25 آوریل 2024 - 03:27

جایگاه بازاریابی الکترونیک در گردشگری

12 دسامبر 2022 - 18:30 dsfr.ir/l599u

جایگاه بازاریابی الکترونیک در گردشگری
qotbnama.com
بازاریابی الکترونیک در صنعت گردشگری از چه جایگاهی برخوردار است؟

یک کارشناس گردشگری گفت: سال هاست که به نسبت باقی دنیا در حوزه گردشگری از طریق زیرساخت های الکترونیکی عقب هستیم و در حال حاضر نمی توانیم موقعیت مناسبی را برای کشور و فضای بازاریابی الکترونیک متصور باشیم.

به گزارش «دنیای سفر» مسعود اعلم صمیمی در گفت و گو با ایسنا در خصوص تاثیرپذیری صنعت گردشگری از بازاریابی الکترونیکی اظهار کرد: ما در طول تاریخ چند نوع بازاریابی را پشت سر گذاشته ایم اما آن موردی که امروز به بازاریابی الکترونیک مصطلح شده، از جنس ادامه مکاتب بازاریابی نیست بلکه به معنای شیوه ای از تبلیغات و معرفی محصول است که در فضای الکترونیک انجام می شود.

وی افزود: زمانی که راجع به بازاریابی الکترونیک سخن به میان می آید، در واقع همان موضوع بازاریابی به شکل گذشته است که در قاعده و قامت با ابزار الکترونیک چه در سطح گردآوری داده و چه در سطح استراتژی های بازاریابی انجام می شود. بنابراین بازاریابی در هر بخش که باشد، از آن به عنوان «بازاریابی الکترونیک» می توان یاد کرد.

این کارشناس گردشگری اضافه کرد: پایه اصلی در بازاریابی، گردآوری داده از بازارهای مورد نظر است. به اعتقاد من در بازاریابی باید محصولی تولید کرد که در کنار رعایت چارچوب های اخلاقی و اجتماعی جامعه، یکی از نیازهای انسانی را مرتفع کند. برای پیدا کردن نیازهای انسانی در برهه های زمانی مختلف نیاز به مطالعات بازار است که امروز بخشی از این مطالعات با کمک ابزارهای الکترونیک اتفاق می افتد.

اعلم صمیمی ادامه داد: این مطالعات اطلاعاتی را در حوزه های مختلف به نمایش می گذارد که تحلیل هایی روی آن صورت می گیرد؛ سپس به تولید محصولی که متناسب و خاص با نیاز مشتریان باشد، کمک می کند. اگر این مطالعات را در فضای گردشگری بررسی کنیم، پلتفرم هایی را مشاهده می کنیم که تلاش می کند داده های رفتاری، ایده ها و نظرات گردشگران را در خود تجمیع و با تحلیل داده های گردآوری شده، مسیرهایی را که متناسب با ذائقه بخشی از گردشگران هدف است، معرفی و طراحی کند.

وی با تاکید بر اینکه اطلاع رسانی هایی که امروز از طریق فضاهای الکترونیکی به دنیا وجود دارد، فضاهای بسیار جدید و جذابی را برای بازاریابی در عرصه های مختلف فراهم می کند، گفت: یکی از این فضاهای جذاب صنعت گردشگری است. با توجه به اینکه در اصول و مبانی گردشگری گفته می شود تقاضا زمانی شکل می گیرد که آگاهی از یک مقصد شکل گیرد، باید گفت در نهایت این فضای الکترونیک و پلتفرم های مختلف است که از آن می توان برای معرفی جاذبه ها، مقاصد و عرضه کنندگان خدمات گردشگری استفاده کرد تا این موضوع باعث تحریک و ایجاد تقاضا شود.

گردشگری به شدت از فضای الکترونیک در زمینه اطلاع رسانی بهره می برد

این کارشناس گردشگری در خصوص اینکه صنعت گردشگری چه ظرفیت هایی را در بازاریابی الکترونیکی دارد، عنوان کرد: امروز گردشگری به شدت از فضای الکترونیک در زمینه آگاه سازی و اطلاع رسانی بهره می برد. اطلاع رسانی نه صرفا در مسیر معرفی مقاصد بلکه می تواند در معرفی ویژگی های مقصد، کیفیت ارائه خدمات در یک واحد گردشگری و... نیز کمک کننده باشد.

