28 مارس 2024 - 19:05

گردشگری و میراث فرهنگی در این هفته

15 سپتامبر 2022 - 12:00 dsfr.ir/rn1n5

گردشگری و میراث فرهنگی در این هفته
میثم رودکی
گردشگران در موزه ملی ایران (موزه ایران باستان)

برقراری بیمه هنرمندان صنایع دستی و راهنمایان گردشگری، توجه به صنایع دستی در ابلاغیه کلی سیاست های برنامه ششم و تهیه دستورالعمل اکوکمپها از جمله خبرهای میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

به گزارش «دنیای سفر» در این هفته پس از آنکه اخبار متعددی درباره بیمه راهنمایان رسید؛ رئیس هیأت مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی از اتصال کارت راهنمایان گردشگری به سیستم بانکی و حذف دهک بندی در بودجه ۱۴۰۲ به عنوان دو موضوع مهم قابل پیگیری نام برد.

اتصال کارت راهنمایان گردشگری به سیستم بانکی

مهدی قاسمیان درباره از سرگیری بیمه راهنمایان گردشگری از تیرماه سال جاری بیان کرد: موضوع بیمه جزو چالش هایی بود که سال ها پیگیر آن بودیم، اما به دلایل مختلف انجام نمی شد. نهایتاً با پیگیری ها مستقیم شخص وزیر و مکاتباتی که برای تأمین بودجه دولتی صورت گرفت این مهم عملیاتی شد.

قاسمیان افزود: راهنمایان در صورتی که پشتوانه نداشته باشند از این صنف خارج می شوند، چنانچه از ۱۴ هزار نفر در حال حاضر تنها هزار و ۵۰۰ تا دو هزار نفر در این شغل فعال هستند.

بیمه هنرمندان صنایع دستی برقرار شد

غیر از بیمه راهنمایان؛ بیمه صنعتگران و هنرمندان صنایع دستی نیز مجدداً برقرار شد.

محمدحسین عسکرپور سرپرست اداره کل حمایت از تولید با اشاره به اهمیت بیمه هنرمندان صنایع دستی اظهار کرد: خوشبختانه با تلاش های ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، مریم جلالی معاون صنایع دستی کشور و این اداره کل، بیمه صنعتگران از امروز برقرار شد.

وی افزود: از ابتدای سال جاری به علت عدم تأمین اعتبار مورد نیاز بیمه صنعتگران و هنرمندان صنایع دستی، بیمه این افراد قطع شده و هنرمندان به صورت شخصی بیمه حق بیمه خود را پرداخت می کردند.

عسکرپور افزود: خوشبختانه تلاش های انجام شده از سوی این وزارتخانه نتیجه داد و مبلغ ۴۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای بیمه هنرمندان صنایع دستی و راهنمایان گردشگری تخصیص یافت.

بررسی مشکلات یگان حفاظت از میراث فرهنگی

مرکز پژوهش های مجلس این هفته یک گزارشی منتشر کرد درباره یگان، حفاظت میراث فرهنگی که به رغم سختی کار و اهمیت مسئولیت هایش با مسائل و مشکلات فراوانی روبه رو است. در این گزارش آمد که مهم ترین آن مشکل ها عبارتند از مسائل مرتبط با امنیت شغلی نیروها، ساختار سازمانی یگان و ضعف پیوندهای اجتماعی نیروها با جوامع محلی.

بنابراین با توجه به اهمیت نقش یگان حفاظت میراث فرهنگی در پاسداری از میراث فرهنگی کشور لازم است اقدامات مؤثری توسط مجلس شورای اسلامی و سایر نهادهای مرتبط جهت رفع مسائل و مشکلات موجود انجام شود. بنابراین پیشنهاد می شود احیا و تقویت انجمن های میراث فرهنگی و ماده (۳۵) قانون احکام دائمی، برنامه های توسعه در زمینه های چگونگی سامان دهی، تسلیح، آموزش و نظارت بر عملکرد به درستی اجرا شود و نظارت دقیقی بر تحقق مفاد آن صورت گیرد.

