28 مارس 2024 - 16:12

راهنمای حفاظت بنای تاریخی در برابر آتش منتشر شد

10 دسامبر 2022 - 16:40 dsfr.ir/v42ep

راهنمای حفاظت بنای تاریخی در برابر آتش منتشر شد
فرانس 24
آتش سوزی کلیسای نوتردام

طرح راهنمای حفاظت از بناهای تاریخی در برابر آتش با هدف تهیه کتابچه راهنمای حفاظت بنای تاریخی در برابر آتش‌سوزی در پژوهشکده ابنیه و بافت‌های فرهنگی-تاریخی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری انجام شد.

به گزارش «دنیای سفر» به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، مهناز اشرفی، مجری طرح و عضو هیأت علمی این پژوهشگاه در این باره گفت: با توجه به آسیب‌پذیر بودن میراث‌ فرهنگی در برابر اثرات سوء بلایای طبیعی، بهتر است برای مدیریت این رویدادهای اجتناب‌ناپذیر آماده بود. در این میان موضوع آتش‌سوزی در بناهای تاریخی که می‌تواند در صورت وقوع، آسیب‌های جدی بر بنا وارد کند از مواردی است که با کم‌توجهی خاصی روبرو بوده‌ است، به‌ویژه‌ آن‌که عواملی، همچون فرسودگی تأسیسات و تجهیزات، مصالح، تغییر کاربری‌ها و دخالت‌های غیر اصولی در طول زمان، چالش بین اصول حفاظتی و اقدامات لازم خدمات ایمنی و ... زمینه‌های خطر آتش‌سوزی را در بنا فراهم می‌کنند.

رییس پژوهشکده ابنیه و بافت‌های تاریخی فرهنگی هدف از این پژوهش را تهیه کتابچه راهنمای حفاظت بنای تاریخی در برابر آتش‌سوزی اعلام کرد که می‌تواند از وقوع آتش‌سوزی پیشگیری و یا در صورت حادثه، آمادگی لازم را برای کنترل هرچه سریع‌تر آتش و کاهش خسارت‌ها فراهم کند.

اشرفی ادامه داد: روش تحقیق در این طرح کیفی است و با بررسی تعداد قابل‌توجهی از مقالات و گزارش‌های تحقیقاتی، منشورهای حفاظتی و دستورالعمل‌های تدوین شده و سایر اسناد مرتبط به بررسی و تحلیل مفاهیم، ضرورت‌ها، مسایل و چالش‌ها پرداخته است. سپس با توزیع پرسشنامه در بین جامعه علمی و متخصصان میراثی، مدیران و مجریان حفاظت و خدمات و ایمنی آتش‌نشانی، آنان را برانگیخت تا تجارب، پیشنهادات و نظرات تخصصی و اجرایی و راهکارهای مربوط به دو حوزه آتش‌نشانی و حفاظت را به اشتراک گذارند. نهایتا با استفاده از مطالعات اسنادی، کتابخانه‌ای و برداشت و تحلیل پرسشنامه‌ها به ارایه راهنمای عمل، شامل سه بخش اصول و سیاست‌ها، راهنمای عمل و واژه‌شناسی اقدام شد.

1