19 آوریل 2024 - 09:45

پل های لرستان نیازمند تخصیص اعتبار ملی

10 اکتبر 2022 - 11:00 dsfr.ir/9b2w6

پل های لرستان نیازمند تخصیص اعتبار ملی
ویکی مدیا
پل گاومیشان لرستان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: پل های استان نیازمند تخصیص اعتبار ملی هستند.

به گزارش «دنیای سفر» عطا حسن پور در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: طبق گفته باستان شناسان پل های تاریخی لرستان بعد از اهرام ثلاثه مصر بزرگترین بناهای سنگی جهان محسوب می شوند که باستان شناسان بزرگ جهان در بازدید از این پل ها هر کدام به عظمت و ویژگی خاص آنان اشاره کرده اند.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال بزرگ ترین دهانه معماری جهان باستان در پل گاومیشان پلدختر قرار دارد که از طاق کسری ایوان مدائن عریض تر است و بلندترین پل جهان باستان کلهرت معمولان است که در تنگنای عرض دره ای ۹۱ متری با ارتفاع بیش از ۲۶ متر احدات شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان خاطرنشان کرد: لرستان تنها پایگاه ملی پل های تاریخی کشور محسوب می شود و تعداد ۱۰۰ پل تاریخی لرستان در فهرست موقت میراث جهانی قرار دارند.

حسن پور اضافه کرد: همچنین در کل ایران فقط سه دهنه پل دارای کتیبه هستند که دو مورد از آن شامل پل کلهرت معمولان و کشکان خرم آباد است و هر پایه از پل کشکان به اندازه یک آپارتمان عظمت و ماندگاری دارند.

وی بیان کرد: بزرگترین سازه های آبی_تاریخی لرستان پل ها هستند که متاسفانه در سیل اخیر دچار خسارت شدند لذا برای استحکام بخشی آنان نیازمند تخصیص اعتبارات کلان ملی هستیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان ادامه داد: از طرفی بروز همین سیل را گواهی بر استواری پایدار شاهکار پل های تاریخی لرستان دیدیم که فقط یک پایه از پل تاریخی کشکان کج شد و مابقی با خسارت جزیی هنوز استوار هستند.

1