتن فعالیت ها و نظارت بر اجرای آن محق تر و متخصص تر به شمار می آیند.

وی در خصوص تعدد وظایف وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سیستم دولتی تصریح کرد: با توجه به اینکه تمام ارکان این وزارت و ادارات کل علاقه مند به این موضوع هستند اما به دلیل تعدد مراکز اقامتی و صنایع دستی، آژانس ها نمی توانند به کمبود نیروهای متخصص رسیدگی کنند.

دبیر جامعه حرفه ای اقامتگاه های بوم گردی ایران اضافه کرد: در سال ۱۳۹۵ و در قانون برنامه ششم توسعه ماده ۱۰۰ در امور واگذاری تصدی گری گردشگری اعلام می کند که «سازمان میراث فرهنگی و گردشگری می تواند بخشی از امور تصدی گری حرفه ای و تخصصی گردشگری که طبق قانون تشکیل شده اند را واگذار کند».

وی ادامه داد: این موضوع باعث می شود که در سال های بعد بر اساس علایق و ذهنیت هایی که وزارتخانه و متولیان دارند، نظارت و تصدی هایی نسبت به حوزه های مختلف گردشگری صورت گیرد. یادمان نرود که مواردی چون مجوز تاسیس، اصلاح، تکمیل، درجه بندی و نرخ گذاری تاسیسات گردشگری و نظارت بر آن مهم ترین بخش هایی است که تشکل های حوزه تاسیسات گردشگری به طور جدی می توانند با مطالعه، ارتباط با سرمایه گذار و امکان سنجی و ظرفیت سنجی وارد آن شوند.

درجه بندی اقامتگاه های بوم گردی یک موضوع کاملا تخصصی است

کاظمیان تصریح کرد: درجه بندی و نرخ گذاری آن مساله ای است که بسیاری از تاسیسات گردشگری ما می توانند در آن جنبه تخصصی داشته باشند؛ به عنوان مثال درجه بندی اقامتگاه های بوم گردی یک امر کاملا تخصصی است و کسانی که ارزیابی یک هتل، میهمانپذیر یا خانه مسافر را انجام می دهند، به هیچ عنوان تخصص این موضوع را ندارند که بخواهند درجه بندی یک اقامتگاه بوم گردی را انجام دهند؛ بنابراین به نظر می رسد در این زمینه محق ترین بخش، جوامع حرفه ای و انجمن های استانی است.

وی عنوان کرد: تمام افراد این جوامع از فعالان و متخصصان تاسیسات گردشگری هستند و در سال های اخیر نشان داده اند که کاملا همراه و هم پای وزارتخانه و ادارات کل حرکت می کنند. علی رغم اعلام آمادگی زیادی که توسط این تشکل ها صورت گرفته اما این امر محقق نشده است و علت آن به تصمیمی که برای واگذاری و تصدی گری در وزارتخانه گرفته نشده، باز می گردد.

وزارت میراث فرهنگی باید تصدی گری حرفه ای خود را به جوامع حرفه ای واگذار کند

رئیس جامعه حرفه ای اقامتگاه های بوم گردی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: امیدورام که این امر در قانون برنامه هفتم اصلاح شود و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را موظف به واگذاری تصدی گری حرفه ای و تخصصی خود به جوامع حرفه ای کند. البته این نکته را باید مطرح کرد که طی سال های گذشته واگذاری تصدی گری بسیار اندک بوده و حتی تشکل ها تا اندازه ای که به دنبال آن بوده اند، موفق به اخذ تصدی گری برخی از بخش ها نشده اند.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال در مقطعی واگذاری تصدی گری در حد تکمیل مدارک متقاضی تقلیل پیدا کرده بود که این مورد به هیچ عنوان مورد نیاز تشکل ها نبوده و نیست. تشکل ها می توانند به کسانی که قصد سرمایه گذاری در این حوزه را دارند، مشورت تخصصی ارائه داده و با راهنمایی تاسیسات گردشگری را به مسیری استاندارد هدایت کند تا پس از ایجاد تاسیسات گردشگری مانند هتل ها، میهمانپذیرها و اقامتگاه های بوم گردی متوجه ایرادات نشوند.

تشکل های حرفه ای می توانند بازوی پرتوانی برای وزارت میراث فرهنگی باشند

کاظمیان اظهار کرد: بنابراین تشکل های حرفه ای می توانند از بدو زمانی که متقاضی و سرمایه گذار وارد این حوزه می شود، به آن ها مشورت دهند و طی دوره کسب مجوز، نرخ گذاری و درجه بندی با آن فرد همراهی کنند. همچنین در ادامه با این اقدامات می توان تشکل های منسجم تری داشت تا بتوان از منافع تاسیسات گردشگری به خوبی دفاع کرد.

وی اضافه کرد: تشکل های حرفه ای در گردشگری همچنین می توانند یک بازوی پرتوان برای وزارتخانه و ادارات کل باشند و بخش های دولتی می توانند روی آن ها حساب کنند.

دبیر جامعه حرفه ای اقامتگاه های بوم گردی ایران ادامه داد: البته با توجه به کمبود نیروی متخصص و مشکلاتی که وزارتخانه با آن مواجه است، تشکل های حرفه ای گردشگری یا همان بخش خصوصی می توانند بهترین حمایت ها را از وزراتخانه و ادارات کل داشته باشند.

1