19 آوریل 2024 - 19:04

درخواست باستان شناسان برای پس گرفتن «سنگ روزتا»

10 اکتبر 2022 - 12:30 dsfr.ir/zs1ve

درخواست باستان شناسان برای پس گرفتن «سنگ روزتا»
newslaw.net
سنگ روزتا که در موزه بریتانیا نگهداری می شود

بیش از دو هزار و پانصد باستان شناس، استرداد «سنگ روزتا» از موزه بریتانیا به مصر را خواستار شدند.

به گزارش «دنیای سفر»، جمع آوری امضاء برای این عریضه از ماه گذشته آغاز شده بود. در این نامه از نخست وزیر مصر خواسته شده است به طور رسمی درخواست بازگشت «سنگ روزتا» و ۱۶ اثر تاریخی دیگر را که به طور غیرقانونی و غیراخلاقی از کشور خارج شده اند، مطرح کند.

پیش تر «زاهی حواس»، باستان شناس مشهور مصر نیز، بازگشت «سنگ روزتا» به مصر را خواستار شده و از برنامه هایش برای ایجاد یک عریضه خبر داده بود.

«مونیکا هانا»، باستان شناسی که در کمپین استرداد «سنگ روزتا» شرکت دارد، در گفت وگو با «سی بی اس» اظهار کرد: «پیش از این فقط دولت مصر بود که به تنهایی خواستار استرداد آثار تاریخی مصر بود، اما امروز مردم هم می خواهند که آثار فرهنگی که به آن ها تعلق دارد را پس بگیرند.»

«روزتا» یک سنگ نوشته با قدمت دو هزار و دویست سال است که متن های روی آن به سه نوع سیستم نوشتاری مختلف شامل خط دموتیک مصری، یونان باستان و هیروگلیف نوشته شده اند.

«سنگ روزتا» در سال ۱۷۹۹ میلادی در نزدیکی شهر باستانی «روزتا» واقع در «دلتای نیل» کشف شد. گفته می شود سربازان ارتش «ناپلئون» این اثر را در جریان لشگرکشی فرانسه به مصر کشف کرده اند. به دنبال شکست «ناپلئون» در سال ۱۸۰۱ میلادی این سنگ بر اساس «معاهده اسکندریه» به مالکیت بریتانیا درمی آید. این سنگ در فوریه سال ۱۸۰۲ به انگلستان منتقل شده و در جولای همان سال توسط «جورج سوم» به «موزه بریتانیا» اهدا می شود.

«سنگ روزتا» که باستان شناسان نخستین بار به کمک آن موفق شدند زبان هیروگلیفی را رمزگشایی کنند، جزو ارزشمندترین آثار مجموعه «موزه بریتانیا» محسوب می شود.

1