صنایع دستی و گردشگری در برنامه هفتم توسعه 

خبرگزاری مهر نیز در گزارشی درباره برنامه هفتم توسعه نوشت: توجه به میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همواره در سیاستهای کلی برنامه های پنجساله توسعه مقام معظم رهبری ابلاغ شده این بارهم در برنامه هفتم توسعه گردشگری و ترویج صنایع دستی تاکید شده است.

رنامه های توسعه در ایران سابقه زیادی دارد ایران تا قبل از انقلاب، پنج برنامه توسعه در یک بازه زمانی ۳۰ ساله داشته است. پس از انقلاب نیز از سال ۶۸ تا ۱۴۰۰ شش برنامه تدوین شده است.

اینکه چقدر برنامه ریزی ها برای اجرای این برنامه ها پیش رفته به دلایل مختلفی بستگی دارد اما نکته حائز اهمیت اینجاست که در این برنامه ها به خصوص در سالهای اخیر توجه به موضوع گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی مورد توجه مقام معظم رهبری بوده است.

به نحوی که در ابلاغ سیاست های کلی این برنامه ها توجه به حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تاکید شده است.

در این گزارش برنامه پنجساله پنجم و ششم بررسی شده و مواردی که در هر دو اجرایی شده یا با مشکل برخورد داشته نیز مطرح شد.

پیشنهاد تشکیل بسته توسعه گردشگری ایران و هند

در این هفته علی اصغر شالبافیان در دیدار با ایرج الهی سفیر ایران در کشور هندوستان، ضمن اشاره به ریشه ها و اشتراکات فرهنگی و تاریخی دو کشور ایجاد بسته عملیاتی هدفمند گسترش تعاملات گردشگری را در دستورکار قرار داد تا بر مبنای آن علاوه بر شناخت بخش خصوصی، فرصت های مستعد شکوفایی احصا شود.

بر این اساس برگزاری رویدادهای مشترک، حضور در نمایشگاه های گردشگری دو کشور، فعال کردن بخش خصوصی، به روزرسانی اسناد همکاری های دوسویه و نیز برگزاری نشست های B۲B به عنوان ارکان بسته عملیاتی پیشنهادی مطرح شدند.

واکنش به هشدارها علیه سفر به ایران

صدور هشدارهای سفر به ویژه در ماه های اخیر از سوی کشورهایی چون انگلیس، آمریکا، فرانسه، سوئد و کانادا مبنی بر اطلاع رسانی جهت عدم انجام سفر به جمهوری اسلامی ایران و ناامن جلوه دادن کشورمان سبب شد تا به منظور مقابله با ایران هراسی ظرفیت های دیپلماسی کشور با مکاتبه مستقیم وزیر با وزارت امور خارجه و نیز معاون امور بین الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر انجام گیرد.

به همین منظور معاون گردشگری کشور در واکنش به هشدارها علیه سفر به ایران گفت: با هدف مقابله با ایران هراسی، اقدامات عملیاتی از سوی وزارت امور خارجه، قوه قضائیه و ستاد حقوق بشر در حال انجام است.

علی اصغر شالبافیان گفت: بر این اساس از نهادهای متولی فرابخشی تأثیرگذار در تسهیل فرآیند ارتباطات بین الملل درخواست کرده ایم تا به منظور فعال سازی دیپلماسی بین المللی در تعامل با دولت های کشورهای مربوطه و سفارتخانه های آنها در ایران جهت رفع این هشدارها و اثرات منفی آن بر سیمای عمومی کشور و به ویژه صنعت گردشگری اقدام لازم انجام پذیرد و فعالیت های اجرایی مورد نیاز به منظور رفع هشدارهای صادر شده در تعامل با دولت ها و مراجع مربوطه محقق شود.

تهیه دستورالعمل اجرایی اکوکمپ ها

نظر به اینکه کمیته ها و میزهای تخصصی گردشگری با هدف توسعه گردشگری موضوعی و افزایش توجه به رویکردها، گرایشات و جنبه های تخصصی گردشگری و به استناد بند ۹ سند راهبردی توسعه گردشگری، به منظور تحول و افزایش مشارکت تمام ذینفعان در مسائل مربوط به صنعت گردشگری ایران برگزار می شود، در همین راستا و با عنایت به ظرفیت ایران در حوزه طبیعت گردی و همچنین نقش پایداری فعالیت های اکوتوریستی، نخستین جلسه میز اکوتوریسم با حضور نمایندگانی از انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی، راهنمایان گردشگری، دانشگاه، متخصصین و دستگاه های عضو کمیته ملی طبیعت گردی برگزار شد.