اعلم صمیمی خاطرنشان کرد: در دنیای کنونی سیستم کیفیت یابی و کیفیت سنجی نسبت به گذشته تغییر پیدا کرده و گردشگران از طریق فضای الکترونیک کیفیت خدمات توسط کسانی که یک خدمت را ارائه می کنند، می سنجند و در پلتفرم مورد نظر اعلام می کنند که با توجه به مجموع نظرات سطح کیفیت واحد اقامتی مورد نظر چگونه است و از این طریق است که درجه بندی واحداهای اقامتی اتفاق می افتد.

شبکه های مجازی جدی ترین رسانه های تبلیغاتی صنعت گردشگری 

وی ادامه داد: بنابراین فضای الکترونیک امروز به شدت در حوزه گردشگری فعال عمل می کند و پای خود را از مسیر آگاه سازی در رابطه با مقاصد و خدمات مختلف فراتر می گذارد. حتی امروز مشاهده می کنیم که فضای الکترونیک و پلتفرم های شبکه های مجازی تبدیل به رسانه های تبلیغاتی بسیار جدی برای مقاصد گردشگری و برندهای مختلف عرضه کنندگان خدمات گردشگری می شود.

این کارشناس گردشگری گفت: امروز بلاگرهای زیادی از فضاهای گوناگون سفر و خدمات مختلف اقامتی استفاده می کنند و تجربه خود را همچون یک روایت به مخاطبانشان ارائه می دهند که این امر برای معرفی، تبلیغات مقصد و حتی واحد کسب و کار منطقه بسیار تاثیرگذار است.

عضو پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی بیان کرد: به طور کلی فضای الکترونیک در کل دنیا گسترش پیدا کرده و چندان به سرمایه گذاری های جدی منحصر به فرد در حوزه گردشگری نیازی نیست. ما می توانیم در این فضا و با کمترین هزینه عقب افتادگی خود را جبران کنیم. ما امروز به شدت نیاز داریم که در فضای الکترونیک پلتفرم های قابلی را ایجاد کنیم و عضوی از پلتفرم های مورد وثوق دنیا شویم.

عدم اتصال به پلتفرم های جهانی عقب ماندگی گردشگری را به دنبال داشته است

اعلم صمیمی تصریح کرد: ما با توجه به تحریم هایی که سال های سال با آن روبه رو بوده ایم، با هیچکدام از پلتفرم های مهم دنیا ارتباط نداریم و عضوی از آن نیستیم و به نوعی در کشور جزیره ای را در حوزه گردشگری ایجاد کرده ایم که این عدم اتصال به جامعه جهانی از طریق پلتفرم ها باعث عقب افتادگی در صنعت گردشگری شده است. عقب ماندگی در ارائه خدمات به صورت الکترونیک شرایط را برای بازاریابی الکترونیک فراهم نمی کند.

وی بیان کرد: امروز پلتفرم های بسیار مهمی در دنیا وجود دارد که می توان از طریق آن واحدهای اقامتی در سراسر دنیا را معرفی کرد و خدمات اقامتی را به راحتی در اختیار گردشگران قرار داد اما در کشور ما چنین پلتفرم هایی وجود ندارد و گاهی اوقات معادل هایی برای این پلتفرم ها ساخته می شود که به نوعی مشکل را مرتفع می کند.

این کارشناس گردشگری اضافه کرد: بنابراین این موضوع نشان می دهد که در حال حاضر سال ها از این بابت در دنیا عقب هستیم و تا زمانی که برای ارائه خدمات به صورت الکترونیک عقب باشیم، شرایط برای بازاریابی به صورت الکترونیک فراهم نمی شود.

اعلم صمیمی در خصوص گسترش بازاریابی الکترونیکی در ایران خاطرنشان کرد: در حال حاضر امکاناتی برای فروش آنلاین بلیت های واحدهای اقامتی در کشور تعریف شده اما متاسفانه در حوزه تبلیغات جز چند مورد انگشت شمار و به صورت جزیره ای و بدون تفکر، برای آینده موردی را شاهد نبوده ایم.

1