28 مارس 2024 - 14:18

مکناس، شهر صد مناره

6 دسامبر 2022 - 09:00 dsfr.ir/qe2fm

مکناس، شهر صد مناره
annahar.com
«مکناس» یکی از شهرهای توریستی و ششمین شهر مهم مراکش است.

«مکناس» یکی از شهرهای توریستی و ششمین شهر مهم مراکش است. این شهر در میراث جهانی یونسکو ثبت شده و از مقاصد پرطرفدار میان گردشگران است.

به گزارش «دنیای سفر» سفر از چندین جهت برای هر کسی ضروری است. اولین خوبی سفر این است با فرهنگ دیگر مردم آشنا خواهیم شد و از سویی با حضور در محیطی جدید از فضای عادی زیستمان دور می شویم و کمی فرصت پیدا می کنیم در جای دیگری زندگی کنیم. انتخاب مقصد گردشگری از میان انبوه مقاصد گردشگری کار دشواری است. آنچه که لذت سفر را چندین برابر می کند، انتخاب مقصد مناسب است.

«مکناس» یکی از شهرهای توریستی و ششمین شهر مهم مراکش است. مراکش کشوری مسلمان در شمال غربی آفریقاست. این شهر در میراث جهانی یونسکو ثبت شده و از مقاصد پرطرفدار میان گردشگران است. شهر مکناس مرکز استان مکناس تافیلالت و دارای ۱۲ محله اصلی است. این شهر از سمت جنوب و جنوب شرقی با کوه های اطلس میانی و جنگل سدر محاصره شده است. طبق اسناد تاریخی نام این شهر از قبیله ای بربر که در قرون وسطی در این منطقه سکونت داشتند، گرفته شده است.

در ساخت این شهر از ترکیب معماری مغولی و اسپانیایی استفاده شده و ترکیبی از معماری اسلامی و اروپایی در آثار تاریخی شهر به چشم می خورد. دیوارهای بلند، دروازه های بزرگ و مساجد فراوان از ویژگی های مکناس است. به این شهر صدمناره نیز می گویند. خیابان های پرپیچ و خم مکناس برای گردشگران بسیار جذاب است.

پادشاه دودمان مرابطان در قرن ۱۱ مکناس را به عنوان شهرک نظامی شکل داد. در قرن ۱۷ سلطان مولای اسماعیل بن شریف از دودمان علوی مراکش مکناس را به عنوان شهر مسکونی شناخت و این شهر را پایتخت خود کرد. مولای اسماعیل به این شهر شکوه بخشید و شهری شگفت انگیز از آن ساخت. در دوره ای از تاریخ نیز دیوارهای بلند این شهر مکناس را تبدیل به دژ مستحکمی در برابر دشمن کرده بود.

ولیلی، بازمانده ای از رومیان

یکی از جاذبه های مکناس شهر تاریخی ولیلی است که در ۳۰ کیلومتری این شهر قرار دارد. این شهر باستانی در شهرت مکناس بسیار موثر بوده است. قدمت ولیلی به قرن سوم پیش از میلاد باز می گردد. ولیلی شهری است که از دوران حضور و حکومت رومیان در این منطقه باقی مانده است. این سازه ها کامل ترین خرابه باقی مانده از آن دوران است.

بخش اصلی ولیلی روی تپه واقع است و در دامنه تپه محوطه شهر قرار دارد که ستون های بلند و کاشی های زیبایی از آن به جا مانده است. سازه های به جا مانده و آثار باستانی کشف شده نشان از زندگی مجلل در دوران اوج این شهر یعنی سال های ۲۴ تا ۲۸۵ دارد. خانه اورفئوس و هرکول از مکان های دیدنی ولیلی است که کاشی ها و فضای داخلی آن به خوبی حفظ شده است. همچنین آثار کشف شده از این شهر تاریخی در موزه شهر رباط به نمایش درآمده است.

مولای ادریس میزبان رویدادهای مذهبی است

مولای ادریس شهری قدیمی و مقدس است که در ۲۷ کیلومتری شمال مکناس و در مسیر این شهر به ولیلی قرار دارد. این شهر از مکان های مهم زیارتی و از جاذبه های گردشگری مکناس است. مولای ادریس روی تپه های سنگی خیبر ساخته شده است. این شهر در سال ۷۸۸ میلادی شکل گرفته است.

خیابان های باریک و خانه های در هم فشرده مولای ادریس از جذابیت های این شهر تاریخی است. کوه های اطراف مولای ادریس مکان مناسبی برای عکاسی و کوهنوردی است. هر سال در ماه آگوست رویدادهای مذهبی بسیاری در این شهر برگزار می شود که عامل جذب گردشگران بسیاری به این شهر است. غیر مسلمانان اجازه ورود به مساجد و اماکن مقدس شهر را ندارند.

باب المنصور، بهترین دروازه در شمال آفریقا

دروازه باب المنصور دروازه اصلی شهر قدیمی مکناس و شهر شاهنشاهی است. این دروازه در زمان مولای اسماعیل ساخته شده است. کارشناسان معتقدند باب المنصور از بهترین دروازه های واقع در شمال آفریقاست. در ساخت آن از کاشی ها و حکاکی های بسیاری استفاده شده که زیبایی این اثر باستانی را چندین برابر کرده است. این دروازه دارای ایمنی بالایی است و ظرافت بسیاری در طراحی دیواره آن به کار رفته است. در حال حاضر از این دروازه برای رفت وآمد استفاده نمی شود و از دری در کنار باب المنصور استفاده می شود.

مرقد مولای اسماعیل مکان مقدس مکناس

آرامگاه مولای اسماعیل نیز در مکناس واقع شده است. طراحی فضای داخلی و کاشی های این مقبره نشانگر فرهنگ و معماری مراکشی است. فقط مسلمانان اجازه ورود مسجد اصلی را دارند و برای ورود نیز باید لباس خاصی بپوشند و بدون کفش باشند.

مدینه، بخش تاریخی شهر مکناس

مدینه نام بخش قدیمی شهر مکناس است. بازارهای سنتی و دستفروشان بسیاری در این منطقه از شهر حضور دارند و گردشگران برای خرید صنایع دست ساز و سنتی مکناس به این بخش از شهر می روند. در این بخش مسجد بزرگ نیز قرار گرفته است که در قرن ۱۲ مولای اسماعیل آن را ساخته است. این مسجد دارای مناره ای سبز رنگ است.

شهر شاهنشاهی، بخشی از تاریخ پادشاهان مراکشی

 شهر شاهنشانی بخش دیگری از مکناس است که برای گردشگران جذابیت دارد. مرقد مولای اسماعیل و کاخ دارالکبیر که متعلق به او بوده و در قرن ۱۷ ساخته شده در این بخش از شهر قرار دارد. بخش هایی از شهر شاهنشاهی در دسترس عموم گردشگران است.

موزه هنرهای مراکشی یکی دیگر از جاذبه های دیدنی مکناس است. این موزه در سال ۱۹۲۰ که محل سکونت عضوی از خاندان سلطنتی بود به موزه هنرهای معاصر مراکش تبدیل شد. در این موزه دست سازه ها، دکورهای سنتی و آثار تاریخی قرن ۱۹ در معرض دید گردشگران قرار گرفته است.

مدرسه ابوعنان در قرن ۱۴ ساخته شده و در گذشته برای آموزش دروس دینی استفاده می شده است. بام این مدرسه با کاشی های سبز تزیین شده و از این مکان، مدینه مکناس قابل رویت است.

منبع:
roughguides.com
tripadvisor.com.ph

1