24 آوریل 2024 - 21:09
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان:

آثار مفرغی و اشیا غار کلماکره لرستان معرفی خواهند شد

12 اکتبر 2022 - 10:00 dsfr.ir/wv31j

آثار مفرغی و اشیا غار کلماکره لرستان معرفی خواهند شد
خبرگزاری مهر
غار کَلْماکَره لرستان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: دغدغه اصلی ما معرفی آثار مفرغی و اشیا تاریخی غار کلماکره استان است.

به گزارش «دنیای سفر» عطا حسن پور در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: آثار مفرغی که حدود ۵ هزار سال پیش از آلیاژ مفرغ در لرستان تولید شده اند و در طول این مدت همواره با نگاه آیینی اسطوره شناسی و فرهنگی ساخته شده اند که هنوز هم طی کاوش های باستان شناسی از دل معابد، گورستان ها و ... به دست می آیند و همه در گنجینه پیشرفته قلعه فلک الافلاک نگهداری می شوند.

وی با اشاره به اینکه موزه لوور پاریس به خاطر وجود اشیا مفرغی لرستان پربازدید است، عنوان کرد: آثار فاخر مفرغی و تاریخی لرستان نیازمند موزه ای درخور شأن این آثار است و فقط گنجینه قلعه فلک الافلاک برای نگهداری و نمایش این ۱۷ هزارشی تاریخی متنوع و فاخر کفایت نمی کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان خاطرنشان کرد: در همین راستا استاندار لرستان و رییس سازمان برنامه و بودجه استان قول مساعد داده اند که برای راه اندازی موزه ای تخصصی به منظور نگهداری این اشیا اقدام کنند و در صورت تامین اعتبار، موزه باستان شناسی لرستان در ایام عید نوروز در باغ گلستان مجموعه تاریخی - فرهنگی قلعه فلک الافلاک افتتاح خواهد شد.

حسن پور اضافه کرد: همچنین خانه های تاریخی لرستان یکی از ظرفیت های مهم در راستای توسعه گردشگری محسوب می شوند و بیش ترین بافت تاریخی استان ما به لحاظ حجم واقع در شهر بروجرد است که ۲۸۰ هکتار مساحت دارد.

وی ادامه داد: بافت تاریخی بروجرد به ثبت ملی رسیده است که این خانه های فاخر حتی دارای حمام از دوره قاجار هستند و قطعا با این قدمت و معماری خاص و زیبا به منظور ایجاد رغبت در گردشگران برای اقامت نقش موثری دارند لذا امیدواریم با واگذاری این خانه ها به بخش خصوصی شاهد رونق صنعت گردشگری در این حوزه باشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان عنوان کرد: برخی از خانه های تاریخی بروجرد هم به عنوان خانه صنعت صنایع دستی میراث فرهنگی متمایز شده اند مانند خانه چوب و خانه نساجی بروجرد و... که خود ظرفیتی برای گردشگری صنعتی محسوب می شود.

غار کَلْماکَره یک غار با اهمیت تاریخی در استان لرستان در غرب ایران است. این غار در شهرستان پلدختر در استان لرستان واقع شده است.

در غار کلماکره آثار زیادی از ایران باستان به دست آمد که به دلیل بی‌تدبیری مسئولان همگی از کشور خارج شد. کاسه‌های ماهی بادامی این غار بسیار معروف است. تکوک‌های بسیار نفیسی از این خزانه ایران باستان به خارج از کشور قاچاق شد. گفته می‌شود که این خزانه یکی از مهم‌ترین خزائن دولت‌های ایران باستان مانند هخامنشیان و ساسانیان بوده است.

معنی واژه کلماکره به زبان محلی به معنی جایگاه بز (کل کوهی) و انجیر است.

غار کلماکره مربوط به دوره عیلامیان است و در شهرستان پلدختر، بخش مرکزی واقع شده است. این اثر در تاریخ ۲۲ مرداد ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۳۱۱۹ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

1