19 مارس 2024 - 03:27

افزایش مسیرهای گردشگری کوهستان

23 نوامبر 2022 - 16:00 dsfr.ir/3x6jm

افزایش مسیرهای گردشگری کوهستان
هادی هیربدوَش
کوهپیمایی در گلابدره

رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران با تاکید بر افزایش مسیرهای گردشگری کوهستان گفت: مراکز تفریحی و گردشگری مانند موزه ها سلیقه ای عمل می کنند به همین دلیل استقبالی از آنها نمی شود.

به گزارش «دنیای سفر» امیر قاسمی رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: مهمترین کاری که انجام خواهم داد تبدیل ستاد گردشگری شهرداری به سازمان است. اگر این اقدام تا آخر امسال انجام نشد؛ عید ۱۴۰۲ من در این سمت نیستم. مهمترین نکته در این باره بحث اجرای مصوبات شورای شهر تهران است که در گذشته انجام نشده و روی زمین مانده است مهمترین مصوبه آن تبدیل این ستاد به سازمان بود.

وی گفت: معتقدم تا زمانی که مجموعه‌های گردشگری شهرداری تجمیع نشود و اهمیت موضوع گردشگری برای کل مدیریت شهری تهران و تاثیرگذاران مشخص نشود، اتفاق مهمی در این حوزه رخ نخواهد داد. این از موضوعات با اهمیتی است که دنبال می‌کنیم و چندین جلسه درباره آن با مدیران ارشد و مدیران مراکز گردشگری داشته ایم.

قاسمی گفت: مردم تهران با جاذبه‌های گردشگری شهر آشنا نیستند یکی از دلایل آن سلیقه‌ای عمل کردن اماکن گردشگری شهر است. هر مجموعه و شرکت و حوزه‌ای براساس صلاحدید و نیازش تصمیماتی را برای مجموعه اش می‌گیرد مثلاً ساعت فعالیت موزه‌ها از ۹ صبح تا ۵ عصر است یعنی زمانی که مردم سر کار هستند و وقتی آنها از کار فارغ می‌شوند همه سایت‌ها هم بسته می‌شود. باید سیاست واحدی برای آنها پیش بینی شود که مثلاً تا ۸ شب فعالیت کنند یا شیفت کاری با رعایت ملاحظات برای آنها تعریف شود.

این مدیر گردشگری در شهرداری گفت: نکته من روی بحث نگهداری از مجموعه‌های گردشگری است که بیشتر آنها فرسوده شده اند و در اولویت افراد در شهرداری نیست که برای بازسازی آنها اعتبار تعیین کنند. امیدوارم زمانی که ستاد گردشگری به سازمان تبدیل شد، بتوان در این حوزه کاری انجام داد و به عنوان متولی این موضوعات را دنبال کنیم.

قاسمی ادامه داد: در شهرداری زیرساختهای زیادی داریم و امکان آن وجود دارد که کارهای بزرگی در جهت افزایش زیرساخت‌ها انجام شود. عمده زیرساخت ها در بیشتر شهرهای گردشگری دنیا در اختیار شهرداری هاست تا وزارتخانه‌ها. در شهر تهران هم بیش از ۶۰ خانه موزه داریم که زیر نظر شهرداری هستند.

ساماندهی رودشهرهای تهران

وی درباره گردشگری شبانه که هرازگاهی پیگیری و دوباره فراموش می‌شود تصریح کرد: گردشگری شبانه با آموزه‌های دینی و آرامش شب مغایرت دارد. اما در ایامی مانند ماه رمضان به خصوص فصولی که زمان افطار تا سحر کم است مردم روزه دار می‌توانند گشتی در شهر بزنند. درباره این موضوع به وقتش تصمیم گیری خواهد شد. اما موضوع زیست شبانه تقریباً از دستور کار شهرداری خارج شده است. این موضوع در شورای پنجم مطرح شده بود ولی به تصویب نرسید شاید به این دلیل که مغایر با آموزه‌های دینی بود. البته پلیس هم روی آن حرف اساسی داشت. با این حال پیگیر افزایش مراکز تفریحی و گردشگری در شهر هستیم. به همین دلیل مأموران را پیگیر کردیم که اگر در هر منطقه‌ای پروژه نیمه تمام وجود دارد برای تکمیل آن پیگیری کنند.

قاسمی افزود: ساماندهی رودشهرهای تهران نیز در دستور کار قرار دارد همچنین با توجه به اینکه اطراف شهر تهران را کوهستان فراگرفته؛ سه تا چهار مسیر گردشگری کوهپیمایی در تهران داریم که باید افزایش پیدا کند. افزایش تعداد شهربازی و تم پارک‌های شهری نیز جزو برنامه‌های سال ۱۴۰۲ است.

وی بیان کرد: پیش بینی می‌کنیم در ایام دهه فجر تورهای انقلاب به صورت ویژه اجرا شود و تحولی بزرگ در حوزه گردشگری شهری داشته باشیم. همچنین در حال تولید محتوا و فیلم کوتاه برای معرفی اماکن گردشگری هستیم. بازنگری مسیرهای گردشگری در تورها، پیش بینی نمایشگاه‌های مختلف گردشگری، مذاکره با اماکن تفریحی و گردشگری برای در نظر گرفتن تخفیف و استفاده شهروندان از این مراکز، همکاری با سازمانها و نهادهایی که می‌توانند در جهت اهداف ستاد به ما کمک کنند از جمله برنامه‌های ستاد گردشگری است.

نشست با دهه هشتادی‌ها

رئیس ستاد گردشگری گفت: بحث مسجد محوری نیز برای ما اهمیت دارد همچنین می‌توانیم از امکانات پایگاه‌های بسیج به صورت دو طرفه استفاده کنیم. بنابراین با سازمانها و نهادهای مختلف در حوزه گردشگری تفاهمنامه امضا خواهیم کرد. نشست‌های تخصصی تهرانگردی و تهرانشناسی و گردشگری در جهت معرفی اماکن، ارتباط با دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در جهت علمی شدن فعالیت‌های ستاد، برگزاری نشست با دهه هشتادی‌ها و دهه نودی ها نیز جزو برنامه‌های ماست. ضمن اینکه اکنون نیز سایت ویزیت تهران را داریم که هر روز مطالب در حوزه تهران دارد و در نظر داریم این سایت را به اپلیکیشن تبدیل کنیم.

وی درباره برخی از فعالیت‌های موازی این ستاد با اداره کل میراث فرهنگی استان تهران و وزارت میراث فرهنگی گفت: کار این ستاد موازی با وزارت میراث فرهنگی نیست حتی زمانی که وزیر میراث فرهنگی به صحن شورا رفت موضوع معاون گردشگری شهردار تهران را نیز مطرح کرد بنابراین ما در جهت هم افزایی حرکت می‌کنیم نه موازی کاری. ما می‌توانیم با وزارت میراث فرهنگی هماهنگ باشیم حتی الان هم در کارگروههای تخصصی که استانداری برگزار می‌کند شرکت کرده و کنار هم هستیم چون هدف هر دو یکی است.

1