19 مارس 2024 - 12:04

کشف معبد یک ایزدبانو در مصر

23 نوامبر 2022 - 11:00 dsfr.ir/kh0a9

کشف معبد یک ایزدبانو در مصر
artnews.com
کشف معبد یک ایزدبانو در مصر

باستان‌شناسان با کاوش در یکی از شهرهای باستانی مصر به بقایای یک معبد دست یافتند.

به گزارش «دنیای سفر» به نقل از آرت‌نیوز، باستان‌شناسانی که در شهر باستانی «تِل الفراعین» به معنای «تپه فراعنه» ‌مشغول کاوش بودند به بقایای یک معبد باستانی دست یافتند.

کاوشگران با بررسی یک محوطه باستان‌شناسی شش در چهار متری توانستند بخش کوچکی از یک معبد را کشف کنند که برای «بوتو» ایزدبانوی مصر باستان و محافظ مصر سفلی ساخته شده بود. این معبد در مقطعی از تاریخ، فضایی معادل ۱۱ جریب را در برمی‌گرفت.

سه ستون سنگ‌آهکی که بخشی از سالن بزرگ پر از ستون معبد را تشکیل می‌دادند و چندین اثر تاریخی، از جمله چند تکه مجسمه سنگی، سفال‌های مراسم‌های آیینی و ظروف سرامیکی، از بقایای تاریخی محسوب می‌شوند که در این مکان کشف شده‌اند.

باستان‌شناسان همچنین یک نقاشی را روی یک سنگ‌ آهک کشف کرده‌اند که تصویرگر سر یک پرنده با تاجی از جنس پَر است.

بر اساس گزارشی که از سوی وزارت آثار باستانی و گردشگری مصر منتشر شده است، کارشناسان معتقدند این نقاشی در حقیقت تصویری از «نخبت» (Nekhebet /ˈ n ɛ k ˌ b ɛ t)، ایزدبانوی مصر به شکل کرکس یا «مات» دیگر ایزدبانوی مصر باستان به شکل کرکس است.

این محوطه باستان‌شناسی در «دلتای نیل»، یعنی در ۹۵ کیلومتری اسکندریه واقع شده است. این شهر زمانی با الهام از ایزدبانوی مصر باستان با نام «بوتو» شناخته می‌شد.

1