28 مارس 2024 - 22:56

ثبت ۵۰ اثر تاریخی شاهین‌شهر و میمه در فهرست آثار ملی

8 دسامبر 2022 - 12:30 dsfr.ir/nk8ib

ثبت ۵۰ اثر تاریخی شاهین‌شهر و میمه در فهرست آثار ملی
دنیای سفر
قلعه تاریخی مورچه خورت شهرستان شاهین‌شهر

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان شاهین‌شهر و میمه گفت: مسجد جامع گز، قنات جهانی مزدآبادِ میمه و قنات جهانی وزوان جز مهم‌ترین آثار تاریخی شهرستان محسوب می‌شوند که اخیراً پایاب قنات مزدآباد احیا شده و گردشگران می‌توانند در عمق ۲۰ متری زمین آب قنات را مشاهده کنند.

به گزارش «دنیای سفر»، جواد چهراضی در گفت‌وگو با ایسنا درباره آثار تاریخی شهرستان شاهین‌شهر و میمه و ظرفیت‌های گردشگری آن، اظهار کرد: این شهرستان دارای آثار تاریخی ارزشمندی است که قنات مزد آباد میمه و قنات وزوان به ثبت جهانی رسیده است. همچنین تا کنون ۲۵۰ اثر تاریخی در شهرستان شناسایی شده که از این تعداد ۵۰ اثر تاریخی شامل مسجد، کاروانسرا، خانه، امام‌زاده و قنات به ثبت ملی رسیده و ۱۱ اثر نیز جز آثار ناملموس ملی است.

وی با بیان اینکه سعی شده به ظرفیت‌های گردشگری شهرستان افزوده شود، گفت: در حال حاضر سه موزه مردم‌شناسی میمه، فروتن گز و آزادی فر شاهین‌شهر، یک‌خانه مسافر و یک هتل، دو مهمان‌پذیر، چهار اقامتگاه بومگردی، یک منطقه نمونه گردشگری (کاروانسرای مادرشاه مورچه خورت)، پنج دفتر خدمات مسافرتی، یک مجموعه گردشگری (کوهستان کلهرود)، سه کمپینگ گردشگری (میمه، وزوان، شاهین‌شهر)، چهار مجتمع خدماتی و رفاهی بین‌راهی، دو روستای هدف گردشگری سُه و کلهرود، دو کاروانسرای نامزد ثبت جهانی (جهاد آباد و گز) از جمله ظرفیت‌های گردشگری شهرستان شاهین‌شهر و میمه است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان شاهین‌شهر و میمه، افزود: مسجد جامع گز، قنات جهانی مزدآباد میمه و قنات جهانی وزوان جز مهم‌ترین آثار تاریخی شهرستان محسوب می‌شوند. اخیراً پایاب قنات مزدآباد احیا شده و گردشگران می‌توانند در عمق ۲۰ متری زمین آب قنات را مشاهده کنند و با مهندسی قنات آشنا شوند.

چهراضی تصریح کرد: همچنین قلعه تاریخی مورچه خورت به مساحت ۳ هکتار یکی از آثار ارزشمند تاریخی شهرستان شاهین‌شهر است که گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. خانه ادیب، مسجد جامع گرگاب، حمام ونداده، امامزاده شاه نعمت‌الله گز، امام‌زاده یوسف روستای سُه و امام‌زاده سید صالحه خاتون از دیگر مکان‌هایی هستند که جاذبه توریستی محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: آثار تاریخی با توجه به اینکه از مصالح سنتی آسیب‌پذیر تشکیل شده‌اند به‌صورت مستمر نیاز به مرمت و نگهداری دارند. کاروانسرای چاپارخانه مورچه‌خورت، مسجد و حمام کلهرود، خانه‌های تاریخی ثبت شده و مسجد و حمام کلهرود نیاز به مرمت اضطراری دارند که مرمت این آثار حداقل به یک میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شاهین شهر و میمه به اهمیت «گردشگری قنات» اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه گردشگری قنات بسیار نوپا است و این امکان در شهرستان با وجود دو قنات جهانی میسر است باید از این ظرفیت استفاده شود، چراکه بدون شک گردشگران بازدید منحصر به فردی را تجربه خواهند کرد.

چهراضی به کمبودها و مشکلات اداره میراث فرهنگی شهرستان اشاره و تصریح کرد: نداشتن فضای اداری مناسب جهت تکریم ارباب رجوع، کمبود نیروی انسانی، کمبود خودرو و کمبود اعتبارات از جمله این مشکلات است.

وی به حوزه صنایع‌دستی اشاره کرد و گفت: در شاهین‌شهر و میمه رشته خاص صنایع‌دستی به صورت ویژه نداریم، اما ۵۰۰ هنرمند در رشته‌های میناکاری، قلم‌زنی، مینیاتور، چرم‌دوزی، فیروزه کوبی، معرق منبت، گلیم‌بافی، ساخت زیورآلات، سفالگری، تذهیب و بافتنی‌های سنتی مشغول فعالیت هستند که کارت صنایع دستی تولیدِ انفرادی برای آنان صادر شده است. همچنین ۶ مجوز تولید کارگاهی صنایع دستی صادر شده و برای پشتیبانی بهتر از هنرمندان، وام و تسهیلات مناسب برای آنان فراهم کرده‌ایم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان شاهین‌شهر و میمه، خاطرنشان کرد: در این شهرستان یک نفر از هنرمندان دارای نشان ملی صنایع‌دستی در رشته میناکاری است و این اداره با تشکیل کلاس‌های صنایع دستی نسبت به آموزش‌های اولیه صنایع دستی اقدام کرده است.

1