در این نشست اهم موضوعات مربوط به اکوتوریسم مطرح شد که یکی از مهم ترین آنها نهایی شدن چارچوب های اجرایی متعلق به پارک های طبیعت گردی و اکوکمپ ها است که در قالب تهیه دستورالعمل اجرایی و نهایی شدن پیش نویس مربوطه در دستور کار قرار گرفت.

همچنین در این نشست اهمیت موضوعات مربوط یه گردشگری کشاورزی، نقش بخش خصوصی در تدوین آئین نامه ها و دستورالعمل ها، شناسایی ذینفعان و جلب مشارکت آنها، رسیدگی به وضعیت سافاری و مباحث آفرودها، به رسمیت شناخته شدن خروجی و دستاورد جلسات میز اکوتوریسم، نقش میراث جهانی در توسعه طبیعت گردی و نیز حفظ اصالت بومی مقصدهای طبیعی در کنار بررسی ضرورت احیا و بازنگری سند ملی اکوتوریسم مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

تخریب آبشار اسکلیم توسط طبیعتگردان!

اسکلیم یا «گالش کلا» از آبشارهای طبیعی سوادکوه در استان مازندران است که این روزها فعالان محیط زیست و راهنماهای گردشگری محلی دغدغه زیادی برای آن دارند و تنها نگرانی شأن از بین رفتن حوضچه های آهکی آن است که بیشتر این آبشار را شبیه به آبشارهای مهمترین جاذبه های اروپایی کرده است اما اکنون زیرپای گردشگرانی که در آن آب تنی می کنند از بین می رود.

این آبشار در دل جنگل های ۴۰ میلیون ساله هیرکانی قرار دارد و از شگفت انگیزترین آبشارهای شمال ایران است. گردشگرانی که به این آبشار می روند، باید از دهستان لفو و جاذبه های متعدد آن عبور کنند. رسیدن به این جاذبه گردشگری طبیعی باید از میان جنگل با یک پیاده روی سخت ۴ ساعته انجام شود بنابراین کسانی که به این محل می روند حتماً طبیعتگردانی هستند که می دانند چهار ساعت پیاده روی در جنگل را چطور باید طی کنند. بنابراین این افراد به جاذبه های طبیعی زیادی می روند اما حالا این آبشار که تصاویر آن در فضای مجازی با عنوان سوئیس ایران پخش شده است؛ دل هر بلاگر و اینفلوئنسری را می برد تا سری به آنجا زده و چند عکس یادگاری با آن بگیرد و بگوید که به این جاذبه شگفت انگیز هم رفته ام. ولی شاید نمی دانند به دنبال آنها افرادی به این جاذبه گردشگری سر می زنند که نمی دانند باید با این جاذبه گردشگری طبیعی چطور رفتار کنند همین می شود که الان فعالان محیط زیست و راهنماهای گردشگری در شهرستان سوادکوه می گویند حوضچه های آب این آبشار در مقایسه با ده سال پیش از بین رفته است.

تخریب حوضچه های آهکی آبشار اسکلیم با آبتنی طبیعتگردان مدعی!

در حال حاضر ورود گردشگران و طبیعتگردان به داخل حوضچه ها که با هدف آب تنی در این آب های آهکی انجام می شود، موجب شده تا لبه های حوضچه ها از بین برود و حتی یک حوضچه نزدیک به یک متر کاهش آب داشته باشد. وقتی ای بشر به روی لبه های حوضچه قرار می گیرد باعث له شدن آن قسمت از حوضچه می شود و جریان آب از همان نقطه افزایش پیدا می کند. بنابراین آب به صورت یکسان از کل لبه حوضچه سرازیر نمی شود و سایر نقاط خشک شده و نه تنها بیشتر نمی شود بلکه شکننده شده و پا گذاشتن گردشگران روی آن این لبه ها را شکسته و تکه تکه می کند.

1