20 آوریل 2024 - 14:59
رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران:

اکوتوریسم در ایران مغفول مانده است

14 دسامبر 2022 - 16:40 dsfr.ir/ip1pn

اکوتوریسم در ایران مغفول مانده است
میثم رودکی
طبیعتگردی در جنگل سلانسر - رودبار گیلان

رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران با اشاره به غفلت از اکوتوریسم در کشورمان بر اهمیت پرداخت به حوزه ژئوپارک ها و ژئوسایت ها تاکید و از آن به عنوان یکی از اهداف اصلی برگزاری سومین کنفرانس علمی این انجمن یاد کرد.

به گزارش «دنیای سفر» فرید جواهرزاده در گفت و گو با ایسنا در خصوص برگزاری سومین کنفرانس انجمن علمی طبیعت گردی ایران اظهار کرد: از مجموعه سلسله کنفرانس های انجمن علمی طبیعت گردی ایران، سومین کنفرانس این انجمن تحت عنوان اکوتوریسم، ژئوتوریسم و حفاظت از میراث طبیعی طی روزهای ۲۳ تا ۲۴ آذر ماه برگزار خواهد شد.

وی افزود: تمرکز این همایش به جهت بررسی ژئوپارک ها و ژئوسایت ها روی ژئوپارک قشم به عنوان بزرگ ترین ژئو پارک منطقه است که با همکاری سازمان منطقه آزاد قشم برگزار خواهد شد اما به دلیل برخی از مشکلات این همایش به صورت مجازی برگزار می شود. سومین کنفرانس انجمن علمی طبیعت گردی ایران امروز، ۲۳ آذر ماه، طی یک مراسم افتتاحیه آغاز شده و پس از آن سخنرانی های کلیدی در پنل های تخصصی طی امروز و فردا ادامه خواهد یافت.

رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران گفت: همچنین مطابق رسم هر سال انجمن علمی طبیعت گردی ایران از فعالان، پژوهشگران و یا خادمان حوزه اکوتوریسم طبیعت گردی ایران نیز تقدیر خواهد شد.

جواهرزاده در خصوص اهداف برگزاری سومین کنفرانس انجمن علمی طبیعت گردی ایران خاطرنشان کرد: یکی از اهداف تاسیس انجمن های علمی در سطح کشور هم افزایی، همگرایی و معرفی فعالیت های تخصصی پژوهشگران، دانشگاهیان و اساتید این رشته است. حوزه اکوتوریسم در ایران بسیار مغفول مانده و طی سال های گذشته فعالیت های آن در کشور پراکنده بوده است؛ از آنجا که حوزه اکوتوریسم یک حوزه فرابخشی است، متولیان مختلفی در این حوزه فعالیت می کنند. انجمن علمی طبیعت گردی ایران نیز تلاش کرده این هم افزایی را به گونه ای اجرا کند تا تمام فعالیت های پژوهشگران را زیر یک سقف گرد هم آورد.

وی ادامه داد: این کنفرانس دستاوردهای علمی پژوهشگران عرصه اکورتوریسم در سطح کشور در سالیان گذشته تلقی می شود. محور همایش با توجه به موضوعات مقتضی به روز کشور در حوزه گردشگری انتخاب می شود. به طور مثال همایش نخست انجمن علمی طبیعت گردی ایران در حوزه فرهنگ و توسعه گردشگری بود. در آن سال هنوز موضوع کرونا و تعطیلی ها به وجود نیامده بود. در گام نخست روی فرهنگ سازی اکوتوریسم به صورت گسترده با دعوت حدود ۵۰ سفیر و یا نماینده دفاتر نمایندگی سفارت خانه ها کار کردیم. در سال ۹۸ این بحث را به شکل کاردبری و گسترده آغاز کرده و در معرفی ایران علاوه بر جاذبه های گردشگری در حوزه های مذهبی، فرهنگی و... سعی کردیم حوزه اکوتوریسم و طبیعت گردی را به شکل پررنگ تری ترویج دهیم.

رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران تصریح کرد: گام دوم همایش انجمن علمی طبیعت گردی با ایام کرونا همراه شد که در آن زمان تلاش کردیم مخاطرات محیطی و تاثیر این پاندمی بر گردشگری را مورد بررسی قرار دهیم.

جواهرزاده افزود: در کنفرانس سوم به اهمیت ژئوپارک ها و ژئوسایت ها ورود پیدا کردیم. موضوع «زمین گردشگری» در مباحث اکوتوریسم بسیار مغفول مانده، در حالی که کشور ما یکی از بهترین مقاصد ژئوتوریسم در سطح دنیا محسوب می شود. شاخص هایی که در ژئوپارک ها و ژئوسایت ها در ایران داریم، در نوع خود کم نظیر است. لذا به صورت تخصصی روی این موضوع ورود کرده و به کمک محققان تلاش کردیم قدمی رو به جلو در بعد ژئوتوریسم و ژئوسایت ها برداریم.

1